ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی هواوی مدیاپد T5؛ رستاخیز یک تبلت اقتصادی

کمپانی هواوی از آن دسته شرکت‌هایی است که در تمامی بازه‌های قیمتی و برای تمامی کاربران، محصولی تولید کرده است. به عبارت ساده‌تر امکان ندارد که شما نتوانید دستگاهی مطابق سلیقه یا بودجه خودتان از ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۲۹ مهر ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۰

کمپانی هواوی از آن دسته شرکت‌هایی است که در تمامی بازه‌های قیمتی و برای تمامی کاربران، محصولی تولید کرده است. به عبارت ساده‌تر امکان ندارد که شما نتوانید دستگاهی مطابق سلیقه یا بودجه خودتان از این برند پیدا نکنید. در این مطلب به سراغ یکی از تبلت‌های این کمپانی به نام مدیاپد T5 می‌روم که چند وقتی از حضورش در بازار جهانی می‌گذرد.

این تبلت ابتدا در سال ۲۰۱۸ روانه بازار شد و به همین دلیل از تمامی سرویس‌های موبایل گوگل پشتیبانی می‌کند. اصلا به همین دلیل است که تبلتی با سخت‌افزار و نرم‌افزار سال ۲۰۱۸ را دوباره در سال ۲۰۲۰ مشاهده می‌کنیم. با این حال در دوره‌ای که نیاز کاربران و به خصوص دانش‌آموزان به تبلت و گوشی هوشمند از هر زمان دیگری بیشتر احساس می‌شود و در عین حال، خرید تبلت با مشخصات قابل قبول نیازمند پرداخت هزینه‌ای سنگین است، حضور چنین دستگاهی را می‌توان توجیه کرد. با بررسی هواوی مدیاپد T5 همراه دیجیاتو باشید.

مشخصات فنی هواوی مدیاپد T5
  • فریم پلاستیکی/آلومینیومی و قاب پشتی آلومینیومی
  • وزن ۴۶۰ گرم
  • نمایشگر IPS LCD با ابعاد ۱۰.۱ اینچ و رزولوشن  ۱۹۲۰ در ۱۲۰۰ پیکسل
  • اندروید ۸ و رابط کاربری EMUI 8
  • چیپست کرین ۶۵۹ هشت هسته‌ای
  • پردازنده گرافیکی Mali-T830 MP2
  • رم ۳ گیگابایت و حافظه داخلی ۳۲ گیگابایت با پشتیبانی از microSDXC
  • دوربین اصلی ۵ مگاپیکسلی و دوربین سلفی ۲ مگاپیکسلی
  • اسپیکر استریو و جک هدفون ۳.۵ میلیمتری
  • پشتیبانی از Wi-Fi ac، بلوتوث ۴ و سیم کارت
  • باتری ۵۱۰۰ میلی‌آمپر ساعتی
  • بازه قیمت ۵.۵ الی ۶ میلیون تومان

با نگاهی به مشخصات فنی هواوی مدیاپد T5 شاید چندان به وجد نیایید، به خصوص این که این تبلت با اندروید ۸ به دستتان می‌رسد و با وجود یک آپدیت ۲.۴ گیگابایتی و چندین آپدیت کوچک‌تر هم که برای آن منتشر شده، همچنان خبری از نسخه جدیدتر اندروید نیست. با این حال مدیاپد T5 با قیمت مناسب، نمایشگر بزرگ و با کیفیت و البته سخت‌افزاری که نیازهای روزمره شما را جواب می‌دهد، هم‌چنان می‌تواند گزینه ارزشمندی در بازار باشد.

طراحی و کیفیت ساخت

هواوی مدیاپد T5

هواوی مدیاپد T5 بدنه با کیفیتی دارد که از ترکیب پلاستیک، شیشه و آلومینیوم ساخته شده. شیشه مطابق انتظار در قاب جلویی قرار گرفته و ترکیب پلاستیک و آلومینیوم هم در قاب پشتی و فریم دور تبلت به چشم می‌خورد. ترکیب پلاستیک و آلومینیوم کیفیت کلی دستگاه را بالا برده، چرا که پلاستیک انتخابی هواوی حس ماده بی‌کیفیت را منتقل نمی‌کند و با بافت خاصی که دارد، جلوه‌ای نو به دستگاه داده است.

بخش اعظم قاب پشتی را آلومینیوم تشکیل داده که در دست گرفتن مدیاپد T5 را به تجربه‌ای دلچسب تبدیل می‌کند. در بخش بالایی قاب پشتی هم یک نوار پلاستیکی وجود دارد که به صورت یکپارچه با فریم دور گوشی ادغام شده است و به احتمال زیاد آنتن‌های دستگاه را درون خودش جای داده. در کل کیفیت دستگاه بالاست و برخلاف سخت‌افزار تبلت، شاهد کم‌کاری مهندسین هواوی نیستیم.

هواوی مدیاپد T5

البته طراحی این دستگاه اشکالاتی هم دارد. هواوی به گونه‌ای مدیاپد T5 را طراحی کرده که شما همواره مجبور شوید آن را به صورت افقی در دست بگیرید. اسپیکرهای استریو این تبلت هر دو در زیر دستگاه قرار گرفته‌اند (در صورتی که تبلت افقی باشد)، در نتیجه اگر دستگاه را عمودی بگیرید، صدا تنها از سمت چپ به گوشتان رسیده و احتمالا با دستتان نیز خروجی‌ها را هم می‌پوشانید.

مشکل بعدی هم مربوط به قرار گیری دکمه‌های ولوم و پاور است. این دکمه‌ها همگی در سمت راست دستگاه قرار گرفته‌اند (در صورتی که دستگاه افقی باشد). طی یک هفته‌ای که از این تبلت استفاده می‌کردم، بارها و بارها به صورت اتفاقی تبلت را قفل کردم، زیرا دکمه پاور مقاومت کافی نداشته و به سادگی فشرده می‌شود. ارتفاع قرار گیری این دکمه هم به نظر من مناسب نیست و شاید اگر کلا هواوی آن را در لبه بالایی تبلت قرار می‌داد، بهتر بود.

هواوی مدیاپد T5

کمی هم از حاشیه‌های اطراف نمایشگر بگوییم. در حاشیه پایینی لوگوی هواوی و در حاشیه بالایی هم دوربین سلفی به چشم می‌خورد که بار دیگر به ما گوش‌زد می‌کنند باید این تبلت را افقی در دست بگیرید. البته نسبت تصویر ۱۶ به ۱۰ هم برای استفاده افقی بهینه‌تر است. خوش‌بختانه از نظر ظاهری، تقارن و تناسب به خوبی حفظ شده است.

در کل اگر بگوییم که هواوی در بخش طراحی برای این تبلت کم نگذاشته، چندان بی‌راه نیست. چرا که وزن ۴۶۰ گرمی آن به خوبی در تبلت پخش شده و سنگینی نامتعارفی در آن به چشم نمی‌خورد. هرچند که بعضی از انتخاب‌های هواوی به منظور ترغیب کاربر به استفاده افقی از تبلت، کمی عجیب است.

نمایشگر

هواوی مدیاپد T5

نمایشگر هواوی مدیاپد T5 همان‌طور که پیش‌تر هم به آن اشاره کردم، ۱۰.۱ اینچی بوده و با توجه به نسبت صفحه ۱۶ به ۱۰، رزولوشن بالاتر ۱۹۲۰ در ۱۲۰۰ پیکسل را دارد. البته به دلیل وجود حاشیه‌های نسبتا زیاد (۱.۲ سانتی‌متر) در هر ۴ طرف، نسبت نمایشگر به بدنه به عدد ۷۴ درصد می‌رسد که در مقایسه با تبلت‌های مدرن چندان مطلوب نیست. با این حال کیفیت پنل IPS LCD به کار رفته در این تبلت بسیار بالاست و تجربه تماشای محتوا و اجرای بازی‌ها را به شدت بهبود می‌دهد.

در بخش تنظیمات نمایشگر گزینه‌های «Color Mode»، «Eye Comfort» و «Smart Resolution»  به چشم می‌خورد. گزینه اول که هم به صورت دستی و هم به صورت خودکار قابل انتخاب است، با تغییر دمای رنگ‌ها به گرمی، سعی بر کاهش فشار وارد شده به چشمتان را دارد. البته با وارد شدن به بخش «Color Mode» می‌توانید کنترل بیشتر روی دمای رنگ‌های نمایش داده شده داشته باشید. در این بخش سه گزینه «پیش‌فرض»، «گرم» و «سرد» به چشم می‌خورد که به دلخواهتان می‌توانید آن را تغییر دهید. البته پیشنهاد من همان گزینه پیش‌فرض است.

هواوی مدیاپد T5

در نهایت نوبت می‌رسد به گزینه «Smart Resolution» که به گفته خود هواوی، با پایین آوردن رزولوشن می‌‌تواند مصرف باتری را نیز کاهش دهد. البته ارزیابی این مورد امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل به هواوی اعتماد می‌کنم. فارغ از تنظیمات این چنینی، با نمایشگر با کیفیتی طرف هستیم که رنگ‌ها را غنی و با کنتراست بالا نمایش می‌دهد. یک نکته را فراموش نکنید که به دلیل عدم وجود حسگر سنجش نور محیط، دستگاه به صورت خودکار نور نمایشگر را تنظیم نمی‌کند.

نرم‌افزار و رابط کاربری

هواوی مدیاپد T5

مهمترین تفاوت این تبلت با محصولات جدیدتر هواوی، پشتیبانی کامل آن از سرویس‌های موبایل گوگل است. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چطور با وجود تحریم‌ها، هواوی توانسته تبلتی با پشتیبانی از GMS روانه بازار کند؟ جواب این سوال به سال تولید هواوی مدیاپد T5 و نسخه اندروید آن بر می‌گردد. این تبلت محصول سال ۲۰۱۸ بوده و به همین دلیل جدیدترین نسخه اندروید در آن سال، یعنی اندروید ۸ را اجرا می‌کند. رابط کاربری هم که برای هواوی مدیاپد T5 در نظر گرفته شده برای همان سال ۲۰۱۸ یعنی EMUI 8 است.

هواوی مدیاپد T5

این رابط کاربری و در کل اندروید ۸، ویژگی‌های زیادی ندارد و تجربه‌ای خالص از اندروید -هرچند کمی قدیمی- را در اختیارتان می‌گذارد. در نتیجه خبری از دارک مود، تعیین دقیق دسترسی برنامه‌ها و مدیریت بهتر نوتیفیکیشن‌ها نیست. البته با از دست دادن این ویژگی‌ها، به سرویس‌های موبایل گوگل دسترسی خواهید داشت. از آن‌جایی هم که سرویس‌های موبایل هواوی هنوز از نظر تعامل با برنامه‌ها و حتی پشتیبانی از برنامه‌های ایرانی به بلوغ کافی نرسیده‌اند، به نظرم تبادل اندروید جدید با GMS آنقدرها هم بد نیست.

هواوی مدیاپد T5

در کل با یک تبلت اندرویدی طرف هستیم؛ یعنی بسیاری از برنامه‌ها هنوز با ابعاد بزرگ نمایشگر سازگاری نداشته و بسیاری از فضای اضافی را هدر می‌دهند. نوک پیکان در این رابطه به سمت گوگل است تا هواوی و به همین دلیل خرده‌ای به این کمپانی چینی نمی‌گیرم.

هواوی بخش مخصوص به کودکان به نام «Kids Corner» را درون مدیاپد T5 قرار داده که با خیالی آسوده تبلت را در اختیار کودکتان قرار دهید. در این بخش می‌توانید سطح دسترسی فرزندتان به برنامه‌ها یا مدت زمان استفاده از برنامه و تنظیمات دیگر را کنترل کرده تا همواره تعامل کودکتان و تبلت را زیر نظر داشته باشید. بخشی هم به نام «Monster Class» وجود دارد که با مجموعه‌ای از محتوای سرگرم کننده و آموزشی سعی دارد، کودکتان را برای مدت زیادی مشغول نگه می‌دارد.

هواوی مدیاپد T5

برخی از بازی‌ها و محتوایی که در «Monster Class» قرار دارد، به خوبی یک کاربر ۲۷ ساله را سرگرم می‌کند. در نتیجه کودک شما هم به اندازه من سرگرم خواهد شد. به جز این برنامه، ویژگی خاص دیگری نیست که شما را به وجد بیاورد.

سخت‌افزار

هواوی مدیاپد T5

سخت‌افزار به کار رفته در هواوی مدیاپد T5 هم مربوط به همان سال ۲۰۱۸ است. چیپست کرین ۶۵۹ به همراه پردازنده گرافیکی دو هسته‌ای ترکیب قدرتمندی نیست. با این وجود بازی‌هایی مانند کال آو دیوتی و همچنین آسفالت ۹ را اجرا می‌کند. البته پیش از این که اجرای بازی‌های روز را مطرح کنم، اجازه دهید به بنچمارک‌ها هم نگاهی بیندازیم تا دیدی کلی از توانایی سخت‌افزار به دست بیاوریم.

مطابق معمول از بنچمارک انتوتو، پی‌سی مارک و گیک‌بنچ برای سنجش توان CPU و برای تست پردازنده گرافیکی از تست‌های 3D مارک استفاده کردم. در ادامه می‌توانید امتیازهای به دست آمده را مشاهده کنید.

هواوی مدیاپد T5 هواوی مدیاپد T5

همانطور که از نتایج پیداست، با یک چیپست متوسط طرف هستیم که نباید انتظار زیادی از آن داشته باشید. چیپست کرین ۶۵۹، بازی‌های سنگینی مانند کال آو دیوتی را در تنظیمات گرافیکی پایین و با نرخ رفرش متوسط اجرا می‌کند، با این حال در صحنه‌های شلوغ و دارای انفجار، افت فریم مشهود است. البته این بدان معنا نیست که بازی غیر قابل اجراست.

از طرف دیگر آسفالت ۹ هم در تنظیمات گرافیکی پیش‌فرض که همان پایین است، به خوبی اجرا شده و چیزی نزدیک به ۳۰ الی ۳۵ فریم بر ثانیه را تحویل می‌دهد. البته برخلاف کال آو دیوتی که نمی‌توانید تنظیمات گرافیکی را روی بالاترین حد ممکن بگذارید، در آسفالت این امکان برایتان فراهم شده، اما انجام آن را توصیه نمی‌کنم. با قرار دادن تنظیمات گرافیکی روی بالاترین حد ممکن، بازی به سختی به ۲۰ فریم می‌رسد و به همین دلیل پیروز شدن در مسابقات نفس‌گیر خیابانی که نیازمند واکنش‌های بسیار سریع است، کمی سخت می‌شود.

هواوی مدیاپد T5

اپ «Game Suite» سه گزینه «Power Saving Mode»، «Smart Mode» و «Gaming Mode» را در اختیار شما می‌گذارد. در حالت اول، تصمیم‌گیری به عهده تبلت گذاشته می‌شود و خود دستگاه بر اساس نیاز، سخت‌افزار را به سنگین‌ترین اپ در حال اجرا تخصیص می‌دهد. حالت دوم تمرکز را روی باتری گذاشته و سعی دارد تا بیشترین میزان شارژدهی را در اختیارتان قرار دهد و در نهایت حالت آخر هم تمامی اعلان‌ها را میوت کرده و حداکثر توان سخت‌افزار را برای اجرای بازی‌ها کنار می‌گذارد. من به شخصه تفاوتی در این سه حالت ندیدم و به نظر می‌رسد این سه حالت حداقل در بازی‌های سنگین کارایی خاصی ندارند.

هواوی مدیاپد T5

از بازی‌های که بگذریم، به خود رابط کاربری می‌رسیم. EMUI 8 و اندروید ۸، اکثر مواقع بدون لگ اجرا شده و فرامین شما به درستی ثبت می‌شوند. اگر برنامه‌های زیادی را همزمان اجرا کنید، به سبب رم ۳ گیگابایتی و حافظه نه چندان سریع eMMC 5.1، هواوی مدیاپد T5 کمی کند به نظر می‌رسد. سخت‌افزار به کار رفته در این تبلت از پس اجرای برنامه‌های معمول روزانه مانند گوگل کروم، اپلیکیشن‌های پیام‌رسان و همچنین اپ‌های سبک بر آمده و شما را ناامید نمی‌کند.

دوربین و کیفیت پخش صدا

هواوی مدیاپد T5

هواوی مدیاپد T5، مجموعا دو دوربین دارد. دوربین اصلی ۵ مگاپیکسلی در قاب پشتی و دوربین سلفی ۲ مگاپیکسلی در حاشیه بالایی در حالی که تبلت افقی است. اگر نظر شخصی من را بپرسد، رسالت دوربین‌های تبلت‌ها در عکس‌برداری ضروری، ثبت اسناد و همچنین ویدیو کنفرانس‌هاست. کمتر پیش می‌آید شخصی بخواهد با یک تبلت ۱۰ اینچی فیلم‌برداری کرده یا مثلا از صحنه‌ای زیبا عکاسی کند.

هواوی مدیاپد T5

اکثر کمپانی‌ها هم با علم بر این موضوع، توجه چندانی به این دوربین‌ها ندارند. هواوی مدیاپد T5 هم از این قضیه پیروی می‌کند. تنظیماتی که در اختیارتان قرار دارد، متشکل از مود عکاسی، فیلم‌برداری، HDR، پانوراما، All Focus، فیلتر، واترمارک، اسکن اسناد و Good Food است. همچنین سنسور توانایی عکاسی خودکار در صورت تشخیص لبخند را نیز دارد. گزینه‌ای هم در اختیارتان قرار دارد که با گفتن کلمه «Cheese» یا رسیدن بلندی صدای شما به حد مشخصی (بر اساس دسی‌بل) اقدام به عکاسی می‌کند. من هر چه سعی کردم در این امر موفق نشدم، شاید شما تجربه‌ای متفاوت داشته باشید.

دوربین ۵ مگاپیکسلی به کار رفته در این تبلت، عکس‌هایی فاقد جزئیات ثبت می‌کند و غلظت رنگ‌ها در این تصاویر هم پایین است. گستره دینامیکی از آن سو قابل قبول بوده، اما هواوی مدیاپد T5 با وجود داشتن حالت HDR تفاوت چندانی در عکس‌های ثبت شده را نشان نمی‌دهد و همچنان آسمان بسیار روشن و سایه‌ها هم بدون جزئیات هستند. این مورد آخر کمی بگیر نگیر داشته و بسته به شرایط ابر و و باد و مه و خورشید، می‌توانید تاثیرات آن را مشاهده کنید. همچنین پیشنهاد می‌کنم منبع نوری در عکس‌ها وجود نداشته باشد، چرا که فلر لنز، عکس‌های شما را خراب خواهد کرد.

image

عکاسی در شب هم اصلا و ابدا نباید جزو گزینه‌هایتان باشد. تصاویر با نویز بسیار همراه‌اند، با بهتر است بگویم نویزها دارای کمی تصویر هستند که جزئیات چندانی ندارند.بهتر است روی هیچ تبلتی برای تصویربرداری در شب حساب باز نکنید، چرا که به نظر من تبلت‌ها اساسا برای این کار ساخته نشده‌اند. دوربین سلفی هم کیفیتی قابل قبول برای یک تماس تصویری دارد. برای گرفتن سلفی اما تصاویری با نویز زیاد و فاقد جزئیات و کنتراست تولید می‌کند.

هواوی مدیاپد T5

در کل باید بگویم که دو دوربین انتخابی هواوی برای مدیاپد T5 تنها برای تصویربرداری از اسناد و تماس‌های تصویری مناسب است. دو اسپیکر استریو تعبیه شده در یک سمت دستگاه، بلندی صدای قابل قبولی دارند و به خوبی شما را در ماراتن سریالی‌تان همراهی می‌کنند. با این وجود بهتر است همواره برای تجربه صدای بهتر و استریو، تبلت را به صورت افقی در دست بگیرید.

شارژدهی و باتری

هواوی مدیاپد T5

باتری ۵۱۰۰ میلی‌آمپر ساعتی هواوی مدیاپد T5 در تست پی‌سی مارک ۹ ساعت ۴ دقیقه دوام آورد که برای تبلتی با سخت‌افزار قدیمی و نه چندان بهینه و نمایشگر بزرگ FHD عدد قابل قبولیست، ولی به پای تبلت‌های جدیدتر نمی‌رسد. البته مشکل اصلی من با مجموعه شارژ و باتری، با سرعت شارژ ۵ واتی این تبلت است. شارژر همراه هواوی مدیاپد T5 یک شارژر ۵ ولت یک آمپر است که از طریق درگاه microUSB، وظیفه شارژ دستگاه را بر عهده می‌گیرد.

هواوی مدیاپد T5

پیشنهاد می‌کنم استفاده از این تبلت را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که هر شب بتوانید آن را به شارژ بزنید. شارژ کردن این تبلت با این شارژر به چیزی نزدیک به ۵ ساعت نیاز دارد. البته من از شارژر انکر ۲۷ واتی هم استفاده کردم، ولی تاثیری در کاهش سرعت شارژ ندارد. چند دقیقه بازی آسفالت ۹ حدود ۱۰ درصد از شارژ تبلت را خالی کرد. این قضیه به خوبی نشان می‌دهد که بازی‌های سنگین چه فشاری به این تبلت می‌آورند.

جمع‌بندی

هواوی مدیاپد T5 یک تبلت اقتصادی است که با قیمت حدود ۶ میلیون تومان می‌تواند خرید به صرفه‌ای برای دانش‌آموزان و علاقه‌مندان به تماشای فیلم و سریال و مطالعه کتاب‌های الکترونیکی باشد. هیچ‌گاه تصور نمی‌کردم که برچسب اقتصادی را به یک تبلت ۶ میلیون تومانی بزنم. با این وجود این تبلت کیفیت ساخت بالا، نمایشگر با کیفیت و سخت‌افزار کافی دارد، ولی اندروید آن قدیمی بوده و شارژدهی زیادی هم ندارد.

از رقبای این تبلت می‌توان به لنوو Tab M10 X505X، سامسونگ گلکسی Tab A 2019 و هواوی مدیاپد T3 10 اشاره کرد که تفاوت قیمتی در حدود یک میلیون بیشتر یا کمتر دارند ولی از نظر سخت‌افزاری اندکی پایین‌تر از مدیاپد T5 قرار می‌گیرند، به خصوص این که اکثر رقبا حداکثر ۲ گیگابایت حافظه رم دارند. بنابراین می‌توان گفت مدیاپد T5 اگر بهترین گزینه در این بازه قیمتی نباشد، قطعا جزو ۳ گزینه اول قرار خواهد گرفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • silent_eagle
    silent_eagle | ۲۹ مهر ۱۳۹۹

    از کی تاحالا چیپست 659 میشه رستاخیز ؟

مطالب پیشنهادی