ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ابداع سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی برای پیش‌بینی زلزله با سرپرستی محقق ایرانی

گروهی از محققان دانشگاه استنفورد از روش جدیدی برای استفاده از هوش مصنوعی در راستای بهبود توانایی ما در مطالعه امواج لرزه‌ای رونمایی کردند که می‌تواند به درک بهتر نحوه شروع و پایان زلزله کمک ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۳ آبان ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۰

گروهی از محققان دانشگاه استنفورد از روش جدیدی برای استفاده از هوش مصنوعی در راستای بهبود توانایی ما در مطالعه امواج لرزه‌ای رونمایی کردند که می‌تواند به درک بهتر نحوه شروع و پایان زلزله کمک کند.

مقاله این پژوهشگران که در ژورنال «Nature Communications» به چاپ رسیده، جزئیاتی از این روش که همراه با تنظیم نویزهای ذاتی اطلاعات لرزه‌ای، تشخیص خودکار زلزله را نیز فراهم می‌کند، به چشم می‌خورد.

یک محقق ایرانی به نام «مصطفی موسوی» به همراه تیمی از پژوهشگران هوش مصنوعی برای تمرکز روی تغییرات کوچک و ظریف در پوسته زمین تمرکز کردند. آن‌ها امیدوارند این حرکات ریز بتواند همانند یک «سنگ روزتا» عمل کند و باعث رمزگشایی علائم هشداردهنده زلزله‌های بزرگ شود.

یکی از نویسندگان این مقاله و ژئوفیزیکدان دانشگاه استنفورد به نام «گریگوری بروزا» در بیانیه‌ای اعلام کرده:

«با بهبود توانایی ما در شناسایی و مکان‌یابی این زلزله‌های بسیار کوچک، می‌توانیم به دید واضح‌تری از نحوه تعامل یا پخش زلزله در طول گسل و همچنین نحوه توقف آن‌ دست پیدا کنیم.»

این تیم چندین سیستم یادگیری ماشینی برای تشخیص زلزله توسعه داده که در میان آن‌ها می‌توان به «CRED» در سال ۲۰۱۹ اشاره کرد که از الگوریتم‌های محرک صدا در سیستم‌های دستیار مجازی الهام گرفته است.

هوش مصنوعی

در این مقاله جدید اطلاعاتی از جدیدترین تلاش این تیم وجود دارد که یک مدل برای شناسایی زلزله‌های بسیار کوچک با سیگنال‌های ضعیف است که معمولا در روش‌های کنونی نادیده گرفته می‌شوند. پژوهشگران سیستم جدید خود را «ترانسفورماتور زلزله» نامگذاری کرده‌اند که از «مکانیزم توجه» بهره می‌برد.

برای آزمایش ترانسفورماتور زلزله، تیم الگوریتم خود را با اطلاعات شامل یک میلیون لرزه‌نگاشت در دو دهه اخیر در سراسر جهان غیر از ژاپن، آموزش دادند. برای انجام آزمایش، آن‌ها اطلاعاتی که به مدت ۵ هفته در ژاپن ثبت شده بود را انتخاب کردند که مربوط به یک زلزله ۶.۶ ریشتری می‌شود.

در طی این آزمایش، هوش مصنوعی محققان استنفورد توانست ۲۱۰۹۲ رویداد را تشخیص و مکان‌یابی کند که دو و نیم برابر تعدادی است که به صورت دستی جمع‌آوری شده. علاوه بر این موضوع، ترانسفورماتور زلزله تنها از اطلاعات ۱۸ ایستگاه از میان ۵۷ ایستگاه مورد استفاده دانشمندان ژاپنی استفاده کرده است. به اعتقاد این تیم، می‌توان از این سیستم در دنیای واقعی استفاده کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • molavy
    molavy | ۳ آبان ۱۳۹۹

    حتما ایرانی نبوده، وگرنه عمرا ای آنی بتووه

    • آریا
      آریا | ۴ آبان ۱۳۹۹

      چرا ایرانی بوده ولی مثل تو نون به نرخ روز خور و چکمه لیس استبداد نبوده و زیر سایه یک حکومت آزاد و پیشرو به اینجا رسیده نه با رانت و زد و بند با یک سیستم فاسد

    • molavy
      molavy | ۴ آبان ۱۳۹۹

      خودت رو جدا نکن تو هم یک ایرانی ها هستی، همتون مثل همید، داغون ها

      • آریا
        آریا | ۶ آبان ۱۳۹۹

        خودم رو از شما سالوسهای درگاه استبداد جدا میدونم

مطالب پیشنهادی