ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

لحظه فرود فضاپیمای OSIRIS-REx روی سیارک بنو [تماشا کنید]

فضاپیمای «OSIRIS-REx» ناسا دیروز و پس از سفری چند ساله توانست با موفقیت برای لحظاتی روی سیارک «بنو» فرود آمده و نمونه‌هایی از آن را جمع‌آوری کند. این اتفاق در فاصله بیش از ۳۲۲ میلیون ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱ آبان ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۹

فضاپیمای «OSIRIS-REx» ناسا دیروز و پس از سفری چند ساله توانست با موفقیت برای لحظاتی روی سیارک «بنو» فرود آمده و نمونه‌هایی از آن را جمع‌آوری کند. این اتفاق در فاصله بیش از ۳۲۲ میلیون کیلومتری زمین روی داد و حالا ناسا ویدیویی کوتاه را منتشر کرده که لحظه ملاقات فضاپیما و سیارک را به تصویر می‌کشد.

سیارک‌ها از قدیمی‌ترین بقایای منظومه شمسی هستند که از زمان ظهور سیاره‌ها تغییر چندانی به خود ندیده‌‌اند. ناسا هم با توجه به این مساله از چند سال قبل سرگرم توسعه فضاپیمایی خاص به نام  OSIRIS-REx با هدف جمع آوری نمونه‌هایی از سیارک بنو بود که در مداری بین زمین و مریخ به دور خورشید می گردد. محققین معتقدند این صخره فضایی، بقایای ۴.۵ میلیارد ساله‌ای از ابتدای پیدایش منظومه شمسی و مبدأ پیدایش حیات را در خود دارد.

فضاپیما دو سال قبل از مرکز «کیپ کاناورال» در فلوریدا و با استفاده از راکت «اطلس 5» عازم فضا شد. OSIRIS-REx برای جمع آوری نمونه‌ها مجهز به بازوی بلندی است که در ویدیوی فوق کاملا مشخص است. این فضاپیما پس از لمس سطح سیارک با آزاد کردن مقادیری گاز نیتروژن گرد و خاکی به پا کرد و ناسا امیدوار است اینکار به جمع‌آوری نمونه‌ها منجر شده باشد. «دانته لائورتا»، محقق ارشد پروژه OSIRIS-REx بر اساس تصاویر دریافتی ابراز امیدواری کرده که فضاپیما ماموریتش را به خوبی انجام داده و نمونه‌ها را به زمین بیاورد.

محققان ناسا برای اطلاع از اینکه چه میزان نمونه به فضاپیما وارد شده اینرسی چرخشی قبل و بعد از نمونه‌برداری را با یکدیگر مقایسه خواهند کرد. در صورتی که دستکم ۶۰ گرم از مواد سطح سیارک وارد فضاپیما شده باشد ماموریت موفقیت آمیز خواهد بود.  فضاپیمای ناسا قرار است سال آینده از بنو فاصله گرفته و همراه با نمونه‌های ارزشمند خود سفرش را به سمت خانه آغاز کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی