ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان فعال‌کننده یون‌های منیزیم در سلول را کشف کردند

محققان عاملی که یون‌های منیزیم را در سلول‌های انسانی فعال می‌کند کشف کرده و معمای ۱۰۰ ساله را حل کردند. این کشف می‌تواند به تولید داروهای جدید جهت درمان بیماری قلبی-عروقی، دیابت و بیماری‌های دیگر ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۹ مهر ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰

محققان عاملی که یون‌های منیزیم را در سلول‌های انسانی فعال می‌کند کشف کرده و معمای ۱۰۰ ساله را حل کردند. این کشف می‌تواند به تولید داروهای جدید جهت درمان بیماری قلبی-عروقی، دیابت و بیماری‌های دیگر کمک کند.

محققان مرکز علوم بهداشت دانشگاه تگزاس در سن آنتونیو می‌گویند فعال کننده منیزیم «لاکتات» (lactate) نام دارد و سطح آن حین فعالیت‌های شدید ورزشی و در صورت مبتلا بودن به بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان افزایش می‌یابد.

«Madesh Muniswarmy»، استاد کاردیولوژی از دانشکده پزشکی «لانگ» و محقق اصلی این تحقیق می‌گوید: «لاکتات نوعی سیگنال است که مثل کلید یون‌های منیزیم را روشن می‌کند. پس از سیگنال دهی لاکتات، یون‌ها از مخازنی درون سلول‌ها به نام شبکه آندوپلاسمی (endoplasmic reticulum) بیرون می‌آیند.»

محققان همچنین دریافتند پروتئینی به نام Mrs2 یون‌های آزاد منیزیم را به درون «میتوکندری» (mitochondria) انتقال می‌دهد. میتوکندری نیروگاهی درون سلول هاست که آدنوزین تری فسفات (ATP) تولید می‌کند که از آن در تمام جانداران برای تبدیل انرژی استفاده می‌شود.

فعال کننده یون‌های کلسیوم IP3 نام داشته و سال ۱۹۸۴ کشف شد. از آن زمان تاکنون حوزه مطالعات کلسیوم رشد قابل توجهی پیدا کرده، ولی منیزیم همچنان مثل معمایی بزرگ ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده است. اما حالا به گفته محققان این کشف جدید می‌تواند سلامتی انسان را در آینده بهبود ببخشد.

به گفته محققان «منیزیم برای زندگی ضروری است» و از آن برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله میگرن، بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت و پری-اکلامپسیا استفاده می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی