ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان اندامی جدید را در گلو کشف کردند

محققان علوم پزشکی در بررسی‌های خود به کشف جدید و غافل‌گیر کننده‌ای دست یافتند. آنها متوجه شدند که دو غده بزاقی «ناشناخته‌» در ناحیه سر، پشت گلو قرار دارند که تاکنون از دید پزشکان پنهان ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۳۰ مهر ۱۳۹۹ | ۱۹:۴۵

محققان علوم پزشکی در بررسی‌های خود به کشف جدید و غافل‌گیر کننده‌ای دست یافتند. آنها متوجه شدند که دو غده بزاقی «ناشناخته‌» در ناحیه سر، پشت گلو قرار دارند که تاکنون از دید پزشکان پنهان مانده‌اند.

گروهی از پزشکان هلندی در بررسی بیماران مبتلا به سرطان پروستات با کمک اسکن پیشرفته «PSMA PET/CT» به صورت تصادفی متوجه غدد بزاقی ناشناخته‌ای شدند و نام آنها را «غدد توباریال» (tubarial) گذاشتند.

در حین اسکن پیشرفته برای تشخیص تومورهای سرطانی، غده‌های جدید رویت شدند. اما سوال مهم این است که چطور دانشمندان تاکنون متوجه این دو غده نشده‌اند؟ محققان اعلام کردند که به دلیل ساختار آناتومیکی در قسمت گلو، امکان رویت این دو غده تاکنون وجود نداشته است.

غدد جدید کشف شده ابعاد بسیار کوچکی دارند و شواهد نشان می‌دهد که این غدد از نوع بزاقی هستند و پرتودرمانی می‌تواند به آنها آسیب جدی وارد کند. برخی از بیماران بعد از پرتودرمانی، دچار مشکلاتی از جمله ناتوانی در بلع غذا یا مشکلاتی در صحبت کردن می‌شوند.

پزشکان ارتباطی معنادار بین آسیب دیدن این غده‌‌های جدید در اثر پرتودرمانی کشف کرده‌اند. در واقع، به نظر می‌رسد یکی از دلایل بروز مشکلات بلع و صحبت کردن بعد از پرتودرمانی به آسیب دیدن این غدد مربوط می‌شود.

با کشف غده‌های جدید، پزشکان می‌توانند با در نظر گرفتن این موضوع، اثرات جانبی منفی که پرتودرمانی می‌تواند برای بیماران به همراه داشته باشد و روی این غدد تاثیر منفی بگذارد را بیش از پیش تحت کنترل داشته باشند.

پزشکان دوز پرتو درمانی 723 بیمار را تغییر داده و تاثیر آن را روی دو غده جدید مورد بررسی قرار دادند. اسکن 100 بیمار و همچنین کالبدشکافی دو بیمار، وجود دو غده جدید را تایید می‌کند.

باید ببینیم با این کشف چه تغییراتی در پروسه پرتودرمانی بیماران سرطانی و کاهش اثرات آسیب زننده آن به غدد بزاقی به وجود خواهد آمد. بی‌شک این کشف در جهت اصلاح روندهای موجود، می‌تواند نقش مهمی داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی