ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

نگاهی به آشفته بازار قطعات یدکی؛ خودروهای وارداتی در آستانه زمین‌گیر شدن هستند

این روزها بازار قطعات یدکی خودروهای داخلی و وارداتی بسیار آشفته نابه سامان است. عموما افرادی که خودروهای وارداتی سوار می‌شوند مشکلی در خصوص هزینه ندارند اما قطعات یدکی خودروهای خارجی غیر منطقی و نامعقول ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۳۰ مهر ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۰

این روزها بازار قطعات یدکی خودروهای داخلی و وارداتی بسیار آشفته نابه سامان است. عموما افرادی که خودروهای وارداتی سوار می‌شوند مشکلی در خصوص هزینه ندارند اما قطعات یدکی خودروهای خارجی غیر منطقی و نامعقول افزایش قیمت پیدا کرده است و به علاوه بازار نیز مملو از قطعات یدکی تقلبی است. قطعات تقلبی ای که تشخیص آن ها با چشمان غیر مسلح ممکن نیست. این شرایط باعث شده تا استفاده از قطعات دست دوم (استوک) نیز به شدت فراگیر شود.

یکی از تعمیرکاران خودروهای خارجی پر این خصوص می‌گوید: «قیمت قطعات یدکی به راحتی 100 درصد افزایش یافته است. قبلا مشتری برای قطعاتی همچون صفحه کلاچ یا بلبرینگ به تعمیر یا کوبیدن آن فکر نمی‌کرد و تعویض را ترجیح می‌داد، اما الان قیمت قطعات یدکی جوری شده که خیلی‌ها تعمیر می‌کنند؛ مگر اینکه دیگر قابل تعمیر نباشد یا مشتری بتواند هزینه قطعه را بدهد.»

وی ادامه داد: «لوازم یدکی ماشین‌های کره‌ای و تویوتا معمولا پیدا می‌شود اما قیمت‌های گزاف و فضایی! البته برخی از قطعات به دلیل تحریم‌ها در بازار نیست. برای مثال صفحه کلاچ یکی از مدل‌های قدیمی تویوتا پیدا نمی‌شد؛ یکی از قطعه‌فروش‌ها قبول کرد که آن را با قیمت 2میلیون و 500 تا 3 میلیون برای مشتری بیاورد ولی باز هم موفق نشد. در نهایت صفحه مورد نظر را خودمان ساختیم.»

قیمت قطعات یدکی

نکته جالب اینجاست که به گفته این تعمیرکار بخش قابل توجهی از قطعات زیربندی یا حتی داخلی ماشین را می‌توان با کمک تراشکاران به وسیله قطعات کارکرده تعمیر کرد و کار مشتری را راه انداخت.

او می‌گوید: «قطعه یکی از ماشین‌های چینی پیدا نمی‌شد. استعلام گرفتیم و نمایندگی دبی آن را به قیمت 12 میلیون و 700 هزار تومان می‌فرستاد. ماشین 45 روز در تعمیرگاه خوابیده بود تا اینکه با پیدا کردن یک قطعه کارکرده و تراش آن توانستیم ماشین را درست کنیم. هزینه‌اش هم شد 3 میلیون تومان. لوازم یدکی یا در بازار پیدا نمی‌شود یا اگر لوازم یدکی آن را بفروشد با قیمت‌های بسیار بالا می‌فروشند که تعجب‌آور است. با دلار بالا می‌رود اما با کاهش دلار پایین نمی‌آید.»

تعمیرکار دیگری در خصوص لوازم یدکی خودروهای داخلی می‌گوید: «قیمت یک شیر فرمان پژو 405 تا دو ماه پیش بین 200 تا 300 هزار تومان بود، الان شده یک میلیون و 300 هزار تومان، در عرض دو ماه. خب کسی که 405 سوار می‌شود یا کارمند است یا کارگر؛ بالاخره پرداخت هزینه شیر فرمان یک میلیونی برای او سخت است ولی خب چاره‌ چیست؛ قطعه‌ای نیست که بتوان تعمیرش کرد. ماشین آن مشتری 20 روز اینجا خوابید که بتواند هزینه شیر فرمان را بدهد.»

همین موضوع سبب شده که مردم به قطعات دست دوم روی آوردند. این موضوع به خصوص در مورد خودروهای وارداتی صدق می‌کند. قطعاتی که از نظر استاندارد مردود هستند؛ نه قانون آنها را قبول دارد و نه از نظر فنی قابل قبول هستند با اصرار مالکین به سختی وارد کشور می‌شود و با توجه به افزایش شدید قیمت قطعات یدکی و گاها نایاب بودن آن ها چاره‌ای نیز در این خصوص وجود ندارد.

پر واضح است که اگر این شرایط ادامه یابد، تعمیر و نگهداری برخی از خودروهای پا به سن گذاشته وارداتی رفته رفته تبدیل به غیر ممکن می شود و این خودروها علیرغم قیمت بسیار بالا، در نهایت زمین گیر خواهند شد. اتفاقی که همین حالا هم کما بیش روی می دهد اما در صورت به اتمام رسیدن ظرفیت انبارهای قطعات یدکی در شهرهای بزرگ، عملا برخی از خودروها برای مدتی از چرخه مصرف کنار خواهند رفت، چرا که مشخصا امکان تعمیرات تمام قطعات مصرفی پیشرفته در داخل کشور وجود ندارد و بسیاری از خودروهای وارداتی به هرحال نیازمند قطعات وارد شده به کشور هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • yosof
    yosof | ۳۰ مهر ۱۳۹۹

    -یازده سال پیش: ایها الناس، اینا نمیزارن قدرت به ما برسه، اینها دشمن شما هستن و ما ناجی شما.ما اگه بیاییم کشور میشه ژاپن
    -مردم: آره شما راس میگین.هرچی هست و نیست شمایید.شما نلسون ماندلا و گاندی رو گذاشتین توی جیب کوچیکتون.حمایت میلیونی کف خیابون و سرصندوق
    -نظام: باشه به احترام مردم این دوتابعتی های شمال شهر نشین نفوذی لیبرال رو اجازه میدیم بیان در راس کار تا خودتون با تجربه ببینید چند مرده حلاجن.اما بعدا نگید من مقصرم

مطالب پیشنهادی