ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کووید-۱۹
علمی

کرونا احتمالا به یک بیماری بومی تبدیل می‌شود

درباره آینده ویروس کرونا نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی ارائه کرد اما دلایل کمی برای نابودی آن در آینده نزدیک وجود دارد، حتی اگر واکسن از راه برسد. یکی از پیش‌بینی‌های واقع‌گرایانه‌ درباره کووید-۱۹، تبدیل شدن آن ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۷ مهر ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۰

درباره آینده ویروس کرونا نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی ارائه کرد اما دلایل کمی برای نابودی آن در آینده نزدیک وجود دارد، حتی اگر واکسن از راه برسد. یکی از پیش‌بینی‌های واقع‌گرایانه‌ درباره کووید-۱۹، تبدیل شدن آن به یک بیماری بومی است.

دوباره شاهد افزایش سرعت شیوع این بیماری در کشورهای مختلف هستیم و تنها برخی کشورها توانسته‌اند شرایط را کنترل کنند. بخش بزرگی از مردم در کشورهای مختلف مستعد ابتلا به این بیماری هستند و همین موضوع می‌تواند تا ماه‌های آینده باعث افزایش دوباره شیوع آن شود.

مصونیت جمعی با ابتلای شمار بالایی از افراد یک جامعه یا واکسیناسیون بدست می‌آید و شمار مبتلایان به آن کاهش چشمگیری را تجربه می‌کند، با این حال چنین موضوعی به معنای نابودی کامل یک بیماری مانند کرونا نیست. با توجه به اینکه شمار بالایی از مردم هنوز به کووید-۱۹ مبتلا نشده‌اند و همچنین نمی‌توان قوانین قرنطینه را برای مدت طولانی و سختگیرانه ادامه داد، همچنان شاهد گسترش این بیماری در مناطق مختلف خواهیم بود.

این احتمال وجود دارد که سرعت شیوع بیماری به یک سطح ثابت برسد و این سرعت کم و قابل پیش‌بینی باشد که در این هنگام با یک بیماری بومی روبه‌رو می‌شویم. در حال حاضر تعدادی عفونت در بسیاری از مناطق جهان فعال هستند، با این حال اکثر آن‌ها در مناطق خاصی بومی شده‌اند.

بیماری بومی

از نظر تئوری، اگر هر بیمار یک فرد دیگر را آلوده کند، بیماری بومی می‌شود. در حال حاضر هر فرد مبتلا به کرونا، بیش از یک نفر را به این ویروس آلوده می‌کند و زمانی که با مصونیت مواجه شویم، این میزان به کمتر از ۱ می‌رسد. تا زمانی که افرادی مستعد ابتلا به بیماری باشند، شاهد ادامه شیوع آن خواهیم بود.

برخی بیماری‌ها مصونیت دائمی برای ما ایجاد نمی‌کنند و برخی از ویروس‌ها با جهش خود از حافظه سیستم ایمنی فرار می‌کنند. در حال حاضر اطلاعات کاملی درباره میزان مصونیت در برابر ویروس کرونا نداریم و حتی نمی‌دانیم واکسن تا چه مدت زمانی از آلودگی ما جلوگیری می‌کند. با این حال بدن در برابر سایر ویروس‌های کرونا که تبدیل به یک بیماری بومی شده‌اند، مانند آن‌هایی که باعث سرما‌خوردگی می‌شوند معمولا تا یکسال مصونیت دارند.

پس از اینکه کرونا به یک بیماری بومی تبدیل می‌شود، با توجه روش‌های درمانی و واکسن باید با آن مقابله کرد. شاید بتوان این بیماری را کنترل کرد و مانع از ایجاد وضعیت وخیم برای افراد شد. احتمالا باید به ویروس کرونا عادت کنیم و زندگی با آن را یاد بگیریم. در این میان شاید برخی افراد چندین بار در طول زندگی خود به این بیماری مبتلا شوند. در نهایت شاید برای محافظت از خود در برابر کووید-۱۹ مجبور شویم سالانه واکسن دریافت کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • hosseinbu1000
    hosseinbu1000 | ۲۹ مهر ۱۳۹۹

    ای عوضیااااا???

  • ErfanMTI
    ErfanMTI | ۲۸ مهر ۱۳۹۹

    چینی های آشغال خور

  • forotan
    forotan | ۲۸ مهر ۱۳۹۹

    لعنت به باعث و بانیش که کل جهان رو اسیر کرده خودش داره حال میکنه

    • نیما
      نیما | ۲۸ مهر ۱۳۹۹

      شاید خودشم کرونا گرفته و مُرده.

مطالب پیشنهادی