ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تحقیقات جدید احتمال تاثیر گروه خونی بر وخامت بیماری کرونا را قوت بخشید

تحقیقات جدید در کانادا و دانمارک نشان می‌دهد که احتمالا رابطه‌ای بین میزان شدت وخامت بیماری و گروه خونی بیماران مبتلا به کووید-19وجود دارد. بر این اساس وخامت بیماری کرونا در بیماران با گروه خونی ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۴ مهر ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۷

تحقیقات جدید در کانادا و دانمارک نشان می‌دهد که احتمالا رابطه‌ای بین میزان شدت وخامت بیماری و گروه خونی بیماران مبتلا به کووید-19وجود دارد. بر این اساس وخامت بیماری کرونا در بیماران با گروه خونی O و B کمتر از بیماران با گروه خونی A و AB‌ است.

مطالعه تحقیقی انجام شده روی 7422 بیماری که نتیجه تست کرونا آنها در دانمارک مثبت اعلام شده، نیز نشان می‌دهد که گروه خونی تنها 38.4 درصد آنها O و گروه خونی 44.4 درصد آنها نیز A بوده است. در نظر داشته باشید که از جامعه آماری با جمعیت 2.2 میلیون نفردر دانمارک، گروه خونی 41.7 درصد آنها O‌ و گروه خونی 42.4 درصد A است.

به گزارش «CNN»، محققان کانادایی با بررسی گروه خونی 95 بیمار مبتلا به کرونا با شرایط وخیم متوجه شدند که 84 درصد بیماران با گروه خونی A و AB به دستگاه تنفس نیاز پیدا کرده‌اند. در مقایسه 61 درصد بیماران مبتلا به کرونا با گروه خونی‌ O و B در طول درمان به چنین تجهیزات تنفسی نیاز داشته‌اند.

سوابق پزشکی این بیماران نشان می‌دهد که بیماران با گروه خونی A و AB، به صورت متوسط حدود 13.5 روز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌‌اند. حال آنکه بیماران مبتلا به ویروس کووید-19 با گروه خونی O و B تعداد روز کمتری و در حدود 9 روز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند.

دکتر«مایپیندر سکهون»، پزشک متخصص در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان ونکوور اعلام کرد:

«مدتی بود به موضوع تاثیر گروه خونی بر شدت بیماری کرونا فکر می‌کردم. چنین موضوعاتی نیاز به بررسی دقیق دارند. بررسی پرونده‌های پزشکی بیماران بستری در اثر ابتلا به کرونا از نظر آماری نشان می‌دهد رابطه‌ای بین شدت وخامت بیماری و گروه خونی آنها وجود دارد. اما نمی‌توان به صورت قطعی در مورد این ارتباط، اظهار نظر کرد.»

دکتر سکهون در ادامه صحبت‌های خود در مورد دلایل احتمالی رابطه گروه خونی با شدت وخامت بیماری کرونا اضافه کرد:

«شاید یکی از دلایلی که باعث می‌شود وخامت بیماری در افرادی با گروه خونی O کمتر باشد، آن است که این افراد کمتر در معرض لخته شدن خون قرار می‌گیرند.»‌

البته محققان کانادایی معتقدند که نمی‌توان به صرف گروه خونی، سایر عوامل تشدید کننده وخامت بیماری از جمله سن و بیماری‌های زمینه‌ای دیگر را نادیده گرفت.

پزشکان توصیه می‌کنند که چنین تحقیقاتی نباید باعث شود افرادی که گروه‌های خونی O یا B دارند در پیشگیری از مبتلا شدن به کرونا سهل انگاری کرده یا تصور کنند به صرف اینکه چنین گروه خونی دارند، بدنی مقاوم‌تر دارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی