ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

سیستم تامین اکسیژن بخش روسی ایستگاه فضایی از کار افتاد

ایستگاه فضایی بین المللی که هنوز از نشتی خلاص نشده حالا با وقوع مشکل در یکی از سیستم‌های تامین اکسیژن خود مواجه شده است. مشکل اینبار هم در بخش روسی روی داده که با فرسودگی ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۶ مهر ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰

ایستگاه فضایی بین المللی که هنوز از نشتی خلاص نشده حالا با وقوع مشکل در یکی از سیستم‌های تامین اکسیژن خود مواجه شده است. مشکل اینبار هم در بخش روسی روی داده که با فرسودگی قطعات دست و پنجه نرم می‌کند

ایستگاه فضایی برای اطمینان از تامین اکسیژن مورد نیاز فضانوردان، به دو سیستم تامین هوای مجزا مجهز شده، حالا اما یکی از آنها از از کار افتاده است. این سیستم که در ماژول روسی «Zvezda» واقع شده از چهارشنبه به مشکل خورده و تلاش‌ها برای بازگرداندن آن به مدار ادامه دارد. سخنگوی «آژانس فضایی روسیه» در واکنش به این خبر تاکید کرده تهدیدی متوجه فضانوردان نیست و مشکل رفع خواهد شد. حتی در صورتی که هر دو سیستم هم از کار بیافتند جای نگرانی نیست چرا که ایستگاه به اکسیژن نیز مجهز شده است.

آیا دسترسی آمریکا به ایستگاه فضایی بین المللی قطع می شود؟

ماژول Zvezda که ۲۰ سال قبل به سمت ISS پرتاب شد، اولین بخش قابل زندگی از ایستگاه فضایی است و برای تامین اکسیژن و آب آشامیدنی بخش روسی ISS بکار می‌رود. این تنها مشکل Zvezda  نیست و از مدت‌ها قبل وجود یک نشتی در آن فضانوردان را سردرگم کرده بود تا اینکه با روشی ابتکاری موفق به یافتن نشتی در آن شدند و قرار است با دریافت دستورالعمل‌های لازم از سوی ایستگاه زمینی اقداماتی را برای مسدود کردن آن انجام دهند. هنوز مشخص نیست که بین از کار افتادن سیستم اکسیژن با نشتی مذکور ارتباطی وجود دارد یا خیر.

علاوه بر این دو چالش بخش روسی ایستگاه فضایی با مشکلات دیگری مثل افزایش غیرمنتظره دما و خراب شدن سرویس بهداشتی نیز مواجه بوده که ظاهرا نشان دهنده نزدیک شدن آن به پایان عمر مفید خود است. به گفته «گنادی ایوانوویچ پادالکا» فضانورد اهل روسیه، این ماژول که دوران خدمت آن از عمر مورد انتظار ۱۵ ساله هم فراتر رفته، بکلی فرسوده شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی