ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان با کشف یک سرخرگ‌ اضافه در دست از ادامه تکامل انسان خبر می‌دهند

نوزادان در رحم دارای یک سرخرگ موقت هستند که از مرکز ساعد می‌گذرد و با گذر زمان، از بین می‌برد، با این حال محققان دانشگاه‌های «فلیندرز» و «آدلاید» در استرالیا به این موضوع پی برده‌اند ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۰ مهر ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۰

نوزادان در رحم دارای یک سرخرگ موقت هستند که از مرکز ساعد می‌گذرد و با گذر زمان، از بین می‌برد، با این حال محققان دانشگاه‌های «فلیندرز» و «آدلاید» در استرالیا به این موضوع پی برده‌اند که تعداد بزرگسالان با این سرخرگ در حال افزایش است.

محققان به این موضوع اشاره می‌کنند که بیش از هر زمان دیگری بزرگسالان دارای یک کانال اضافه از بافت عروقی در مچ خود هستند. در سال ۱۸۸۰ تنها ۱۰ درصد افراد با یک سرخرگ اضافه به دنیا آمده‌اند که در اواخر قرن بیستم این مقدار به ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است. دانشمندان با استناد به این یافته اعلام کرده‌اند که انسان هنوز در حال تکامل است و این افزایش در چنین مدت کوتاهی قابل توجه به نظر می‌رسد.

سرخرگ میانی در مراحل اولیه تکامل انسان شکل می‌گیرد و خون را به مرکز بازوها منتقل می‌کند تا دست‌ها در هنگام رشد، تغذیه کنند. معمولا پس از نزدیک به ۸ هفته، این سرخرگ با دو سرخرگ دیگر به نام‌های «سرخرگ زند زیرین» و «سرخرگ زند زبرین» جایگزین می‌شود. در این پژوهش محققان ۸۰ جسد را مورد بررسی قرار دادند که در هنگام فوت ۵۱ تا ۱۰۱ سال داشته‌اند، بنابراین در نیمه اول قرن بیستم به دنیا آمده‌اند.

سرخرگ‌

در طی این پژوهش، محققان به این موضوع اشاره کردند که به موارد بالایی مبنی بر امکان انتقال خون توسط سرخرگ میانی پی برده‌اند که بیشتر از آمارها در گذشته محسوب می‌شود. به اعتقاد دانشمندان، انتخاب طبیعی به نفع افرادی است که ذخیره خون بیشتری دارند.

به نظر می‌رسد افزایش شمار افرادی که دارای این سرخرگ در بدن خود هستند مربوط به ژن‌های جهش‌یافته مرتبط به توسعه سرخرگ میانی می‌شود که می‌تواند ناشی از مشکلات مادر در دوران بارداری باشد. محققان انتظار دارند شمار افراد با این سرخرگ در سال‌های آینده افزایش پیدا کند و اکثر افراد دارای این سرخرگ تا سال ۲۱۰۰ باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • نیما
    نیما | ۲۰ مهر ۱۳۹۹

    پس بقیه که این ژن رو ندارن چی میشن؟ انتخاب طبیعی حذفشون میکنه؟???

    • آریا
      آریا | ۲۱ مهر ۱۳۹۹

      اگر خیلی حیاتی باشه بله

مطالب پیشنهادی