ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اسنپدراگون 8cx
تکنولوژی

هرآنچه از چیپست پرچمدار اسنپدراگون ۸۷۵ می‌دانیم و انتظار داریم

موبایل‌های هوشمند امروزی به غول‌هایی تمام‌عیار در پردازش تبدیل شده‌اند و تقریبا از پس تمام بارهای پردازشی و وظایفی که به آن‌ها محول می‌شوند بر می‌آیند. این اتفاق به لطف پردازنده‌های مدرنی بوده که هر ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۹ مهر ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۰

موبایل‌های هوشمند امروزی به غول‌هایی تمام‌عیار در پردازش تبدیل شده‌اند و تقریبا از پس تمام بارهای پردازشی و وظایفی که به آن‌ها محول می‌شوند بر می‌آیند. این اتفاق به لطف پردازنده‌های مدرنی بوده که هر سال، به افق‌های تازه‌ای دست پیدا می‌کنند. کوالکام هم قرار است تا پایان سال جاری میلادی، نسل جدید پردازنده اسنپدراگون را به دست مشتریان برساند که به خاطر فرآیند تولید ۵ نانومتری، بهبودهایی فراوان با خود به همراه خواهد آورد. بیایید مروری داشته باشیم بر هرآنچه که درباره چیپست اسنپدراگون ۸۷۵ می‌دانیم و هرآنچه که باید از آن انتظار داشته باشیم.

معماری هسته

چیپست‌های ۵ نانومتری، از نظر مصرف انرژی، حدودا ۲۰ درصد بهینه‌تر از چیپست‌های ۷ نانومتری ظاهر می‌شوند و ضمنا حدودا ۲۵ درصد ابعاد کوچک‌تری نیز دارند. البته که پرفورمنس هم قرار است بهتر از اسنپدراگون ۸۶۵ و پرچمدار کنونی، یعنی اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس باشد. شایعات چند وقت اخیر حکایت از این داشته‌اند که چیپست جدید کوالکام از هسته ARM Cortex-X1 Super برای دستیابی به سطوحی دیده نشده از عملکرد بهره‌مند خواهد بود.

این یعنی چیپست بعدی کوالکام یک برتری مشهود و حدودا ۳۰ درصدی نسبت به چیپ‌های مجهز به هسته ARM Corex A77 خواهد داشت. علاوه بر این، اسنپدراگون ۸۷۵ معماری هسته‌ای حتی بهتر از پردازنده‌های مجهز به Cortex A78 خواهد داشت.

چه کسی چیپست را تولید می‌کند؟

کوالکام معمولا برای تولید پردازنده‌های پرچمدارش روی شرکت تایوانی TSMC حساب باز کرده است. حتی با این وجود که در سال ۲۰۱۶، با سامسونگ قراردادی برای تولید اسنپدراگون ۸۲۰ امضا کرده بود. بنابر گزارش‌های اخیر اما اسنپدراگون ۸۷۵ این‌بار به صورت تمام و کمال توسط شرکت سامسونگ الکترونیکس به تولید انبوه خواهد رسید.

گفته می‌شود این قرارداد ارزشی بین ۸۵۰ میلیون الی ۱ میلیارد دلار دارد و تولید انبوه چیپست نیز از همین حالا با تجهیزات لیتوگرافی ماورا بنفش حد بالایی (EUV) در کارخانه‌ای جدید واقع در شهر هواسئونگ کره جنوبی آغاز شده است. با توجه به اینکه سامسونگ هم در حال توسعه پردازنده‌های ۵ نانومتری مخصوص به خود است، دستیابی به چنین قراردادی قطعا برایش ارزشمند تلقی می‌شود.

رقبا

همانطور که بالاتر نیز اشاره شد، چیپست اسنپدراگون ۸۷۵ قرار است سطحی دیده نشده از قدرت پردازشی را به نمایش درآورد و بنابراین رقیب مستقیم چیپست A14 Bionic اپل به حساب می‌آید. بنچمارک‌ها نشان داده‌اند که پردازنده A14 Bionic از نظر پرفورمنس پردازنده و پردازشگر گرافیکی، اختلاف آنقدرها فاحشی با چیپ A13 ندارد. این یعنی درحالی که اپل گامی کوچک نسبت به چیپست قبلی خود برداشته، اسنپدراگون ۸۷۵ قرار است انقلابی ظاهر شود و به راحتی از پرفورمنس خانواده اسنپدراگون ۸۶۵ پیشی بگیرد.

از سوی دیگر نیز چیپست اگزینوس ۲۱۰۰ سامسونگ را داریم که آن هم با معماری ۵ نانومتری ساخته می‌شود. این پردازنده به احتمال قریب به یقین همراه با هسته‌های Cortex A78 عرضه می‌شود و در آن خبری از هسته‌های Cortex X1 نخواه بود. این یعنی باز هم اسنپدراگون بسیار قدرتمندتر از رقیب دیگر خود ظاهر خواهد شد. حالا باید منتظر ماند و دید که نسخه‌های مختلف موبایل‌های گلکسی جدید سامسونگ، چه میزان تفاوت قدرت پردازشی با یکدیگر دارند.

موبایل‌های مجهز به اسنپدراگون ۸۷۵

مسابقه برای دستیابی به جدیدترین و بهترین چیپست سال ۲۰۲۱ میلادی از همین حالا آغاز شده است. بنابر گزارش‌هایی که تا به امروز منتشر شده، دو برند شیائومی و ویوو نخستین شرکت هایی هستند که اسمارت‌فون‌هایی مجهز به اسنپدراگون ۸۷۵ روانه بازار خواهند کرد. شیائومی می ۱۱ (که البته شاید شیائومی می ۲۰ نام بگیرد) همراه با تکنولوژی دوربین زیر نمایشگر یا ردمی K40 پرو، هر دو شانسی برای تبدیل شدن به نخستین موبایل مجهز به اسنپدراگون ۸۷۵ دارند. این چیپست ضمنا در خانواده گلکسی اس ۲۱ سامسونگ هم استفاده می‌شود که طی ماه فوریه ۲۰۲۱ شاهد معرفی آن خواهیم بود.

بنابر اطلاعات اخیر، کوالکام با شرکت ایسوس نیز وارد همکاری شده تا تحت برند کوالکام، یک موبایل گیمینگ مجهز به اسنپدراگون ۸۷۵ بسازند. نخستین موبایل کوالکام و ایسوس اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی روانه بازار خواهد شد و به همین خاطر، شاید این نخستین موبایل مجهز به چیپست پرچمدار باشد. اصلا بعید نیست که کوالکام این لقب ارزشمند را نصیب محصولی کند که خودش ساخته است.

تاریخ عرضه و قیمت‌گذاری احتمالی

حتی با اینکه پاندمی کووید-۱۹ تقریبا تمام صنایع جهان را تکان‌هایی اساسی داده است، کوالکام می‌گوید که پروسه تولید پردازنده پرچمدار بعدی‌اش طبق برنامه همیشگی پیش می‌رود و اختلالی ایجاد نخواهد شد. این شرکت از همین حالا دعوت‌نامه‌های رویداد Tech Summit Digital 2020 را به دست اهالی رسانه رسانده و به روزهای یکم و دوم دسامبر ۲۰۲۰ اشاره داشته است. اگرچه در این دعوت‌نامه صحبتی از رونمایی از چیپست جدید به میان نیامده، اما با توجه به جمله «عملکرد سطح پریمیوم برای موبایل» که در دعوت‌نامه درج شده، بعید است شاهد رویدادی با محوریت چیزی دیگر باشیم.

هیچ تردیدی نیست که اسنپدراگون ۸۷۵ انبوهی از قدرت پردازشی دارد و به تبع آن، هزینه زیادی روی دوش تولیدکنندگان موبایل و بعد خریداران همان موبایل‌ها می‌گذارد. گمان می‌رود پکیج کامل این پردازنده به همراه مودم 5G بالغ بر ۲۵۰ دلار قیمت‌گذاری شود که یعنی بیشتر از ۱۰۰ دلار از اسنپدراگون ۸۶۵ گران‌قیمت‌تر است. این صرفا هزینه تولید است، بنابراین می‌توانید تصور کنید که موبایل‌های مجهز به چیپست در چه رنج قیمت وحشتناکی جای می‌گیرند. با این همه هنوز هیچ اطلاعاتی به صورت رسمی راجع به قیمت‌گذاری تایید نشده و بهتر است تا تاییدیه رسمی کوالکام منتظر باقی بمانیم.

آنچه در راه است...

گذشته از چیپست اسنپدراگون ۸۷۵ که در رده پرچمدار دسته‌بندی می‌شود، کوالکام تولید دو چیپست میان‌رده اسنپدراگون ۷۶۵ و ۷۶۵ جی را نیز در دستور کار خود دارد. این خانواده پردازنده با معماری ۶ نانومتری به تولید خواهد رسید و به عنوان یک چیپست میان‌رده، قدرت پردازشی بسیار قابل توجهی خواهد داشت. این چیپست از نرخ به‌روزرسانی ۱۲۰ هرتز، حافظه 256GB UFS 3.1 و سقف ۱۲ گیگابایت حافظه رم LPDDR5 پشتیبانی خواهد کرد. انتظار می‌رود این چیپست نیز در سال ۲۰۲۱ و اندکی بعد از مراسم رونمایی برادرش بزرگ‌ترش، اسنپدراگون ۸۷۵، روانه بازار موبایل‌های هوشمند شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Ahmad
    Ahmad | ۲۰ مهر ۱۳۹۹

    ما هیچ ما نگاه . چند وقت دیگه حتی پول نداریم اینترنت بخریم بیایم اینجا خبر پیشرفت دیگران رو بخونیم و آه بکشیم

    • نیما
      نیما | ۲۰ مهر ۱۳۹۹

      اطلاعاتمون رو افزایش میدیم.

مطالب پیشنهادی