ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

فضاپیمای OSIRIX-REx ناسا با نشت نمونه‌های سیارک بنو دست و پنجه نرم می‌کند

تصاویری که از سوی فضاپیمای OSIRIX-REx در اختیار ناسا قرار گرفته، تایید می‌کنند که بخش بالایی کلکتور نمونه این دستگاه در حال نشتی برخی مواد جمع‌آوری شده از سطح سیارک بنو است. اخیرا این فضاپیمای ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۳ آبان ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰

تصاویری که از سوی فضاپیمای OSIRIX-REx در اختیار ناسا قرار گرفته، تایید می‌کنند که بخش بالایی کلکتور نمونه این دستگاه در حال نشتی برخی مواد جمع‌آوری شده از سطح سیارک بنو است.

اخیرا این فضاپیمای ناسا به یک موفقیت بزرگ دست پیدا کرده و توانسته برای چندین ثانیه با مکانیزم جمع‌آوری نمونه «Touch and Go» یا «TAGSAM» سطح سیارک بنو را لمس کند. OSIRIS-REx در این فرایند همراه با انتشار گاز نیتروژن، سطح این سیارک را برهم زد وتوانست خاک و سنگ‌های کوچک جمع‌آوری کند.

از آنجایی که این فضاپیما از سیارک جدا شده و در فاصله ایمنی قرار دارد، دانشمندان ناسا در حال بررسی تصاویر ارسالی از آن هستند تا به موفقیت یا عدم آن پی ببرند. در این میان یک خبر خوب و یک خبر بد وجود دارد. سر TAGSAM با زاویه مناسب عملکرد موفقی داشته و توانسته مواد را از ضخامت چندین سانتی‌متری سطح سیارک جمع آوری کند.

خبر بد این است که اگرچه OSIRIS-RExتوانسته مواد با وزن بیشتر از ۶۰ گرم موردنیاز ماموریت را جمع آوری کند، برخی نمونه‌های سنگی درب محفظه را باز نگه داشته‌اند که باعث نشتی آرام خاک می‌شود.

فضاپیمای OSIRIX-REx

تیم این ماموریت برای جلوگیری از نشت بیشتر مواد، تصمیم گرفته که در برنامه زمانی تغییراتی ایجاد کند تا این فضاپیما حرکت نکند. بجای انجام فعالیت اندازه‌گیری وزن نمونه، این تیم روی انتقال نمونه به کپسول بازگشت نمونه (SRC) برای حفاظت از آن و بازگرداندن امن به زمین، تمرکز کرده است. با وجود تمام این موارد، فضاپیمای OSIRIX-REx در وضعیت مناسبی قرار دارد.

یکی از مقامات ناسا به نام «توماس زوربوچن» اعلام کرده که بنو هنوز به علت برخی مشکلات تیم این آژانس فضایی را شگفت‌زده می‌کند. این مشکل باعث می‌شود که تیم ناسا با سرعت بیشتری به سراغ نگهداری نمونه در SRC برود. این ماموریت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که می‌تواند منجر به کشف منشا حیات روی زمین شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی