ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

استارمن برای اولین بار از نزدیکی مریخ گذر کرد

رودستر قرمز رنگ ایلان ماسک و راننده آن یعنی «استارمن» برای اولین بار از نزدیکی مریخ گذر کردند. ایلان ماسک اواسط بهمن ماه سال ۹۶ در اقدامی جالب خودروی تسلا رودستر خود را همراه با ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۰ مهر ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۹

رودستر قرمز رنگ ایلان ماسک و راننده آن یعنی «استارمن» برای اولین بار از نزدیکی مریخ گذر کردند.

ایلان ماسک اواسط بهمن ماه سال ۹۶ در اقدامی جالب خودروی تسلا رودستر خود را همراه با راکت فالکون هوی به فضا پرتاب کرد. این خودرو و راننده آن که «استارمن» (Starman) نام دارد، از آن زمان تاکنون در یک مدار بیضی شکل به دور خورشید گردش می‌کنند.

اسپیس اکس با انتشار توییتی اعلام کرد که استارمن نزدیک‌ترین پرواز از سطح مریخ را انجام داده و از محدوده تقریباً ۸ میلیون کیلومتری سیاره سرخ عبور کرده است. «Jonathan Dowell»، ستاره شناس مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونین (CFA) می‌گوید: «این فاصله بسیار زیادی است. مریخ از این فاصله تقریباً یک دهم قطر ماه دیده خواهد شد.»

بر اساس اطلاعات درج شده در سایت whereisroadster، استارمن در فاصله بیش از ۵۹ میلیون کیلومتری از زمین در حال گردش به دور خورشید بوده و از زمان پرتاب در ۲ سال و ۸ ماه قبل، بیش از ۲ میلیارد کیلومتر مسافت طی کرده است. به گفته «Dowell» این خودرو سال ۲۰۴۷ از نزدیکی زمین و در فاصله تقریباً ۵ میلیون کیلومتری آن عبور خواهد کرد.

جالب است بدانید احتمال برخورد استارمن با زمین وجود دارد. بر اساس محاسبات یکی از محققان دانشگاه تورنتو کانادا، احتمال برخورد این رودستر با زمین و زهره به ترتیب ۶ و ۲.۵ درصد در یک میلیون سال آینده است.

اواخر مرداد ماه سال ۹۸ استارمن رکورد دیگری بر جای گذاشت و پس از گذشت ۵۷۷ روز و طی بیش از ۱ میلیارد کیلومتر اولین دور کامل به دور خورشید را زد. این خودرو در آستانه تکمیل دومین مدار (۱.۷۵۴۹) به دور خورشید است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی