ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تاثیر واکسن آنفولانزا بعد از یک سال تقریبا از بین می‌رود

با نزدیک شدن به فصل سرما، معمولا پزشکان توصیه می‌کنند که هر سال واکسن آنفولانزا زده شود. اما سوال مهم این است که آنتی‌بادی‌های مربوط به واکسن تا چه مدت زمان پس از تزریق می‌توانند ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۱ مهر ۱۳۹۹ | ۲۰:۴۵

با نزدیک شدن به فصل سرما، معمولا پزشکان توصیه می‌کنند که هر سال واکسن آنفولانزا زده شود. اما سوال مهم این است که آنتی‌بادی‌های مربوط به واکسن تا چه مدت زمان پس از تزریق می‌توانند فرد را از ابتلا به آنفولانزا در امان نگه دارند؟ آیا واقعا لازم است که هر سال واکسن بزنیم؟

محققان با بررسی و مطالعه انسانی دریافتند که سلول‌های پلاسمای ترشح کننده آنتی بادی در مغز استخوان موسوم به «BMPC»، طول عمر کوتاه مدتی در حد یک سال دارند و سپس تاحدی از بین می‌روند.

تحقیقات نشان می‌دهد که طول عمر واکسن‌های فعلی درنهایت حدود یک سال است ولی محققان در تلاش هستند طول عمر واکسن‌های آنفولانزا را بهبود بخشیده و اطلاعات خوبی برای تولید واکسن‌های قوی‌تر به دست آورده‌اند.

سطح آنتی بادی سلول‌های پلاسمای مغز استخوان (BMPC) توسط محققان مورد بررسی قرار گرفت. آنها سطح آنتی بادی را در زمان‌های مختلف بررسی کرده و نتایج را مستند کردند. نتایج نشان می‌دهد که بیشتر BMPC های تولید شده توسط واکسن آنفلوانزای بزرگسالان عمر کوتاهی دارند. بی‌شک یافتن استراتژی‌هایی برای افزایش ماندگاری آن یکی از چالش‌های اساسی نسل بعدی واکسن‌های آنفلوانزا خواهد بود.

معمولا سطح آنتی بادی در ماه‌های اول پس از واکسیناسیون به اوج خود می‌رسد و سپس در حالت ثابتی باقی می‌ماند و درنهایت کاهش می‌یابد. محققان سطح BMPC‌های آنفولانزا را در 53 داوطلب که بین سال‌های 2009 و 2018 واکسن آنفولانزا دریافت کرده بودند، مورد بررسی قرار دادند.

نمونه خون این افراد در روزهای 7، 14، 28 و 90 پس از واکسیناسیون مورد بررسی قرار گرفت. سپس نمونه‌های مغز استخوان آنها در حدود یک سال پس از تزریق واکسن نیز بررسی شد.

در روزهای ابتدایی پس از تزریق واکسن، توزیع میزان BMPC تقریبا نرمال بود. در ادامه محققان این موضوع را بررسی کردند که آیا واکسیناسیون فصلی آنفلوانزا منجر به تولید BMPC‌های جدید می‌شود یا خیر. آنها دریافتند که BMPC‌های اختصاصی آنفلوانزا تا 28 روز پس از واکسیناسیون به طور قابل توجهی افزایش یافته است. سلول‌های ترشح کننده آنتی بادی اختصاصی آنفلوانزا ، یک هفته پس از واکسیناسیون در خون ظاهر شدند.

برای تعیین وضعیت کاهش یا افزایش BMPC‌ای آنفلوانزا، نمونه‌های مغز استخوان گرفته شد. در بازه زمانی 220 تا 457 روز پس از واکسیناسیون، این مقادیر اندازه گیری شد. درصد BMPC‌های آنفلوانزا به طور قابل توجهی بعد از روز 28 ام کاهش یافته بود.

اما BMPC آنفولانزا در افرادی که در فصل بعدی نیز واکسن زده بودند، افزایش یافته بود. این بررسی‌ها هفت ماه پس از تزریق واکسن هم بررسی شد که افتی را در BMPC های آنفولانزا نشان می‌داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی