ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

چرا شیوع کرونا بهترین اتفاق برای تسلا بود؟

تسلا بهتر از هر خودروسازی دیگری بحران کرونا را پشت سر گذاشته است. این شرکت که تنها ۱۷ سال از تاریخ تأسیس آن می‌گذرد، در دوران بحران مالی سال ۲۰۰۸ در آستانه ورشکستگی پیش رفت ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۰ مهر ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۰

تسلا بهتر از هر خودروسازی دیگری بحران کرونا را پشت سر گذاشته است. این شرکت که تنها ۱۷ سال از تاریخ تأسیس آن می‌گذرد، در دوران بحران مالی سال ۲۰۰۸ در آستانه ورشکستگی پیش رفت اما از سال ۲۰۱۲ تاکنون به سرعت رشد کرده است. سهام تسلا سال ۲۰۲۰ با افزایش بی‌سابقه‌ای روبرو شد و این شرکت را با وجود فروش کمتر نسبت به غول‌هایی مثل تویوتا، جنرال موتورز و فولکس‌واگن به ارزشمندترین خودروساز دنیا تبدیل کرد.

عامل اصلی رشد تسلا فروش بی‌سابقه خودرو در بازار ایالات متحده و افزایش تقاضا برای خودروهای برقی بوده است. به نظر می‌رسید تسلا و مدیرعامل آن «ایلان ماسک» بالاخره با کاهش فروش وارد بحران شوند؛ کاهش فروش رخ نداد اما بحرانی بسیار جدی‌تر گریبانگیر مردم دنیا و صنعت خودرو شد.

پس از شیوع ویروس کرونا صنعت خودرو به تعطیلی کشانده شد و خودروسازان تولید را در کارخانه‌های چین، ایالات متحده، اروپا، آمریکای جنوبی و غیره متوقف کردند.چنین اتفاقی در طول تاریخ بی‌سابقه بوده است. حتی در دوران جنگ جهانی دوم کارخانه‌ها در شهر دیترویت فعالیت می‌کردند و به جای خودرو، تانک و هواپیما می‌ساختند. اما چه عواملی سبب شدند تا تسلا موفق شود از توفان کرونا به سلامت عبور کند؟

سوددهی متوالی

تسلا پس از شیوع کرونا تولید را در کارخانه‌های کالیفرنیا و چین متوقف کرد، اما پس از یک ماه تولید را به سرعت از سر گرفت. این شرکت در سه ماهه سوم ۲۰۲۰ با فروش تقریباً ۱۴۰ هزار خودرو رکوردزنی کرد. تسلا از سود چشمگیر در چهار فصل متوالی خبر داده است و پیش‌بینی می‌شود با انتشار گزارش مالی این شرکت برای سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ سریال سوددهی این شرکت به پنجمین فصل برسد. اگر گزارش مالی تسلا برای سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ نیز از سوددهی خبر بدهد، این شرکت برای اولین بار در تاریخ خود یک سال را به طور کامل با سوددهی پشت سر خواهد گذاشت.

تسلا به مدت یک دهه در اجرای برنامه‌ها به بن بست می‌خورد، غالباً از شاخص‌هایی که ماسک تعیین می‌کرد عقب می‌ماند و در تحویل خودروها انتظارات را برآورده نمی‌کرد. اما در سال ۲۰۲۰ ورق برگشته است و این شرکت بهتر از هر خودروساز دیگری در حال احیا شدن پس از تعطیلی گسترده صنعت خودرو در دوران کرون است. بسیاری از خودروسازان افت فروش در این دوره را در مقایسه با سال قبل تجربه کرده‌اند، اما آمار فروش محصولات تسلا همچنان روند صعودی را طی می‌کند.

بازدهی بالا

تسلا در چین و ایالت کالیفرنیا کارخانه خودروسازی دارد، کارخانه تولید باتری در ایالت نوادا است و قرار است کارخانه‌های جدید نیز در آلمان و تگزاس احداث شوند. این شرکت در حال حاضر فقط دو کارخانه تولید خودرو دارد، ولی با این وجود به گونه‌ای بی‌نقص میان تقاضا و ظرفیت توازن برقرار کرده است که نشان می‌دهد بازدهی این شرکت برخلاف بسیاری از خودروسازهای دیگر ایده آل است.

اگر تسلا بتواند در سال مالی ۲۰۲۱-۲۰۲۰ آمار تولید سالانه را به ۵۰۰ الی ۷۵۰ هزار خودرو برساند، یعنی دو کارخانه اصلی خودروسازی خود را به گونه‌ای مدیریت کرده که به سوددهی این شرکت کمک کرده اند.

شانس

اشاره به شانس شاید کمی عجیب باشد، اما شرایط به گونه‌ای پیش رفته‌اند تا تسلا با کمترین آسیب بحران کرونا را پشت سر بگذارد. تسلا آنقدر کوچک نبود و منابع مالی آن آنقدر کم نبودند تا باعث شوند این شرکت به خاطر توقف تولید دچار مشکلات جدی شود. از طرف دیگر تسلا آنقدر بزرگ نبود تا پس از زمین خوردن به خاطر بحران کرونا بلند شدن از روی زمین بسیار مشکل و زیان‌ده شود.

این شرکت همچنین برای توقف خطوط تولید مجبور به صرف هزینه های میلیارد دلاری نشد و از واکنش سریع دولت چین به ویروس کرونا نیز سود برد و توانست به سرعت تولید خودرو در شانگهای را از سر گرفته و خسارات در آمریکا را جبران کند.

عوامل مختلف دست به دست هم داده اند تا کشتی تسلا از توفان با کمترین آسیب به مقصد برسد. به طور خلاصه اگر قرار بود بحرانی ایجاد شود که بوسیله آن بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروساز آسیب ببینند ولی شرکت‌های متوسط مثل تسلا از آن در امان بمانند، ویروس کرونا بهترین گزینه به نظر می‌رسید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • آریا
    آریا | ۲۱ مهر ۱۳۹۹

    زنده باد ایلان ماسک ? ? ? ?

مطالب پیشنهادی