ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

چه تیپ افرادی با دورکاری در شرایط کرونا بیشتر مشکل دارند؟

با همه گیری ویروس کرونا، بسیاری از کارمندان به صورت دورکاری مسئولیت‌های محوله را انجام می‌دهند. برخی کارمندان و مدیران از چنین تغییری استقبال می‌کنند. ولی در این میان افرادی دیده می‌شوند که به شدت ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۱ مهر ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۰

با همه گیری ویروس کرونا، بسیاری از کارمندان به صورت دورکاری مسئولیت‌های محوله را انجام می‌دهند. برخی کارمندان و مدیران از چنین تغییری استقبال می‌کنند. ولی در این میان افرادی دیده می‌شوند که به شدت نسبت به شرایط جدید ابراز نگرانی می‌کنند. اما سوال مهم این است که آیا تیپ شخصیتی برون‌گرا و درون گرا عاملی تعیین کننده است یا خیر.

برخی تصور می‌کنند که افراد برون‌گرا که از ارتباط با دیگران انرژی می‌گیرند، در شرایط دورکاری احساس انزوا می‌کنند و شرایط دورکاری برای آنها سخت و دشوار است. اما نتایج تحقیقات، چیز دیگری را نشان می‌دهد.

گروهی از محققان، مدت کوتاهی پس از شروع همه گیری کرونا، هر دو هفته یک بار، وضعیت تقریبا حدود 700 کارمند را مورد بررسی قرار دادند. نتایج تحقیقات آنها نشان می‌دهد که درون‌گرایی و برون‌گرایی را نمی‌توان به عنوان شاخصی مطمئن برای آنکه کسی می‌تواند به راحتی دورکاری کند یا خیر در نظر گرفت.

«اندرو برودسکی»، استادیار مدیریت در دانشگاه تگزاس در آستین اعلام کرد:

«بررسی‌ها نشان می‌دهد که برونگرا یا درون‌گرا بودن، مولفه درستی برای ارزیابی اینکه کسی با دورکاری مشکل دارد یا خیر، نیست.»

سوالی که مطرح می‌شود این است که افرادی که دورکاری می‌کنند چه ویژگی‌هایی دارند؟ محققان متوجه شدند که افرادی که در دورکاری احساس خوبی دارند، و راحت کار می‌کنند، معمولا افرادی هستند که با شرایط و موقعیت‌های جدید راحت‌تر سازگار می‌شوند.معمولا این افراد کمتر دچار ناامیدی می‌شوند و «برودسکی» معتقد است که علاقه‌ای به درگیر شدن با دیگران ندارند.

یکی دیگر از فاکتورهای تاثیرگذار در این حوزه، میزان وظیفه شناسی افراد است. افراد وظیفه شناس، معمولا وقتی تحت فشار قرار می‌گیرند، دچار اضطراب و ترس شدیدی می‌شوند. این افراد معمولا در دورکاری و کارهای کاملا مجازی بیشترین مشکل را از خود نشان می‌دهند.

معمولا افراد برون‌گرا نیاز به برقراری ارتباط با دیگران دارند. در شرایط دورکاری این افراد نمی‌توانند با سایرین ارتباط برقرار کنند. کارمندان عموما با چالش‌های مختلفی درگیر هستند. گاهی اوقات در شرایط دورکاری، امکان فیدبک گرفتن از مدیریت وجود ندارد و حتی امکان ارزیابی دقیق کارهای انجام شده وجود ندارد. در نتیجه برخی کارمندان فشار زیادی را در کار روی خود احساس کنند.

برودسکی معتقد است:

«به طور کلی بهتر است که وقتی احساس عدم رضایت شغلی در شرایط دورکاری پیش می‌آید، کارمندان به عواطف و احساسات خود توجه کنند. با کمک طوفان ذهنی و ایده‌یابی، می‌توان به گزینه‌های خوبی دست پیدا کرد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی