ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

وزارت دادگستری آمریکا از گوگل به اتهام انحصارطلبی شکایت کرد

وزارت دادگستری آمریکا از گوگل به دلیل انحصارطلبی در بازار جستجوهای اینترنتی و تبلیغات شکایت کرد و یکی از بزرگ‌ترین پرونده‌های ضدانحصار در تاریخ ایالات متحده را به راه انداخت. در بخشی از شکایت ۶۴ ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۳۰ مهر ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۰

وزارت دادگستری آمریکا از گوگل به دلیل انحصارطلبی در بازار جستجوهای اینترنتی و تبلیغات شکایت کرد و یکی از بزرگ‌ترین پرونده‌های ضدانحصار در تاریخ ایالات متحده را به راه انداخت.

در بخشی از شکایت ۶۴ صفحه‌ای وزارت دادگستری آمریکا آمده که تعداد بیشماری از تبلیغ کنندگان به دلیل انحصارطلبی گوگل در بازار تبلیغات اینترنتی باید به این شرکت باج بدهند. در قسمت دیگری از این شکایت نامه نوشته شده: «کاربران آمریکایی مجبور هستند تا سیاست‌ها، قوانین حریم خصوصی و نحوه استفاده این شرکت از داده‌های شخصی را بپذیرند و شرکت‌های جدید با وجود داشتن ایده‌های خلاقانه نمی‌توانند در برابر غولی مثل گوگل حرفی برای گفتن داشته باشند.»

مقامات وزارت دادگستری آمریکا با تشکیل جلسه بر قدرت بی‌حد و حصر گوگل در بازار جستجوهای اینترنتی تأکید کردند. «Ryan Shores»، مشاور ارشد وزارت دادگستری گفت: «سیاست‌های گوگل تحت قوانین آنتی تراست سنتی غیرقانونی است و باید جلوی آن گرفته شود. گوگل یا مالک یا کنترل کننده کانال‌های توزیع سرچ است که حدوداً ۸۰ درصد از سرچ‌های عمومی در آمریکا را تشکیل می‌دهند. ما از دادگاه می‌خواهیم تا به سلطه گوگل بر توزیع جستجو خاتمه دهد تا رقابت و نوآوری دوباره به این فضا بازگردد.»

گوگل این اتهامات را قبول ندارد و می‌گوید سهم بالای این شرکت در بازار جستجوهای اینترنتی به خاطر انتخاب کاربران است. گوگل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «شکایت وزارت دادگستری از گوگل عمیقاً دارای کاستی است. مردم به این دلیل از گوگل استفاده می‌کنند چون آن را انتخاب کرده‌اند، نه به خاطر اینکه کسی آن‌ها را وادار کرده یا اینکه نمی‌توانند گزینه دیگری پیدا کنند.»

این پرونده یکی از بزرگ‌ترین اقداماتی است که تاکنون علیه یک شرکت فناوری انجام شده و سبب شروع بررسی‌های موازی توسط وزارت دادگستری آمریکا و دادستان‌های ایالتی شده است. گوگل در گذشته هم با پرونده‌های آنتی تراست مواجه شده، ولی هیچ کدام از آن‌ها در این مقیاس نبوده‌اند. قانونگذاران آمریکایی در جلسه رسیدگی به اتهام انحصارطلبی شرکت‌های فناوری که مرداد ماه امسال برگزار شد، بیشترین انتقادات را از گوگل کردند که نشان می‌داد این شرکت حامیان کمی در کاخ سفید دارد.

«دیوید سیسیلین»، عضو مجلس نمایندگان آمریکا و نماینده ایالت رود آیلند، گوگل را به خرد کردن رقبا با سواستفاده از قدرت متهم کرد. وی افزود: «مدارک ما نشان می‌دهند که گوگل از یک نردبان به دیگر نقاط وب، به یک باغ دیوارکشیده تبدیل شده که به طور روزافزون سعی می‌کند کاربران را در سایت‌های خودش نگاه دارد.» سوندار پیچای مدیرعامل گوگل از سیاست‌های این شرکت دفاع کرد و گفت که آن‌ها بخشی از سیاست‌های کلان این شرکت برای خدمت رسانی به کاربران هستند و اینکه گوگل از «بالاترین استانداردها» پیروی می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی