ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

۷ روش برای تقویت سیگنال وای فای و بهبود سرعت اینترنت

یکی از مشکلاتی که بسیاری از کاربران با وای فای دارند نوسان داشتن آن است. سرعتِ امروز شما ممکن است تفاوت بسیاری با سرعت دیروز و روز قبل از آن داشته باشد و یا اصلاً ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۹ مهر ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۰

یکی از مشکلاتی که بسیاری از کاربران با وای فای دارند نوسان داشتن آن است. سرعتِ امروز شما ممکن است تفاوت بسیاری با سرعت دیروز و روز قبل از آن داشته باشد و یا اصلاً آن سرعتی نباشد که ارائه دهنده تبلیغ کرده است. عوامل بسیار زیادی در سرعت وای فای دخیل هستند به همین دلیل تقویت سیگنال به کاری دشوار تبدیل می‌شود. بهتر است پیش از اقدام به خرید مودم و یا تغییر ارائه دهنده اینترنت، اقدامات زیر را برای بهبود وای فای انجام دهید.

در ادامه با هفت روش برای تقویت سیگنال وای فای و بهبود سرعت اینترنت آشنا می‌شوید.

تست سرعت انجام دهید

برای شروع بهتر است مطمئن شوید که سرعت وای فای شما طبیعی است، بنابراین با تست سرعت شروع کنید. برای آزمایش سرعت اینترنت می‌توانید از سایت speedtest.net یا fast.com استفاده کنید. اگر پس از چند بار آزمایش با سرعت‌های بسیار پایین و غیر معمول مواجه شدید، احتمالاً مشکل از ارائه دهنده اینترنت شماست و بهتر است با آن‌ها تماس بگیرید.

به فرکانس ۵ گیگاهرتز متصل شوید

اگر روتر وای فای شما از نوع دوبانده یا سه بانده است، می‌توانید به جای فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز، به فرکانس ۵ گیگاهرتز متصل شوید. بسیاری از دستگاه‌های خانه هوشمند مثل آیفون های تصویری و اسپیکرهای هوشمند به فرکانس ۲.۴ متصل می‌شوند که سرعت کمتری دارد. اما بسیاری از لپ تاپ‌ها، موبایل‌ها و تبلت‌ها را می‌توان به فرکانس ۵ گیگاهرتز وصل کرد و از سرعت بیشتر بهره‌مند شد.

به بخش Wi-Fi Settings یا همان تنظیمات وای فای دیوایس‌های خود رفته و ببینید به کدام فرکانس متصل شده‌اید. اگر روتر شما از فرکانس ۵ گیگاهرتز پشتیبانی نمی‌کند، شاید بهتر باشد به فکر تعویض آن باشید.

مکان روتر را تغییر دهید

اگر روتر شما از آزمایش سرعت سربلند بیرون آمد اما سرعت وای فای همچنان پایین است یا نوسان دارد، احتمالاً روتر را در مکان نامناسبی قرار داده‌اید. سیگنال‌های وای فای به سختی از مواد جامد عبور می‌کنند و چیزهایی مثل دیوار، لوازم آهنی منزل (مثل یخچال) و مقادیر زیاد آب (مثل آکواریوم) جلوی سینگال را می‌گیرند.

در مجموع، بهترین مکان برای قرار دادن روتر وسط خانه است، چون در این وضعیت تمام اتاق‌ها تحت پوشش امواج هستند. اگر فقط در یکی از اتاق‌های خانه به وای فای نیاز دارید و سرعت پایین شما را کلافه کرده، بهتر است روتر را حین استفاده از اینترنت نزدیک خود قرار دهید. بهتر است به فکر خرید مش روتر یا تقویت کننده وای فای هم باشید که در ادامه در مورد آن‌ها سخن می‌گوییم.

فرم‌ور روتر وای فای خود را آپدیت کنید

سال‌ها از تاریخ خرید روتر وای فای گذشته و شما هنوز یک بار هم نرم افزار آن را آپدیت نکرده‌اید. بروز نبودن روتر می‌تواند به طور چشمگیر روی سرعت اینترنت تأثیر منفی بگذارد. تعداد کمی از روترها به طور اتوماتیک آپدیت می‌شوند، اگر روتر شما از این نوع است که هیچ، اما اگر از روترهای معمول استفاده می‌کنید با استفاده از اپ موبایل (اگر دارد) و یا کنترل پنل روتر فرم ور را آپدیت کنید. این پروسه برای روترهای قدیمی‌تر دردسر بیشتری دارد بنابراین بهتر است به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید.

از کانال‌های خلوت‌تر استفاده کنید

روترها معمولاً دارای چندین کانال هستند که از آن‌ها برای مخابره سیگنال‌های وای فای استفاده می‌کنند. کانال را با فرکانس اشتباه نگیرید؛ کانال‌ها درون فرکانس‌های ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز قرار گرفته‌اند. بسیاری از رورترها به طور پیش‌فرض از یک کانالِ به خصوص برای هر فرکانس استفاده می‌کنند. برخی اوقات ترافیک در یک کانال بسیار بالاست که می‌تواند روی سرعت وای فای تأثیر منفی بگذارد.

با استفاده از اپلیکیشن موبایل روتر و یا از طریق کنترل پنل، کانال را تغییر دهید و ببینید تأثیری روی سرعت می‌گذارد یا نه. برای انجام این کار می‌توانید از دفترچه راهنمای روتر کمک بگیرید.

آمار دیوایس‌های متصل به وای فای را داشته باشید

روتر وای فای شما ممکن است به دیوایس‌های مختلف متصل شده باشد و استفاده همزمان آن‌ها از اینترنت می‌تواند روی سرعت تأثیر منفی بگذارد. اگر پسورد قدرتمندی روی شبکه وای فای خود نگذاشته باشید، احتمال هک شدن شبکه و استفاده رایگان از اینترنت شما توسط افرادی که در شعاع سیگنال‌های آن قرار دارند وجود دارد. اگر فکر می‌کنید وای فای شما پسورد قدرتمندی ندارد، بهتر است هر چه زودتر با استفاده از کامپیوتر یا اپ موبایل به تنظیمات روتر رفته و پسورد را تغییر دهید.

استفاده اعضای خانواده و وصل شدن تعداد بیشماری دیوایس به روتر نیز می‌توانند سرعت وای فای را پایین بیاورد. اگر چندین نفر از اعضای خانواده به طور همزمان در حال استفاده سنگین (مثلا تماشای ویدیو از یوتیوب یا نتفلیکس) هستند، سرعت اینترنت می‌تواند به طور محسوسی کاهش پیدا کند. از طریق اپ موبایل یا کنترل پنل به تنظیمات روتر رفته و دیوایس‌هایی که نمی‌خواهید به اینترنت وصل باشند را حذف کنید.

روتر را آپگرید کنید یا به فکر تقویت کننده باشید

خرید روتر جدید باید جزو آخرین گزینه‌های شما باشد، چون روترهای جدید گران هستند و راه اندازی آن‌ها نیز بسته به تعداد دیوایس‌ها زمان بر خواهد بود. البته استثناهایی هم وجود دارد؛ اگر روتر شما فقط از استانداردهای منسوخ شده 802.11n یا 802.11g پشتیبانی می‌کند، بهتر است به فکر خرید روتر 802.11ac (وای فای ۵) یا اگر توان مالی دارید وای فای ۶ باشید.

اگر خانه شما بزرگ است و روتر هم چندان قدیمی نیست، می‌توانید به فکر اضافه کردن چند تقویت کننده سیگنال وای فای باشید. تقویت کننده‌های وای فای معمولاً مقرون بصرفه بوده و اندازه کوچکی دارند و با تقویت سیگنال تمام خانه را تحت پوشش قرار می‌دهند. باید آن‌ها را نسبتاً نزدیک به روتر وصل کنید تا سیگنال قوی دریافت کنند و آن را به نقاط کور منزل برسانند.

راه حل جایگزین، استفاده از مش روتر است. مش روترها معمولاً برخلاف روترها از دو یا سه قسمت تشکیل شده‌اند که می‌توانید آن‌ها را در قسمت‌های مختلف منزل قرار دهید. مش روترها به خاطر چند قسمتی بودن، نسبت به روترها سیگنال قوی و پرسرعت را در فضای وسیع تری ارائه می‌کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی