ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

3 راهکار برای برقراری ارتباط بهتر حین پوشیدن ماسک

در شرایط همه‌گیری کرونا احساسات در پشت ماسک‌هایی که به صورت می‌زنیم، پنهان می‌شوند. برخی معتقدند که فاصله اجتماعی و پوشیدن ماسک، تاثیر منفی بسیاری بر ارتباط موثر می‌گذارند. اما از سوی دیگر در همین ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۴ مهر ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۰

در شرایط همه‌گیری کرونا احساسات در پشت ماسک‌هایی که به صورت می‌زنیم، پنهان می‌شوند. برخی معتقدند که فاصله اجتماعی و پوشیدن ماسک، تاثیر منفی بسیاری بر ارتباط موثر می‌گذارند. اما از سوی دیگر در همین شرایط نیز می‌توان ازطریق تماس چشمی، ژست‌های فیزیکی بدن و تن صدا، احساسات را به دیگران منتقل کرد.

در حالیکه برخی معتقدند که ماسک روی صورت و فاصله اجتماعی مانع برقراری ارتباط موثر می‌شود، اما راهکارهایی وجود دارد که به تقویت ارتباط موثر حتی زمانی که ماسک روی صورتمان است و فاصله اجتماعی را رعایت می‌کنیم وجود دارد.

«چریل چمبرز»، مربی تیم سخنرانی و مناظره دانشگاه ایالتی «می سی سی پی» و مدرس دوره‌های آموزشی ارتباط موثر، معتقد است می‌توان با راهکارهای خوبی به تقویت ارتباط موثرتر کمک کرد.

تصور کنید در فروشگاه مشغول خرید کردن هستید و یکی از آشنایان‌تان را می‌بینید. در شرایط عادی، عموما به طرف مقابل لبخند می‌زنیم. ولی در شرایط کرونا که ماسک روی صورت است، چطور باید احساسات خودمان را به طرف مقابل نشان دهیم؟ حتی گاهی اوقات پیش می‌آید که وقتی ماسک زدیم، سلام و احوال پرسی می‌کنیم ولی طرف مقابل صدای ما را نمی‌شنود. چریل چمبرز سه راهکار برای برقراری ارتباط موثر ارائه می‌دهد:

چهره

عموما از طریق حالات چهره می‌توانیم احساسات خودمان را به دیگران منتقل کنیم. حالت‌های احساسی مختلف از جمله غم، شادی، ترس، تعجب و سایر احساسات ما از طریق چهره به دیگران منتقل می‌شود. اما وقتی ماسک می‌زنیم تشخیص این حالت‌ها هم برای خودمان و هم برای سایرین مشکل خواهد بود.

اگر نتوانیم احساسات خود را به دیگران منتقل کنیم، دچار مشکلات تعاملی و ناتوانی در درک یکدیگر می‌شویم. البته زدن ماسک باعث می‌شود که با اعتماد به نفس‌تر به نظر برسیم.

خوشبختانه، از طریق چشم‌ها می توان تا حدی کنترل شرایط را در دست گرفت. اگر می‌خواهید احساسات طرف مقابل را بهتر درک کنید، مستقیم به چشم‌هایش نگاه کنید. البته معمولا پس از سه ثانیه خیره شدن در چشم طرف مقابل، ممکن است فرد احساس ناراحتی کند. تماس چشمی باعث احساس اعتماد به نفس می‌شود.

 

زبان بدن

وقتی ماسک می‌زنیم، از طریق زبان بدن، احساسات به دیگران منتقل می‌شود. مثلا وقتی فردی خوشحال است، صاف می‌ایستد و سرش را بالا نگه می‌دارد. وقتی فردی غمگین است، با حالت خمودگی می‌ایستد و سرش را پایین می‌‌اندازد. همچنین وقتی فردی عصبانی است، در بدنش تنش وجود دارد.

برای برقراری ارتباط بهتر با دیگران می‌توانید از زبان بدن کمک بگیرید. اگر ژست‌های بدنی طرف مقابل را تقلید کنید، احساس دوستانه‌تری در ارتباط شکل می‌گیرد. همچنین می‌توان از روش‌های مختلفی مانند تکان دادن سر به علامت تایید، حرکت دادن دست‌ها و یا ژست‌های بدنی مختلف، احساسات را به طرف مقابل نشان داد.

تن صدا

تأثیر تن صدا موضوع مهمی است که نمی‌توان نادیده گرفت. نحوه صحبت کردن، فراز و فرود صدا و زیر و بم بودن صدا حین صحبت می‌تواند بخشی از احساسات ما را به طرف مقابل منتقل کند.

مطالعات نشان می‌دهد ماسک صدا را زیاد تغییر نمی‌دهد ولی ممکن است هنگام پوشیدن ماسک احساس کنید صدایتان خفه شده و خوب به گوش طرف مقابل نمی‌رسد.

اگر احساس می کنید باید بلندتر صحبت کنید، توجه داشته باشید که بالا بردن صدا می‌تواند در انتقال پیام شما به طرف مقابل تاثیرگذار باشد. در کل، تغییر صدا باعث تغییر فضای کل مکالمه می‌شود.

ماسک باعث می‌شود طرف مقابل نتواند چهره ما را به راحتی ببیند. ولی می‌توانید راهکارهایی را برای خودتان درنظر بگیرید. موهای خودتان را عقب بزنید تا چشمان‌تان به خوبی دیده شوند. مکان‌های پر سر و صدا را برای صحبت انتخاب نکنید. از زبان بدن و تغییر تن صدا برای انتقال احساسات کمک بگیرید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی