ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

به دنبال راهی بهتر برای درخواست جستجوی کلمات فارسی: نتیجه «خودکشی» در گوگل

درخواست جستجوی کلماتی پیرامون معضل‌های اجتماعی نظیر «خودکشی» و یا «اعتیاد» در گوگل در اکثر مناطق دنیا باعث به وجود آمدن «نمودار دانش» می‌شود که در آن اطلاعاتی برای کمک به فرد جستجوکننده به نمایش ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۳۰ مهر ۱۳۹۹ | ۰۹:۳۰

درخواست جستجوی کلماتی پیرامون معضل‌های اجتماعی نظیر «خودکشی» و یا «اعتیاد» در گوگل در اکثر مناطق دنیا باعث به وجود آمدن «نمودار دانش» می‌شود که در آن اطلاعاتی برای کمک به فرد جستجوکننده به نمایش در می‌آید. جستجوی کلمه خودکشی تاچندی پیش منجر به رسیدن کاربر به لینک‌هایی درباره نحوه چگونگی خودکشی می‌شد و حالا با کمک کارشناسان فناوری اطلاعات کشور این موضوع حل و فصل شده و آنها به دنبال راهی بهتر برای درخواست جستجوی کلماتی از این قبیل در موتور جستجوی گوگل هستند تا فضایی امن‌تر و سالم‌تر در وب فارسی به وجود بیاید.

«شهرام رهبری» کارشناس فناوری اطلاعات در گفتگو با دیجیاتو می‌گوید از زمانی که عکس مقایسه جستجوی کلمه خودکشی در ایران و سایر کشورهای دنیا را دیده، تصمیم گرفته تا بتواند این معضل را حل و فصل کند. تلاش برخی کارشناسان ایرانی خارج نشین دراینباره به ثمر ننشسته و او توانسته با صحبتها و پیگیری‌های متعدد فعلا در حال حاضر جستجوی کلمه فارسی خودکشی را در بسیاری از کشورها به لینک‌هایی پیرامون کمک به افسردگی متصل کند: «من و دیگر دوستان داخل و خارج نشین با مدیران فنی گوگل از طریق شبکه‌های اجتماعی ارتباط گرفتیم و توانستیم این موضوع را به گوش آنها برسانیم. در حال حاضر جستجوی کلمه خودکشی به فارسی در ایران به لینک‌های آموزش خودکشی نمی‌رسد.»

تاچند وقت پیش نتایج جسجتوی خودکشی در گوگل در وب فارسی چندان جالب نبود

ناگفته نماند به خاطر موضوع خودکشی یکی از هموطنان کشورمان در روزهای اخیر، معادله نتایج جستجوی خودکشی بازهم دچار تغییراتی شده ولیکن حذف صفحات آموزش خودکشی و چگونه بهتر خودکشی کنیم و مواردی از این قبیل در بین این جستجوها موضوعی حتمی است که اخیرا به ثمر نشسته است. این متخصص سئو در اینباره می‌گوید: « دو سالی می‌شود که بسیاری از کارشناسان دنبال حل شدن این موضوع بودند و در نهایت با پیگیری‌های فراوان توانستیم این موضوع را با کمک کارمندان گوگل تا حدی حل کنیم. در حال حاضر در حال تهیه گزارشی مفصل و جامع‌تر هستیم تا با ارائه آن به زبان انگلیسی به گوگل بتوانیم هم به درخواستهای جستجوی کلمات دیگری پیرامون معضلات اجتماعی ساماندهی کنیم و هم بتوانیم نمودار دانش را برای کاربران به نمایش در بیاوریم.»

این متخصص سئو می‌گوید سعی کرده با سازمان‌های زیادی من جمله بهزیستی تماس بگیرد تا بتواند با کمک آنها، شماره این سازمان‌ها را نیز برای گوگل بفرستد تا هنگام جستجوی کلماتی نظیر خودکشی، راه ارتباط تماسی‌شان برای کاربر به نمایش در بیاید ولی تا به امروز در هر راهی که سر زده به بن بست خورده است: «ترجیح میدهیم که با سازمان‌های دولتی و حاکمیتی دراینباره همکاری کنیم چرا که در این حالت گوگل هم راحت‌تر این نمودار را به نمایش در می‌آورد اما می‌توان با شرکت‌های خصوصی نیز وارد صحبت شد و احتمالا شماره‌های این شرکت‌ها را برای کمک به این افراد آسیب دیده به نمایش در آورد.»

هنوز هم جستجوی این کلمه در برخی کشورها به نتایج مطلوب نمی‌رسد و رهبری و دوستانش در تلاش هستند تا این موضوع را برطرف کنند

این کارشناس می‌گوید در حال حاضر به دنبال ساماندهی کامل درخواست جستجوی کلمه فارسی خودکشی از همه کشورهای دنیا (با ipهای مختلف) است و پس از آن قصد دارد به اعتیاد و مواردی از این قبیل نیز رسیدگی کند. او ضمن دعوت از تمامی کارشناسان و موسسات دولتی و غیردولتی که می‌توانند در این زمینه کمک کنند به دیجیاتو می‌گوید: «این یک مسئولیت اجتماعی برای همه ماست و سود و منفعت خاصی در آن وجود ندارد، فقط برای بهبود وب فارسی و کاربران آن است که به سراغ این موارد رفته‌ایم. علی رغم تحریم‌های متعدد، گوگل در این راه کمک‌های شایانی می‌کند و توجهی که به درخواست ما داشته در چند روز عملی شده و حالا جستجوی خودکشی به لینک‌هایی رسیده که خودمان آنها را ارسال کرده بودیم تا به کاربران کمک کند.»

نتایج بهتر و مفیدتر پیرامون جستجوی خودکشی در وب فارسی از داخل ایران که کاربر را به سایتهای آموزش خودکشی نمیکشاند

به گفته رهبری گوگل بیشترین موتور جستجوی استفاده شده در ایران است و اختلافی بسیار بالا با سایر موتورهای جستجو دارد و از این حیث توجه به نتایج جستجوی این کلمات بسیار مهم است: «هر کودکی می‌تواند در گوگل به جستجو بپردازد و نباید در این شرایط نه چندان به سامان معیشت‌های بسیاری از خانوارها، اینترنت و موتورهای جستجو بتوانند به این موضوعات تلخ دامن بزنند.» این کارشناس همچنین از تمامی تولیدکنندگان محتوا در کشور خواست که پیرامون کلمات کلیدی خودکشی محتواهایی تولید کنند که کاربردی باشد: «آموزش خودکشی واقعا مساله‌ای نیست که درباره آن تولید محتوای مفیدی انجام داد.»

نظر شما درباره این اقدام کارشناسان حوزه چیست؟ فکر می‌کنید چه کلماتی بهتر است در جستجوی فارسی کلمات در گوگل به نتایج بهتری دست پیدا کنند تا وب فارسی بهبود پیدا کند؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • molavy
    molavy | ۳۰ مهر ۱۳۹۹

    واقعا خجالت آوره، بزارید مردم آزاد باشن، چرا فیلتر میکنید.

  • dastan
    dastan | ۳۰ مهر ۱۳۹۹

    چه کار قشنگی آفرین به این تیم خوش فکرو دغدغه مند ایرانی

  • Ali kh
    Ali kh | ۳۰ مهر ۱۳۹۹

    گوگل چندتا مدیر ایرانی داره.. اگه بتونن باهاشون کانکت بشن فکر کنم بهتر میتونن مسئله رو حل کنن.. یادمه قبلا یکی مدیرای ایرانی گوگل یه وبلاگ بزبان فارسی هم داشت و توش میگفت برا ایرانیا چه برنامه هایی هست

  • XiiX
    XiiX | ۳۰ مهر ۱۳۹۹

    وب فارسی اگر محتوی خوب تولید کنه و چند سایت پزشکی و سلامت زیر دامنه و لینک سازی کنن تمام این سایتهای خبری و لینک های ویکی پدیا میرن پایین و همچنین لینک های ویکی پدیا هم میشه ویرایش کرد و محتوای سالم و اخطارهای لازم اضافه کرد

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی