ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

سیارک مادر Bennu احتمالا دارای آب روان بوده است

فضاپیمای OSIRIS-REx ناسا که تقریباً از دو سال پیش در حال مطالعه سیارک Bennu است، اطلاعاتی جمع‌آوری کرده که نشان می‌دهند سیارک مادر آن احتمالاً دارای آب مایع بوده است. محققان معتقدند Bennu میلیاردها سال قبل ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۱ مهر ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰

فضاپیمای OSIRIS-REx ناسا که تقریباً از دو سال پیش در حال مطالعه سیارک Bennu است، اطلاعاتی جمع‌آوری کرده که نشان می‌دهند سیارک مادر آن احتمالاً دارای آب مایع بوده است.

محققان معتقدند Bennu میلیاردها سال قبل در اثر برخورد یک سیارک بزرگ با جرمی دیگر به وجود آمده است. محققان می‌خواهند با مطالعه این سیارک که قطرش تقریباً ۵۰۰ متر است، در مورد سیارک مادر آن که احتمالاً چند صد کیلومتر قطر داشته اطلاعات کسب کنند.

فضاپیمای OSIRIS-REx اواخر خرداد ماه سال قبل به Bennu رسید و تصاویری که از آن به زمین مخابره کرد سبب شگفتی دانشمندان شد. در برخی از سنگ‌های سطح این سیارک رگه‌هایی به طول حداکثر ۱۵۰ سانتی‌متر و قطر ۱۴ سانتی‌متر دیده می‌شد. به گفته محققان اندازه بزرگ رگه‌ها نشان می‌دهد که آن‌ها روی Bennu تشکیل نشده و احتمالاً به سیارک مادر که چندین کیلومتر طول داشته تعلق دارند.

«Hannah Kaplan»، یکی از دانشمندان ناسا می‌گوید: «این [سنگ ها] نشان می‌دهند که آب به شکل روان و در مقیاس بالا در سطح سیارک مادر Bennu جریان داشته است.» به گفته او جنس رگه‌ها از ترکیبی به نام کربنات است که در اثر برخورد آب با سنگ شکل می‌گیرد.

به گفته محققان احتمالاً بیش از ۹۸ درصد از سطح Bennu از کربنات و ترکیبات حاوی کربن تشکیل شده که از آن‌ها به عنوان پیش مقدمه حیات یاد می‌شود. یکی از مأموریت‌های اصلی فضاپیمای OSIRIS-REx بررسی کربن موجود در Bennu است چرا که زمین نیز احتمالاً از سنگ‌های مشابه با این سیارک تشکیل شده که ممکن است جرقه شکل گیری حیات را روی آن زده باشند.

«Kaplan» می‌گوید احتمالاً مواد ارگانیک که مشابه آن‌ها در سیارک Bennu وجود دارد، چندین میلیارد سال قبل به زمین آمده و ممکن است آغازگر حیات بوده باشند.

فضاپیمای OSIRIS-REx حدوداً یک هفته دیگر از سطح Bennu نمونه‌برداری خواهد کرد و سپس سفر بازگشت به زمین را آغاز می‌کند. این فضاپیما سال ۲۰۲۳ به زمین خواهد رسید و محققان با بررسی دقیق نمونه‌های آورده شده احتمالاً به پاسخ برخی از سوال‌های خود در مورد شکل گیری حیات در روی زمین خواهند رسید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی