ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ابلاغ طرح کلان شبکه ملی اطلاعات: تا ۱۴۰۴ باید ۲۰ درصد موبایل‌ها داخلی شوند

دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور «طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات» را ابلاغ کرد. در این سند تاکید شده که سهم خرده فروشی آنلاین باید تا سال ۱۴۰۴ به میزان ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۹ مهر ۱۳۹۹ | ۱۸:۱۵

دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور «طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات» را ابلاغ کرد. در این سند تاکید شده که سهم خرده فروشی آنلاین باید تا سال ۱۴۰۴ به میزان ۱۰ درصد از کل بازار خرده فروشی کشور برسد و در بخش محتوا نیز تاکید شده سهم ۷۰ درصدی خدمات محتوای داخلی از ترافیک مصرفی کاربران با نرخ رشد سالیانه ۴۰ درصدی نیز باید تحقق پیدا کند. در این سند همچنین تاکید شده که ۲۰ درصد از سهم بازار گوشی تلفن همراه نیز باید توسط تولیدکنندگان داخلی با همراهی سیستم عامل داخلی برسد.

طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات پس از تصویب در جلسه ۶۶ شورای عالی فضای مجازی کشور به منظور اجرا توسط نهادهای متولی ابلاغ شد. این جلسه بعد از مدتها تاخیر در ۲۵ شهریور ماه برگزار و در آن معماری و اقدامات کلان شبکه ملی اطلاعات تصویب شده بود.

طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات در ۵ ماده به تصویب اعضای شورای‌ عالی فضای مجازی رسیده و ۵۰ اقدام کلان برای نهادهای متولی پروژه شبکه ملی اطلاعات معین شده است. با تصویب طرح کلی و معماری شبکه ملی اطلاعات که ۵ فصل دارد، اکنون اقدامات مربوط به پیاده‌سازی شبکه ملی اطلاعات واضح شده و در دستور کار قرار گرفته است.

خط مشی که برای شبکه ملی اطلعاعات در این طرح در نظر گرفته شامل این موارد است: درون زایی و خوداتکایی، برون نگری، فرصت سازی،بازدارندگی و پایداری در برابر انواع تهدیدات،حکمرانی یکپارچه و منعطف، روزآمدی و نوآوری آینده نگری، مشارکت فعال ذی‌ربطان، کارکرد فرهنگی اجتماعی مبتنی بر نقشه مهندسی کشور و توسعه سبز و سلامت محور.

در ابتدای این طرح اهداف کاربردی، عملیاتی تشریح شده است. اهداف راهبری شامل مواردی چون ارتقا جایگاه مناسب از سهم اقتصاد دیجیتال و حضور جریان ساز ترویچ گفتمان انقلاب در عرضه مجازی و همچنین فراهم سازی زمینه‌های حکمرانی صالحانه در فضای مجازی و دستیابی به جامعه‌ای پیشرو و اخلاق مدار ذکر شده است.

از آنسو اهداف عملیاتی خود به چند زیرمجموعه نظیر اهداف خدمات کاربردی، اهداف عملیاتی محتوا و سالم سازی محتوا و اهداف عملیاتی امنیت خدمات تقسیم شده است. پوشش ۸۰ درصدی دسترسی پهن باند ثابت خانوارها با متوسط سرعت دسترسی ۲۵ مگابیت بر ثانیه و پوشش ۱۰۰ درصدی جمعیت کشور برای دسترسی پهن باند سیار با سرعت متوسط ۱۰ مگابیت بر ثانیه از اهداف جالب توجه در این بخش هستند.

همچنین در این بخش ذکر شده که باید مزیت بخشی کیفی در دسترسی خدمات و محتوای داخلی به میزان ۵ برابر بیشتر نسبت به خدمات و محتوای خارجی تا پایان سال ۱۴۰۰ انجام پذیرد.

بندهایی چون قرارگیری زبان فارسی به عنوان زبان پیش فرض در ۸۰ درصد خدمات و تجهیزان هوشمند همراه و استقرار کامل خدمات پایه کاربردی داخلی نظیر پیام رسان اجتماعی و موتور جستجوی بومی تا سال ۱۴۰۰ از دیگر نکات جالب توجه در این بخش به حساب می‌آیند. ناگفته نماند تاکید شده که ۲۰ درصد از سهم بازار گوشی تلفن همراه نیز باید توسط تولیدکنندگان داخلی با همراهی سیستم عامل داخلی برسد.

در بخش خدمات کاربردی نیز ذکر شده که ده درصد اقتصاد کشور تا سال ۱۴۰۰ باید به اقتصاد دیجیتال برسد و سهم خرده فروشی آنلاین نیز باید به ده درصد برسد، سهمی که هم اکنون تنها به دو درصد می‌رسد.

این طرح در راستای تحقق شبکه ملی اطلاعات برای کاهش وابستگی و جلوگیری از دست اندازی بیگانگان در فضای مجازی، تامین نیازهای عمومی مردم و ایجاد زیست بوم متناسب با فرهنگ اسلامی – ایرانی در ۵ ماده شامل خط مشی های حاکم بر شبکه ملی اطلاعات، اهداف راهبردی و عملیاتی در افق ۱۴۰۴، معماری شبکه ملی اطلاعات و اجزای شبکه ملی اطلاعات مصوب شده است. در کنار این مساله ارایه خدمات پایه کاربردی داخلی با سهم ترافیک هفتاد به سی نسبت به خدمات پایه کاربرد خارجی نیز با نرخ رشد سالیانه ۱۵ درصدی تکلیف شده است.

تحقق سهم ۷۰ درصدی خدمات محتوای داخلی اعم از ویدیوی درخواستی و اشتراک ویدیو از ترافیک مصرفی کاربران با نرخ رشد سالیانه ۴۰ درصدی و ایجاد شبکه اختصاصی ایمن و سالم برای کودکان و نوجوانان با سهم ترافیک ۱۵ درصد از ترافیک کل کشور از نکات جالب توجه در بخش خدمات محتوایی است. همچنین اعلام شده که بازی‌های رایانه‌ای داخلی باید افزایش نرخ رشد سالیانه ۳۰ درصدی باشند.

ابلاغ سند کلان شبکه ملی اطلاعات به نهادهای مرتبط، هر نهاد زمان‌بندی خود را برای اجرای اقدامات مربوطه ارائه می‌کند. آنطور که پیش‌تر گفته شده بود طرح‌هایی مانند حکمرانی فضای مجازی، صیانت از داده و حریم خصوصی از دیگر برنامه‌هایی هستند که مرکز ملی فضای مجازی به زودی روی آنها کار خواهد کرد.

شرح مفصل این طرح در این آدرس در دسترس قرار دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (25 مورد)
  • mohammadshg
    mohammadshg | ۵ آبان ۱۳۹۹

    تنها درصورتی داستان وحشتناک میشه که واردات گوشی های خارجی متوقف بشه!

  • jangi
    jangi | ۴ آبان ۱۳۹۹

    باید بشود. همه ی مسوولین همینو میگن باید بشود حالا چطور خدا میدونه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی