ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

فضاپیمای ناسا با هدف جمع‌آوری نمونه روی سیارک «بنو» فرود آمد

فضاپیمای ناسا که در فاصله بیش از ۳۲۲ میلیون کیلومتری زمین قرار دارد، با موفقیت توانسته سطح یک سیارک به نام «بنو» را برای جمع آوری نمونه لمس کند. اطلاعات دریافت شده از فضاپیمای «OSIRIS-REx» ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۳۰ مهر ۱۳۹۹ | ۰۹:۰۴

فضاپیمای ناسا که در فاصله بیش از ۳۲۲ میلیون کیلومتری زمین قرار دارد، با موفقیت توانسته سطح یک سیارک به نام «بنو» را برای جمع آوری نمونه لمس کند.

اطلاعات دریافت شده از فضاپیمای «OSIRIS-REx» نشان می‌دهد که موفق به لمس این سیارک شده، با این حال هنوز ناسا نمی‌داند این فضاپیما موفق به جمع‌آوری نمونه‌ای از آن شده یا خیر و کنترل‌کننده ماموریت نیز چنین موضوعی را تایید کرده است.

این فضاپیما از چندین سال پیش در حال توسعه بوده و هدف اصلی از تولید آن، جمع‌آوری نمونه از یک سیارک و بازگرداندن آن به زمین بوده است. با این کار دانشمندان می‌توانند مواد موجود روی سیارک را در آزمایشگاه مورد بررسی قرار دهند.

سیارک‌ها به عنوان بقایای بسیار قدیمی منظومه شمسی اولیه درنظر گرفته می‌شوند که از زمان ظهور سیاره‌ها تقریبا بدون تغییر باقی مانده‌اند. تحلیل قسمت بسیار کوچکی از یک سیارک اطلاعات بالایی درباره مواد موجود در هنگام شروع به کار منظومه شمسی در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد.

اگر فضاپیمای ناسا موفق به جمع‌آوری نمونه شود، با نمونه کوچکی روبه‌رو نخواهیم بود چرا که تیم کنترل‌کننده به دنبال جمع‌آوری ۶۰ گرم گرد و خاک از سطح سیارکی به نام «بنو» است. در صورتی که OSIRIS-REx موفق به انجام چنین کاری شود، با بزرگترین ماده جمع‌آوری شده از سطح سیارک مواجه خواهیم شد.

ناسا

این اولین باری نیست که ماموریتی برای جمع‌آوری نمونه از سطح سیارک انجام می‌شود، چرا که در گذشته دو ماموریت ژاپنی نیز چنین کاری را انجام داده‌اند، با این حال وزن نمونه‌های جمع‌آوری شده در محدوده میلی‌گرم بودند.

فضاپیمای ناسا برای جمع‌آوری نمونه به یک بازوی رباتیک بلند و باریک مجهز شده که در انتهای آن یک دستگاه جمع‌آوری استوانه‌ای قرار گرفته. در هنگام فرود OSIRIS-REx روی این سیارک، بازوی آن برای چندین ثانیه موفق به لمس سطح بنو شد. با لمس سطح توسط بازو، دستگاه با هدف بهم زدن سنگ‌های روی سطح، گاز نیتروژن آزاد می‌کند که می‌تواند حجم بالایی مواد جمع‌آوری کند.

این فضاپیما به صورت خودکار کارها را انجام می‌دهد و یک سیگنال رادیویی از آن برای رسیدن به زمین به ۱۸ دقیقه زمان نیاز دارد. در صورتی که OSIRIS-REx موفق به جمع‌آوری بیش از ۶۰ گرم مواد از سطح بنو شود، این ماموریت موفقیت‌آمیز تلقی می‌شود و تیم خود را برای جداسازی این فضاپیما از بنو در ماه مارس آماد می‌کند. انتظار می‌رود این فضاپیما سپتامبر ۲۰۲۳ به زمین برسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی