بررسی بازی FIFA 21 – پر اشتباه اما دوست داشتنی

بررسی بازی FIFA 21 – پر اشتباه اما دوست داشتنی

همانی که طرفدارهای فیفا می‌خواهند اما خیلی‌ها نه!

۲۴ مهر ۱۳۹۹ ۲.۴ ذخیره

فیفا 21 از همان زمان معرفی شدنش دشمنان زیادی پیدا کرد و بسیاری با این بازی مخالف بودند. نمرات نسخه جدید فیفا هم پایین شد تا به طور کامل از آن قطع امید کنم. حتی چند ساعت ابتدایی تجربه گیم‌پلی بازی برای من هم فاجعه بودند اما با کمی بیشتر وقت صرف بخش‌های مختلف بازی کردن به این نتیجه رسیدم که فیفا 21 با وجود مشکلات زیادی که دارد همچنان می‌تواند یک بازی سرگرم‌کننده باشد. برای تهیه این بازی می‌توانید به وبسایت gamesysshop.com مراجعه کنید.

مهم‌ترین مشکلی که با فیفا 21 دارم به ظاهر و منوهای آن برمی‌گردد. منوهای بازی به شدت سنگین هستند و جابجایی بین آن‌ها واقعا سخت است. حتی گزینه‌هایی که بازی در اختیار شما قرار می‌دهد در بسیاری از موارد کاربردی نیستند و با استفاده از آن‌ها نمی‌توانید تغییراتی را که می‌خواهید در بازی ایجاد کنید.

به‌نوعی ساخته جدید EA Sport این حس را تداعی می‌کند که با اثری پر از باگ و مشکل طرف هستیم که این قضیه تا حدود زیادی هم درست است. برای مثال دروازه‌بان‌ها با وجود آن که در بسیاری از موارد واکنش‌های خیلی خوبی از خود نشان می‌دهند اما بعضی از وقت‌ها اشتباه‌های فاجعه‌باری می‌کنند که نمونه آن‌ها را نمی‌توانیم در زمین واقعی فوتبال مشاهده کنیم.

این مشکل تنها باگ روی اعصاب بازی نیست. مثلا تنظیماتی که در بخش ویرایش ترکیب خود انجام می‌دهید بسیاری از مواقع به درستی در بازی پیاده‌ نمی‌شوند. مثلا ممکن است که یک تاکتیک دفاعی مشخصی را برای تیم خود انتخاب کرده باشید اما هوش مصنوعی بازیکنان شما در زمینه مسابقه را به شکل دیگری حرکت خواهد داد. پیشنهاد‌هایی که برای تعویض به شما داده می‌شود هم بسیاری از وقت‌ها منطقی نیستند و همین قضیه هم باعث می‌شود که در اکثر موارد استفاده از قابلیت تعویض سریع حداقل در شرایطی که خودتان تعویض‌ها را از قبل مشخص نکرده‌اید، چندان کارآمد نباشد.

این مشکلات را می‌توان در بخش کریر مد بازی را هم دید. در بعضی از موارد چینش بازی‌ها به شکل بسیار غیر منطقی رقم خواهد خورد و ویدیوهای مرتبط با نقل و انتقالات بازیکنان هم انگار متعلق به بازی‌های دوره پلی استیشن 2 و ایکس باکس اورجینال است. اما از همین کریر مد فیفا 21 هم می‌توان فهمید که این بازی پیشرفت‌های مهمی نسبت به نسخه‌های قبل داشته است.

بررسی بازی FIFA 21 - پر اشتباه اما دوست داشتنی - ویجیاتو

مثلا قابلیت‌های زیادی به حالت کریر فیفا جدید اضافه شده‌اند که با استفاده از آن‌ها شما کنترل بیشتری روی تربیت و پیشرفت دادن بازیکنان خود خواهید داشت. برخلاف فیفاهای قبلی تمرین‌ها دیگر فقط روی بازیکنان جوان موثر نیستند و شما می‌توانید حتی ویرجیل فن‌دایک سی ساله را هم در عرض یک نیم‌فصل به بازیکن و دفاع بسیار بهتری تبدیل کنید.

در واقع چنین قابلیتی باعث می‌شود که بتوانید برای مدت طولانی‌تر با کریر مد فیفا 21 سروکله بزنید. قابلیت پریدن داخل بازی‌هایی که Sim Match کرده بودید هم باعث خواهد شد تا در بسیاری از مواقع بحرانی که اوضاع تیم‌تان خوب پیش نرفته، بشود شرایط را کنترل کرد. در واقع بازی در شانسی‌ترین حالت خود هم یک شرایط خاصی را در نظر گرفته که در آن شما بتوانید با استفاده از مهاریت‌های خود در گیم‌پلی محک زده شوید.

این موضوع در مورد هسته گیم‌پلی فیفا 21 هم صدق می‌کند. بازی به لطف اشتباهات بسیار کم هوش‌ مصنوعی این امکان را برای شما فراهم می‌کند که بتوانید سیستم‌های هجومی متفاوتی را برنامه‌ریزی کرده و آن‌ها را در زمین مسابقه پیاده‌سازی کنید. گزینه‌های مختلفی برای حمله کردن در دسترس هستند و بازیکنان جای‌گیری‌های مناسبی دارند که کمک می‌کند موقعیت‌های بیشتری را برای به ثمر رساندن گل خلق کنید.

اما هر چقدر که گیم‌پلی بازی تنوع بالایی در بخش هجومی دارد، دست شما را برای انجام کارهای دفاعی بسته است. در بسیاری از موارد با حمله‌هایی از سمت تیم حریف روبرو می‌شوید که خیلی وقت‌ها نمی‌توانید با وجود فاصله زیاد توپ با دروازه هیچ‌کاری برای جلوگیری از گل خوردن تیم‌تان انجام دهید.

مدافعین مانند سایر بازیکنان حاضر در زمین پاس‌های اشتباه نمی‌دهند اما قدرت توپ‌گیری بسیار پایینی دارند و در بسیاری از شرایط هم برخلاف سری PES استفاده از تکل‌ها کارساز نیست. شما باید سعی کنید با ترکیب دو دکمه و حرکت دادن بازیکن به سمت توپ و حریفی که کنترل آن را برعهده دارد، توپ را به دست آورید اما از آن‌جا که فیزیک بازی چندان عمیق نیست، در بسیاری از موارد این کار به‌خوبی انجام نمی‌شود.

بررسی بازی FIFA 21 - پر اشتباه اما دوست داشتنی - ویجیاتو

همچنان سرعت گیم‌پلی بازی نسبت به سری PES پایین است. نه این که این موضوع صرفا خوب یا بد باشد اما باید در نظر بگیرید که گل‌هایی که بتوانید آن‌ها را در عرض چند ثانیه بسازید، کمتر در فیفا رقم خواهند خورد. به جای آن در فیفا معمولا به فکر بیشتر و برنامه‌ریزی‌های طولانی‌تر و منطقی‌تری برای رسیدن به دروازه حریف نیاز دارید.

نکته‌ای که در مورد فیفا جدید نسبت به PES دوست داشتم این بود که از روی ضربات شروع مجدد و کرنرها می‌شود استفاده‌های زیادی برد. اگر سانتر خود را در مکان مناسبی ارسال کنید احتمال این که یکی از بازیکنان شما بتوانند توپ را با ضربه سر یا به هر قیمت دیگری به گل تبدیل کند، بسیار زیاد است.

اما همچنان شخصا با سیستم زدن پنالتی‌ها و ضربات کاشته فیفا مشکل دارم. نمی‌دانم که وقتی می‌شود با همین جوی‌استیک‌های فعلی جهت‌ها و شرایط‌های مختلفی به توپ بخشید چرا باید پلیر محدود به انجام کارهای عجیب با جوی استیک و یک سری مینی‌گیم‌هایی که خیلی هم به ذات فوتبال و زدن ضربه کاشته و پنالتی ربط ندارند شود.

بررسی بازی FIFA 21 - پر اشتباه اما دوست داشتنی - ویجیاتو

هیجان گیم‌پلی اما همان‌طور که گفتم بالاست و همین قضیه هم باعث می‌شود که بازی‌هایی که با دوستانتان در فیفا 21 تجربه می‌کنید، معمولا حسابی خوش بگذرند. هوش مصنوعی بیشتر از PES به تیم بازنده کمک می‌کند که به بازی برگردد و همین قضیه هم باعث می‌شود تا نتایج و تعداد گل‌های زده دو تیم معمولا نزدیک به هم باشد.

لایسنس لیگ‌ها، رقابت‌ها و حضور بخش‌هایی مثل آلتیمیت تیم و لیگ‌های سطح‌بندی شده آنلاین باعث شده تا شما بتوانید با استفاده از هسته اصلی گیم‌پلی بازی که سرگرم‌کننده است، برای مدت طولانی از بازی لذت ببرید اما همچنان ضعف‌های عمده‌ای در هسته اصلی فیفا وجود دارند که بعید به نظر می‌رسد با آپدیت حل شوند.

بیشتر بخوانید:

مثلا استفاده از موتور فراسبایت در طراحی محیط و فیزیک بازی باعث شده که فیفا 21 چندان نتواند حس و حال یک بازی واقعی فوتبال را به شما منتقل کند. چرا؟ به خاطر این که بازیکن‌ها بسیار بد در زمین مسابقه حرکت می‌کنند و فیزیک مربوط به زدن شوت یا برخورد توپ به فوتبالیست‌ها هم اصلا جالب نیست.

برای آن که الکترونیک آرتز بتواند بخش فیفا ولتا را به فیفا اضافه کند هم از سال گذشته شاهد تکنیکی‌تر شدن بازی‌ها بودیم. مشکل من با این قضیه اینجاست که با آسان شدن زدن حرکات تکنیکی در زمین مسابقه این است که حالا نه گیم‌پلی فوتبال طبیعی بازی به واقعیت شبیه است و نه فیفا ولتا می‌تواند حس خوب گل کوچیک بازی کردن در فیفا استریت را منتقل کند.

بررسی بازی FIFA 21 - پر اشتباه اما دوست داشتنی - ویجیاتو

هوش مصنوعی بازی سختی قابل قبولی دارد و روی درجات بالا حسابی شما را به چالش خواهد کشید. حالت‌های بازی فیفا ولتا هم نسبت به گذشته متنوع‌تر شدن و فوتبال معمولی را هم می‌توان به شکل‌های مختلفی تجربه کرد. مشکل اصلی اما با فیفا به عوض کردن استایل گیم‌پلی خود نسبت به نسخه‌های ابتدایی این نسل برمی‌گردد.

در واقع استفاده از فراسبایت و تغییراتی که در آرکید کردن گیم‌پلی بازی انجام شده است باعث شده تا فیفا دیگر آن شبیه‌ساز همیشگی فوتبال نباشد که بازی کردن آن حس واقعی فوتبال را به ما می‌داد. موفقیت در فیفا بیشتر از آن که به دانش فوتبالی شما وابسته باشد به تکنیک‌ها، قدرت بازیخوانی و ترفندهایی بستگی دارد که شما طی مدت زمان تجربه خود از این بازی به دست آورید. البته این موضوع اشکال چندانی ندارد چون بازی همچنان حسابی سرگرم‌کننده است اما حداقل ای‌کاش برچسب ۶۰ دلاری به آن نخورده بود.

بررسی بازی FIFA 21 - پر اشتباه اما دوست داشتنی - ویجیاتو

خلاصه بگم که…

فیفا 21 تغییر چندانی نسبت به نسخه قبلی نکرده اما گیم‌پلی سرگرم‌کننده‌ای دارد که با وجود باگ‌های فراوان می‌تواند طرفداران این فرنچایز را بیشتر از نسخه پیش سرگرم کند.

بررسی بازی FIFA 21 - پر اشتباه اما دوست داشتنی - ویجیاتو

می‌خرمش

اگر طرفدار همیشگی سری فیفا هستید، این نسخه گزینه مناسبی برای شما خواهد بود زیرا نسبت به نسخه‌های اخیر این مجموعه گیم‌پلی روان‌تری دارد و بخش‌هایی مثل کریر هم تغییرات بیشتری نسبت به سایر نسخه‌های اخیر دارند.

بررسی بازی FIFA 21 - پر اشتباه اما دوست داشتنی - ویجیاتو

نمی‌خرمش

اگر به خاطر موتور فراسبایت با گیم‌پلی فیفا مشکل پیدا کرده‌اید باید بدانید که مشکلات فیزیک بازی همچنان پابرجا هستند. باگ‌های فراوان و تگ قیمت ۶۰ دلاری هم می‌تواند دلایلی خوبی برای نخریدن این بازی باشند.

  • امتیاز ویجیاتو79
  • امتیاز کاربران
    98 ratings5.1/10
  • امتیاز متاکریتیک73

برای تهیه این بازی می‌توانید به وبسایت گیم سیستم مراجعه کنید

کپی شد https://vgto.ir/6ud
نظرات (۱۶)
2.4 10 امتیازها
امتیاز مطلب
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
16 دیدگاه
جدید ترین
قدیمی ترین بیشترین امتیاز
دیدگاه درون خطی
نمایش تمام نظرات

اگر کسی فیفا ۲۱ انلاین میزنه منا اد کنه تا مسابقه بدیم perspolis13

با سلام یکی از برزگترین مشکل فیفا۲۱ که باید اصلاح بشه اینه که وقتی برای دفاع و گرفتن توپ دکمه ایکس رو نگه میداری بازیکن به طرف توپ می ره و لی از بازکن مقابل رد میشه و نمیگره توپو و خیلی راحت گل می خوریم.

بخش ولتا اصلا باید خیلی وقت پیش می‌بود!
ولی هیچی خود فیفا استریت نمیشه! -_-

واقعا EA و KONAMI پول خوب ولی مفتی رو به جیب میزنن از بازی های ورزشی
عوض اینکه هرسال بهتر بشن، با تغییراتی که میدن بدتر میشن
بازی همون بازیه ولی با قیمت ۶۰ دلار که هرسال هم بخوای تجربه کنی آپدیت تیم ها رو باید پرداخت کنی
اما بازی های غیر ورزشی اینطور نیستن و با هر آپدیت واقعا میتونی تغییر رو تو بازی مشاهده کنی(که در بیشتر موارد موفق بوده) و ضمنا اینکه هرسال مجبور نیستی بازی رو بخریو معمولا ۲،۳ سال یکبار میاد
اما فیفا و PES هی موتور بازی رو دستکاری میکنن(که در اکثر موارد خراب میکنن) و فقط یه سری ویژگی که جدید هم نیستند و تو نسخه قبلی هم بودند رو بهبود جزئی میدن و تیم ها رو آپدیت میکنن
باید قیمت بازی های ورزشی که هرسال عرضه میشه بیاد پایین چون که اصلا اینجوری نمیارزه یا اینکه هرسال به جای نسخه جدید به کسایی که نسخه قبلی رو دارند آپدیت بده

فیفا دیگه بازی نیست،بهتون پیشنهاد میکنم امسال نخرید،پول اضافی نداریم که،به جاش پیشنهاد می کنم برید کاپیتان سوباسا بخرید،تنوع هم هست تازه

منطقی ترین بررسی که ازین بازی خوندم . یه سری فقط میان میگن بده بدون اینکه تجربش کرده باشن فقط بخاطر حرف بقیه این بازی کلی ویژگی سرگرم کننده داره که ساعت ها میشه ازش لذت برد البته خب درسته که اونقدری تغییر نداره که ارزش ۶۰ دلار داشته باشه بهتره ۲ سال ۲ سال بازی بدن بیرون

کاری به امتیاز ندارم. کلا بررسی خوبی بود. نظر هرکسی محترمه ولی بنده شخصی که چندین‌ساله pes بازی کردم و چندسالی هم هست که fifa بازی میکنم درمورد پنالتی و کاشته‌ها باید بگم که مال فیفا رو ترجیه میدم. چون واقعا کاشته زدن تو pes از پنالتی زدن راحت‌تره. درمورد پنالتی هم برعکس ممکنه با مسی و رونالدو هم پنالتی رو بزنی بیرون. به نظرم اعداد و نمرات کاشته و پنالتی بازیکنان تو pes اصلا واقعی نیس! درسته که کاشته فیفا سخته ولی اگه بهش عادت کنین خیلی از pes بهتره. این نظراتم درمورد pes20 و fifa20 بود.

۷۹ دادید که ملت برند تو اون سایت این بازی مزخرف را بخرند؟
فیفا دیگه بازی درستی نیست

با احترام فراوان برسی خوبی رو نداشتید
۷۹ زیاده براش

خداوکیلی ۷۹ زیاده نمی خوام بگم فیفا خوبه یاده ولی ۷۹ زیاده

ارزش برسی هم نداشت حتی

ببینید نویسنده ی عزیز متن، شما نویسنده ی بسیار عالی هستید و من مخاطب دائمی و چند ساله شما هستم. شما در تحلیل همه ژانر ها بسیار متبحر هستید، اما تحلیل یک بازی ورزشی و به ویژه بازی فوتبال، نگاه بسیار عمیق تری رو می طلبه.
بازی فیفا به حدی ایرادات گسترده در حوزه گیم پلی دارد که اصلا شاید فرصت نشود به مطالبی همچون منو و طراحی چهره ها نزدیک هم شد.
در حوزه گیم پلی هم اشاره صرف به موضوع دفاع تعطیل، بسیار کلی و ناقصه و البته ترند شده هست.
می تونم ساعت ها و مقالات کاملی در مورد جزییات گیم پلی که تاثیر به سزایی در کیفیت بازی دارد بنویسم.
مثلا در سیستم دفاعی مهم ترین ایراد و خلأ، تقابلات تن به تن و نحوه ی استفاده از دکمه ی ضربدر هست که باید کاربردهای مختلفی مانند پیرهن کشیدن، تنه زدن (بر اساس استامین بازیکن)، پا انداختن و تلاش برای قطع توپ به موقع باشه که در صورت زمان بندی اشتباه یا بازیکن مهاجم از شما رد میشه یا خطا هایی اعلام بشه و نیاز به هوش مصنوعی داور و رنگ بندی کارت ها به وجود بیاید. اما در بخش دفاعی فیفا، اصلا همچین مواردی دیده نشده و مهمترین خلا دفاعی در گیم پلی، این آیتمه. همین موضوع رو در مورد تکل ها، هدینگ در دفاع و غیره می توان تعمیق کرد.
ببینید باید تخصصی رااجع به فوتبال صحبت کنیم.
در مورد سانتر ها، لانگ پاس ها، کروینگ، شوت ها، دریبلینگ، فیزیک توپ، ری اکشن های دروازه بان ها و ده ها مورد دیگر، می شه هزاران هزاران واژه با تحلیل تخصصی استفاده کرد که بازی فیفا ضعف های باور نکردنی در اون داره.
این به منزله دفاع از pes نیست، چرا که تمامی این توضیحات رو میشه برای pes هم شخصی سازی کرد.
تنها گامی که pes از fifa جلو است، اینه که یک سال تنفس داده و باید دید روی آنریل چه حرف جدیدی برای گفتن داره.
پیشنهاد می کنم اگر تمایل دارید، یک بخش تخصصی تحلیل بازی های فوتبال pes و fifa رو راه اندازی کنید و با تحلیل های تخصصی و ریز به ریز گیم پلی این بازی ها، انتظارات و توقعات مخاطبان رو به درستی تعریف و در گام بعدی ارتقا دهید.
در حال حاضر به عنوان یک مخاطب کاملا حرفه ای بازی های شبیه ساز فوتبال، هیچ نقد کاملی به زبان فارسی موجود نمیبینم و شما رسانه ها وظیفه دارید، استانداردهای فکری و انتظارات مخاطبانتون رو پردازش کنید. مقاله فوق، حاوی مطالب کاملا درست است اما بسیار سطحی به عمق فاجعه پرداخته شده. لطفا عمیق تر به این مسئله ورود کنید.
ممنون
اشکان میرزاشفیع

16
0
نظرت رو حتما بهمون بگو!x