ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

فولکس واگن از کراس‌اوور جدید تائوس و نسخه GTI Clubsport گلف رونمایی کرد

بازار خودروهای کراس‌اوور داغ‌ترین دوران خود را سپری می‌کند، از این رو بسیاری از خودروسازان در تلاش هستند با تمرکز بر توسعه و تولید چنین مدل‌هایی، خود را با تحولات بازار همگام کرده و سهم ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۴ مهر ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۰

بازار خودروهای کراس‌اوور داغ‌ترین دوران خود را سپری می‌کند، از این رو بسیاری از خودروسازان در تلاش هستند با تمرکز بر توسعه و تولید چنین مدل‌هایی، خود را با تحولات بازار همگام کرده و سهم بیشتری از آن را تصاحب کنند.

فولکس واگن یکی از این خودروسازان است که در سال‌های اخیر چند کراس‌اوور جدید را به سبد محصولات خود اضافه کرده؛ تازه‌ترین عضو این کلاس مدلی به نام تائوس (Taos) است که دیروز پرده‌برداری شد.

فولکس واگن تائوس

فولکس واگن تائوس از ابعاد کوچکی برخوردار بوده و در دسته کراس‌اوورهای کامپکت قرار می‌گیرد. مثل اکثر محصولات کمپانی، این خودرو نیز طراحی ساده و محافظه‌کارانه‌ای دارد و خبری از خطوط پیچیده یا هر گونه حجم‌پردازی‌های اغراق آمیز در بدنه آن نیست.

در نمای روبرو جلوپنجره عریض یکپارچه با چراغ‌های اصلی بیش از هر چیز دیگری جلب توجه می‌کند. در تریم‌های رده‌بالا، بخش میانی جلوپنجره به یک نوار LED سرتاسری مجهز می‌شود. سپر دو رنگ و سینی محافظ تحتانی جزو موارد قابل ذکر در نمای روبرو هستند.

فولکس واگن می‌گوید تائوس اگر چه ابعاد کوچکی دارد، اما از لحاظ ارزش جایگاه والایی دارد

در نمای جانبی با پیکره‌ای بسیار ساده روبرو هستیم. لبه مربعی‌شکل گلگیرها، محافظ‌های پلاستیکی و خط شانه نسبتا ضخیمی که از چراغ جلو تا چراغ عقب امتداد پیدا کرده از جمله خصوصیات فولکس واگن تائوس در این نما هستند.

در نمای جانبی شکل کابین تائوس یادآور مدل بزرگ‌تر تیگوان است. این خودرو در هشت رنگ متنوع و با رینگ‌های 17 الی 19 اینچی قابل انتخاب خواهد بود

در نمای عقب هم اصل سادگی در دستور کار طراحان فولکس واگن قرار گرفته و جز اسپویلر کوچک سقفی و دو خروجی اگزوز تقریبا هیچ المان هیجان‌انگیز دیگری به چشم نمی‌خورد، البته این خروجی‌ها واقعی نبوده و صرفا نقشی تزئینی دارند! مثل سپر جلو، در زیر سپر عقب هم از یک محافظ استفاده شده تا این نما کمی از آن حالت بی‌روح و خسته‌کننده فاصله بگیرد.

همانطور که اشاره کردیم، تائوس یک کراس‌اوور کامپکت محسوب می‌شود. طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب 4,465، 1,842 و 1,636 میلی‌متر اعلام شده، فاصله محوری آن نیز 2,690 میلی‌متر است. با چنین ابعادی، تائوس کمی بزرگ‌تر از مدل‌هایی چون شورولت تریل‌بلیزر و کیا سلتوس است.

از نظر ابعاد، تائوس در خانواده داخلی خود بین تیگوان و گلف جای می‌گیرد

درست مثل نمای بیرونی، تائوس در داخل کابین هم طراحی نسبتا ساده‌ای دارد و به غیر از فرمان D شکل و روکش استاندارد دو رنگ صندلی‌ها نمی‌توان ویژگی شاخص دیگری را پیدا کرد. اما خبر خوب اینکه این کراس‌اوور کوچک آلمانی از تجهیزات و تکنولوژی‌های زیادی سود می‌برد.

تائوس به طور استاندارد از نمایشگر دیجیتال 12.3 اینچی در پشت فرمان سود می‌برد، سیستم اینفوتینمنت MIB3 هم در تریم‌های پایین‌رده و میانی با نمایشگر 8 اینچی و در تریم‌های بالارده از طریق نمایشگر 10.25 اینچی کنترل می‌شود. شارژر بی‌سیم و سیستم نورپردازی با ده رنگ متفاوت از دیگر ویژگی‌های استاندارد تائوس در تریم‌های بالارده هستند.

برخی از آپشن‌هایی که فولکس واگن برای تائوس ارائه می‌کند، عبارتند از:

  • فرمان گرم‌شونده
  • صندلی برقی هشت جهته راننده
  • سیستم صوتی ساخت Beats با 8 اسپیکر
  • صندلی‌های جلوی سرد و گرم‌شونده
  • سیستم تهویه مطبوع دوناحیه‌ای
  • پوشش چرم صندلی

با توجه به ابعاد مناسب فولکس واگن تائوس، میزان فضای داخلی آن در سطح مطلوبی قرار دارد. به گفته ژرمن‌ها فضای پای سرنشینان عقب تائوس برابر با رقم چشمگیر 963 میلی‌متر است، حجم محفظه بار هم 769 لیتر اعلام شده که در صورت خواباندن صندلی‌های عقب این رقم به 1,877 لیتر افزایش می‌یابد.

تازه‌ترین کراس‌اوور فولکس واگن بر مبنای پلتفرم MQB توسعه پیدا کرده است. در زیر کاپوت تائوس یک موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ نصب شده که توانایی تولید 158 اسب بخار قدرت و 249 نیوتن متر گشتاور را دارد. وظیفه انتقال قدرت در این کراس‌اوور به گیربکس هشت سرعته خودکار محول شده است. در حالت استاندارد این گیربکس نیروی تولیدی موتور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند، اما در صورت سفارش آپشن AWD و جایگزینی گیربکس هشت سرعته با نمونه هفت سرعته DSG، چرخ‌های هر دو محور از نیروی موتور بهره‌مند می‌شوند.

میزان مصرف سوخت تائوس در شهر، اتوبان و صد کیلومتر ترکیبی به ترتیب 7.8، 5.8 و 6.9 لیتر برآورد می‎‌شود

فولکس واگن تائوس به سیستم‌های کمکی و ایمنی متعددی تجهیز شده است که از مهم‌ترین آنها باید به مواردی مثل اخطار برخورد از جلو با ترمز اتوماتیک، کروز کنترل تطبیق‌پذیر با قابلیت توقف و شروع حرکت مجدد، پایش فعال نقاط کور، دستیار سفر، دستیار اضطراری، کنترل نوربالا و سیستم حفظ خودرو در بین خطوط اشاره کرد. اما نکته تعجب برانگیز اینک برخلاف بسیاری از رقبا، تقریبا تمامی این سیستم‌ها به عنوان آپشن قابل انتخاب هستند.

بر اساس جدول زمانی، فولکس واگن تائوس به عنوان مدل 2022 و در سه تریم از تابستان آینده راهی بازار آمریکا خواهد شد. در رابطه با قیمت این خودرو اطلاعاتی در دست نیست، اما مسلما در مقایسه با تیگوان چند هزار دلاری ارزان‌تر خواهد بود. بد نیست بدانید تیگوان با قیمت پایه 24,945 دلار به فروش می‌رسد.

قیمت مدل پایه از تائوس حدود 21 هزار دلار و قیمت فول‌ترین نسخه حدود 30 هزار دلار پیش‌بینی می‌شود

ناگفته نماند کمپانی فولکس واگن در کنار تائوس از گلف GTI Clubsport نیز رونمایی کرده است. این نسخه از گلف بهینه‌سازی‌های را در بخش موتور، سیستم تعلیق، ترمزها و فرمان تجربه نموده و عملکرد هیجان‌انگیزتری دارد.

نیروبخش فولکس واگن گلف GTI Clubsport یک موتور 2 لیتری توربوشارژ با 296 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور است. برای مقایسه، موتور نسخه GTI قدرتی برابر با 242 اسب بخار و گشتاوری برابر با 370 نیوتن متر تولید می‌کند. شتاب صفر تا صد گلف GTI Clubsport زیر 6 ثانیه و حداکثر سرعت آن 250 کیلومتر در ساعت اعلام شده است.

به منظور تشخیص گلف GTI Clubsport از سایر نسخه‌ها کافی است به جلوپنجره لانه زنبوری، تیغه‌های موجود در دو طرف سپر که هم‌رنگ با بدنه هستند، اسپویلر سقفی براق، دو خروجی بزرگ اگزوز و دیفیوزر سپر عقب آن توجه کرد. این نسخه در حالت استاندارد با رینگ‌های 18 اینچی 5 پره عرضه می‌شود، ولی امکان سفارش رینگ‌های 19 اینچی برای خریداران فراهم شده است.

در داخل کابین، فولکس واگن گلف GTI Clubsport به طور استاندارد دارای روکش اختصاصی ArtVelours بوده و روکش چرمی برای آن به عنوان آپشن موجود است. استفاده از رنگ قرمز در بخش‌هایی همانند دوخت صندلی‌ها، زیرآرنجی، پنل درها، فرمان و زیرپایی‌ها از دیگر وجوه تمایز این نسخه از گلف با سایر نسخه‌ها است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی