ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ایرباس برای بازگرداندن نمونه‌های مریخ به زمین فضاپیما توسعه می‌دهد

ایرباس اخیرا موفق به عقد قراردادی با آژانس فضایی اروپا (ESA) به ارزش ۴۹۱ میلیون یورو برای طراحی و ساخت فضاپیمای «Earth Return Orbiter» شده است. تلسکوپ‌ها از چندین قرن قبل در حال مشاهده مریخ ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۷ مهر ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۰

ایرباس اخیرا موفق به عقد قراردادی با آژانس فضایی اروپا (ESA) به ارزش ۴۹۱ میلیون یورو برای طراحی و ساخت فضاپیمای «Earth Return Orbiter» شده است.

تلسکوپ‌ها از چندین قرن قبل در حال مشاهده مریخ هستند و چندین فضاپیما و کاوشگر با موفقیت به این سیاره سرخ رسیده‌اند، با این حال هیچ کدام از آن‌ها نتوانسته‌اند نمونه‌ای از آن را به زمین برگردانند. اگرچه در سال‌های اخیر با پیشرفت‌های زیادی روبه‌رو شده‌ایم، با این حال کاوشگرها همچنان با محدودیت‌هایی مواجه هستند.

در صورتی که بتوان نمونه‌هایی از خاک و صخره‌های مریخ را به زمین ارسال کرد، دانشمندان می‌توانند تحقیقات بیشتری روی آن‌ها انجام دهند و سریعتر به پاسخ سوالات خود دست پیدا کنند که یکی از مهمترین آن‌ها، وجود زندگی روی این سیاره سرخ است. علاوه بر این، می‌توان برخی نمونه‌ها را برای کشف روش‌های جدید تحقیق نیز ذخیره کرد.

این موضوع باعث شده که ناسا و ESA در پروژه «Mars Sample Return» با یکدیگر همکاری کنند که شامل فضاپیمای Earth Return Orbiter می‌شود که سال ۲۰۲۶ به سمت مریخ پرتاب خواهد شد و ماموریت ۵ ساله خود را آغاز می‌کند.

اولین بخش از این پروژه را مریخ‌نورد «استقامت» ناسا انجام خواهد داد. این مریخ‌نورد ماه فوریه روی مریخ فرود می‌آید و به جستجوی مناطقی می‌پردازد که امکان زندگی در آن‌ها وجود داشته یا دارد. علاوه بر این با استفاده از بازوی رباتیک خود که به مته مجهز شده، نمونه‌هایی از این سیاره سرخ جمع آوری خواهد کرد. نمونه‌های جمع‌آوری شده در لوله‌هایی با بسته‌بندی محکم نگهداری شده و روی سطح مریخ قرار می‌گیرند.

مریخ

در مرحله دوم، فرودگر «Surface Retrieval Lander» در سال ۲۰۲۶ پرتاب خواهد شد که شامل یک پلتفرم سطحی به همراه بازوی انتقال نمونه، «Sample Fetch Rover» و وسیله نقلیه صعود مریخ می‌شود. مورد سوم نمونه‌ها را از سطح مریخ جمع آوری کرده و درون کپسولی به نام «Orbiting Sample» در وسیله نقلیه قرار می‌دهد

در سال ۲۰۲۷ فضاپیمای Earth Return Orbiter ایرباس به مریخ می‌رسد و به وسیله سیستم خودران خود، با کپسول حاوی نمونه‌ها ملاقات می‌کند. این کپسول پیش از مهر و موم شدن در «Earth Entry Vehicle»، درون یک سیستم دوم برای امنیت بیشتر قرار می‌گیرد. این فضاپیما به همراه این نمونه سطح مریخ را ترک کرده و به سمت زمین حرکت می‌کند.

Earth Return Orbiter وارد مدار اطراف خورشید می‌شود، در حالی که Earth Entry Vehicle وارد جو زمین خواهد شد و در صحرای «یوتا» فرود می‌آید. نمونه‌ها از این دستگاه برداشته شده و قرنطینه می‌شوند و سپس مورد بررسی قرار می‌گیرند. در این همین راستا فضاپیمای ایرباس نقش مهمی در این ماموریت دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی