ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اپل با آیفون ۱۲ پرو مکس می‌تواند دوربین‌های بدون آینه را به چالش بکشد؟

اپل نزدیک به دو هفته پیش از گوشی‌های سری آیفون ۱۲ رونمایی کرد که بهترین آن‌ها، آیفون ۱۲ پرو مکس با دوربین بسیار قدرتمند است و جدی‌ترین تلاش این کمپانی برای به چالش کشیدن دوربین‌های ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۴ آبان ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۰

اپل نزدیک به دو هفته پیش از گوشی‌های سری آیفون ۱۲ رونمایی کرد که بهترین آن‌ها، آیفون ۱۲ پرو مکس با دوربین بسیار قدرتمند است و جدی‌ترین تلاش این کمپانی برای به چالش کشیدن دوربین‌های بدون آینه محسوب می‌شود، اما آیا می‌تواند برای سازندگان دوربین دردسر ایجاد کند؟

گوشی‌های آیفون همیشه دوربین باکیفیتی داشته‌اند و نسل قبلی آن‌ها یعنی گوشی‌های سری آیفون ۱۱ نیز از قاعده مستثنی نیستند. آیفون ۱۱ پرو و ۱۱ پرو مکس که در سال ۲۰۱۹ وارد بازار شدند، در مقایسه با نسل قبلی خود پیشرفت‌های مناسبی مانند دوربین اولترا واید و پردازش «دیپ فیوژن» را تجربه کردند که آن‌ها را تبدیل به یکی از بهترین گوشی‌های هوشمند برای عکاسی و فیلمبرداری می‌کنند.

با وجود چنین مواردی، این گوشی‌های هوشمند اغلب برای افرادی ساخته شده‌اند که می‌خواهند سریعا عکس بگیرند و چنین موضوعی چندان با قدرت بالای دوربین آن‌ها سازگار نیست.

این موضوع درباره نسخه‌های پرو آیفون ۱۲ و به ویژه آیفون ۱۲ پرو مکس متفاوت است. اپل در مراسم رونمایی از این گوشی‌های هوشمند توجه ویژه‌ای به دوربین آن‌ها داشت و تا حدودی می‌توان آن را مراسمی برای معرفی یک دوربین جدید درنظر گرفت. در معرفی نسخه‌های پرو به چیپست A14 Bionic، فرمت جدید عکاسی به نام «Apple ProRaw»، اسکنر LiDAR برای بهبود عملکرد سیستم فوکوس خودکار و ویدیوهای ۱۰ بیتی HDR دالبی ویژن اشاره شد.

آیفون ۱۲ پرو مکس

با وجود اینکه چنین ویژگی‌هایی در نسخه‌های پرو وجود دارند، بزرگترین تغییر مربوط به آیفون ۱۲ پرو مکس می‌شود. این پرچمدار که می‌توان آن را بیشتر از یک گوشی هوشمند، یک دوربین درنظر گرفت، از دو ویژگی حیاتی بهره می‌برد که در آیفون ۱۲ پرو خبری از آن‌ها نیست. سنسور اصلی این دوربین نسبت به برادرش ۴۷ درصد بزرگتر است و از سیستم لرزشگیر «سنسور شیفت» بهره می‌برد.

این دو ویژگی باعث افزایش کیفیت تصاویر می‌شود، اما ترکیب آن‌ها با فرمت‌هایی مانند ProRaw و HDR دالبی ویژن باعث می‌شود که آیفون ۱۲ پرو مکس به یک گوشی هوشمند با دوربین فوق‌العاده تبدیل شود و می‌توان آن را جدی‌ترین تلاش اپل برای به چالش کشیدن دوربین‌های بدون آینه درنظر گرفت.

رقیب دوربین‌های بدون آینه

بدون هیچ شکی این اولین باری نیست که گوشی‌های هوشمند دوربین‌های بدون آینه را به چالش می‌کشند. دوربین‌های دیجیتال در سال ۲۰۱۰ بالاترین فروش خود را تجربه کردند که البته از آن زمان تا به امروز فروش آن‌ها ۸۷ درصد افت را تجربه کرده و یکی از معروفترین سازندگان دوربین‌های دیجیتال یعنی «الیمپوس» امسال از خروج خود از بازار دوربین عکاسی خبر داد که دلیل آن مشخص است: کوچک شدن بازار در پی تکامل سریع گوشی‌های هوشمند.

با این حال، موضوع درباره آیفون ۱۲ پرو مکس متفاوت است. در حالت کلی دوربین‌های بدون آینه اقتصادی توسط پیشرفت‌های گوشی‌های هوشمند به چالش کشیده می‌شوند، ولی این بار قضیه متفاوت است. اپل با جدیدترین پرچمدار خود دوربین‌های بدون آینه میان‌رده را هدف قرار داده و شاید حتی مدل‌های حرفه‌ای را نیز به چالش بکشد.

احتمالا قدرت‌نمایی اپل باعث می‌شود کمپانی‌هایی مانند کانن و نیکون بیشتر به سراغ دوربین‌های فول فریم حرفه‌ای بروند. تقریبا به تازگی شاهد رونمایی از دوربین‌های نیکون Z6 II و کانن EOS R5 با قابلیت‌های فراوان بوده‌ایم. محصولاتی مانند این دوربین‌ها قایق نجات سازندگان محسوب می‌شوند، اما چند سال طول می‌کشد تا گوشی‌های هوشمند آن‌ها را نیز به چالش بکشند؟ آیفون ۱۲ پرو مکس نشان می‌دهد که این زمان زودتر از چیزی است که تصور می‌شود.

آیفون ۱۲ پرو مکس

اپل این دستگاه را مجهز به «بهترین دوربین خود» کرده و البته سخت افزار آن قابل مقایسه با کانن EOS R5 یا دوربین‌های حرفه‌ای عکاسان و فیلم‌سازان نیست، با این حال از یک تغییر بزرگ در دوربین‌های اپل خبر می‌دهد. این دوربین بیشتر از اینکه یک برند را یدک بکشد، شامل ابزارهای مختلف می‌شود که برای کاربران حرفه‌ای طراحی و ساخته شده‌اند. موردی که دوربین آیفون ۱۲ پرو مکس را در مقایسه با گذشته متفاوت می‌کند، کنترل خلاقانه آن است.

کنترل کیفیت

کنترل خلاقانه جدید مانند ProRaw، یک فاصله مهم میان آیفون ۱۲ پرو مکس و نسل قبلی را پر می‌کند. تا چند وقت اخیر، عکاسی محاسباتی راه اصلی برای غلبه بر محدودیت‌های فیزیکی بود که ابزار مثبتی برای عکاسان حرفه‌ای محسوب نمی‌شود.

سال گذشته میلادی اپل فناوری دیپ فیوژن را وارد دنیای آیفون کرد، فناوری که چندین فریم گرفته و آن‌ها را پیکسل به پیکسل برای نتیجه نهایی بهتر پردازش می‌کند. این فرایند به صورت خودکار صورت می‌گیرد و تنها چیزی که باید بدانید این است که دیپ فیوژن به شما در ثبت تصاویر بهتر کمک می‌کند و برای رسیدن به چنین هدفی تمام تصمیمات درست را می‌گیرد.

این رویکرد مخالف دوربین‌های حرفه‌ای است. برخی رقبای اپل مانند گوگل به چنین موضوعی پی برد و ویژگی‌هایی مانند «کنترل‌های دوگانه نوردهی» را به محصولات خود اضافه کرد تا کاربران کنترل بیشتری روی عکاسی HDR داشته باشند. اما بالاخره آیفون ۱۲ پرو به لطف فرمت جدید به نام ProRaw می‌تواند مانند یک دوربین حرفه‌ای عمل کند.

آیفون ۱۲ پرو مکس

در حال حاضر اطلاع کاملی از مشخصات ProRaw نداریم، اما ایده اصلی این است که اپل درپوش موتور عکاسی محاسباتی را برمی‌دارد و به شما اجازه می‌دهد تغییراتی در آن اعمال کنید و مواردی مانند نوردهی یا وایت بالانس را تغییر دهید. دیپ فیوژن اطلاعات اضافه‌ای در اختیار شما قرار می‌دهد که در دوربین‌های سنتی به آن‌ها دسترسی ندارید.

از زمان عرضه آیفون 6s تا به امروز امکان ثبت و ویرایش تصاویر RAW وجود دارد و دوربین‌های بدون آینه نیز پردازش تصاویر RAW درون دوربین را در اختیار کاربران قرار می‌دهند، اما فناوری جدید اپل احتمالا سرعت کار افراد حرفه‌ای را افزایش می‌دهد، مخصوصا اینکه اپل این فرمت را در اختیار توسعه‌دهندگان شخص ثالث نیز قرار می‌دهد.

انعطاف‌پذیری در خلاقیت یکی از دلایلی محسوب می‌شود که فکر کنیم آیفون ۱۲ پرو مکس بزرگترین حمله اپل به دوربین‌های بدون آینه بالارده تا به امروز محسوب می‌شود. دلیل بعدی، سخت افزار مناسب است.

سخت افزار قدرتمند دوربین

اپل در معرفی جدیدترین پرچمدار خود توجه ویژه‌ای به دوربین آن داشت. سازندگان بزرگ دوربین مانند کانن، نیکون، سونی و فوجی فیلم امسال برای فیلمبرداری داخلی از ۸ بیت به ۱۰ بیت دوربین‌های خود را ارتقا دادند و برای آن‌ها لرزشگیر تصویر داخل بدنه (IBIS) درنظر گرفتند و به سمت دوربین‌های هیبریدی قدم برداشتند.

آیفون ۱۲ پرو مکس تمام این بخش‌ها را پوشش می‌دهد و علاوه بر این، به یک سنسور واید جدید نیز مجهز شده که در مقایسه با آیفون ۱۲ پرو، ۴۷ درصد بزرگتر است. از آنجایی که هنوز با دوربین ۱۲ مگاپیکسلی روبه‌رو هستیم، از پیکسل‌های بزرگ ۱.۷ میکرومتری بهره می‌برد. ترکیب این اندازه پیکسل با دریچه دیافراگم f/1.6 باعث شده اپل ادعا کند که عملکرد آن در شرایط نوری ضعیف تا ۸۷ درصد بهبود داشته است.

آیفون ۱۲ پرو مکس

در این میان باید به چند نکته اشاره کرد. اول از همه آیفون ۱۲ پرو مکس به بزرگترین پیکسل‌ها در دنیای گوشی‌های اپل و نه کل گوشی‌های هوشمند مجهز شده و همچنان بسیار کوچکتر از پیکسل‌های ۸.۴ میکرومتری در دوربین‌های فول فریم است.

دومین مورد، لرزشگیر سنسور شیفت دوربین این گوشی هوشمند است که اگرچه برای گوشی‌های هوشمند یک پیشرفت چشمگیر محسوب می‌‌شود، اما تنها دو محوره است که عملکرد ضعیفتری در مقایسه با سیستم لرزشگیر پیشرفته ۵ محوره دوربین‌هایی مانند کانن EOS R5 و فوجی‌فیلم X-S10 دارد.

با تمام این موارد، موضوع هیجان‌انگیز درباره آیفون ۱۲ پرو مکس تنها مربوط به سخت افزار دوربین آن نمی‌شود، بلکه ترکیبی از سنسور جدید، لنز و جدیدترین پردازش دیپ فیوژن خریداران را هیجان‌زده می‌کند.

این پیشرفت‌ها یکبار دیگر به ما یادآوری می‌کنند که اپل یک قدم از دوربین‌های قبلی آیفون جلوتر رفته. سنسور بزرگتر و لنز سریعتر احتمالا باعث ایجاد عمق واقعی در تصاویر خواهند شد که عملکرد بهتری نسبت به حالت مصنوعی موجود در حالت پرتره خواهد داشت.

جذابیت واقعی دوربین‌های بدون آینه این است که یک قطعه سیلیکونی درون آن‌ها، تمام تصمیمات خلاقانه را برای شما نمی‌گیرد. با آیفون ۱۲ پرو مکس، اپل برخی جذابیت‌های دوربین‌های سنتی را با قابلیت‌های محاسباتی هوشمند همراه کرده است.

آیا دوربین‌های بدون آینه مزایایی مانند سنسورهای بزرگتر، منظره‌یاب الکترونیکی و نگهداری بهتر را ارائه می‌دهند؟ جواب تمام این موارد مثبت است، اما با توجه به اینکه آیفون ۱۲ پرو مکس چنین ترکیبی از سخت افزار و نرم افزار را برای کاربران درنظر گرفته، آیا برخی عکاسان باید روی دوربین‌های بدون آینه میان‌رده سرمایه‌گذاری کنند؟ این احتمال وجود دارد که تعدادی از آن‌ها به سراغ گوشی اپل بروند که به نفع تولیدکنندگان دوربین نخواهد بود.

فیلمبرداری حرفه‌ای

آیفون ۱۲ پرومکس تنها مناسب عکاسان نیست و برای فیلمبرداران نیز جذابیت زیادی دارد. اپل در مراسم خود به این موضوع اشاره کرد که صنعت فیلم می‌تواند روی این گوشی به عنوان یکی از تجهیزات جانبی ضروری حساب باز کند. اپل مانند گذشته اغراق کرده، اما بدون هیچ‌شکی جدیدترین پرچمدار آن ابزارهای قدرتمندی در اختیار افراد قرار می‌‎دهد که می‌تواند تبدیل به دوربین دوم فیلمبرداران شود.

این دستگاه مانند تمام گوشی‌های سری آیفون ۱۲ می‌تواند ویدیوهای ۱۰ بیتی 4K در HDR دالبی ویژن بگیرد که یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود. آیفون ۱۲ و ۱۲ مینی چنین قابلیتی را با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه در اختیار کاربران قرار می‌دهند، با این حال در مدل‌های پرو سرعت آن به ۶۰ فریم بر ثانیه می‌رسد. با این وجود، مهمترین موضوع امکان فیلمبرداری ۱۰ بیتی HDR است که اخیرا وارد دنیای دوربین‌های بدون آینه شده است.

آیفون ۱۲ پرو مکس

برای افراد حرفه‌ای HDR به صورت ۱۰ بیتی محدوده رنگ بالاتری (۷۰۰ میلیون یا به عبارتی ۶۰ برابر بیشتر از مدل‌های سال قبل) را ارائه می‌دهد. برای بیننده نیز HDR دالبی ویژن که در حال تبدیل شدن به یکی از محبوبترین فرمت‌های HDR است و نتفلیکس از آن برای فیلم‌ها و سریال‌های خود استفاده می‌کند، باعث ارائه فیلم‌ها با رنگ‌های بیشتری می‌شود.

امکان فیلمبرداری HDR دالبی ویژن در آیفون ۱۲ پرو مکس یک اقدام آینده‌نگرانه محسوب می‌شود و البته نشان می‌دهد که تا چه اندازه گوشی‌های هوشمند به دنیای دوربین‌های فیلمبرداری مانند «Pocket Cinema Camera 4K» نزدیک شده‌اند.

Pocket Cinema Camera 4K در مقایسه با نماینده اپل یک محصول بسیار حرفه‌ای‌تر است و از ویژگی‌هایی مانند رابط XLR برای صدا و پورت HDMI فول سایز برای اتصال به مانیتورهای خارجی بهره می‌برد. با این حال هم اکنون از آیفون برای ساخت بخش‌هایی از فیلم‌ها و برنامه‌ها نیز استفاده می‌شود.

آیفون ۱۲ پرو مکس

این احتمال وجود دارد که در آینده ویدیوی محاسباتی وارد دنیای فیلمبرداری آیفون شود یا به عبارتی دیگر، افکت‌هایی مانند پس زمینه‌ تار برای شبیه‌سازی دوربین‌های فیلمبرداری حرفه‌ای خلق کند. پردازشی که پرو مکس برای دستیابی به HDR دالبی ویژن انجام می‌دهد، بی‌نظیر است.

«گرگ جاسویاک»، معاون ارشد بازاریابی جهانی اپل که اخیرا جایگزین فیل شیلر شده، در مراسم معرفی این گوشی‌ هوشمند اعلام کرد:

«هر فریم ویدیوی ۱۰ بیتی از طریق ISP ما اجرا می‌شود، یک هیستوگرام تولید می‌کند و به آیفون اجاز می‌دهد که در هنگام فیلمبرداری، هر فریم را درون دالبی ویژن درجه‌بندی کند. ما می‌توانیم این کار را در رزولوشن 4K و سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه انجام دهیم.»

این کار به قدرت بالایی نیاز دارد که می‌تواند نشانه‌ای از حضور افکت‌های محاسباتی در ویدیوها در آینده باشد. آیا اسکنر LiDAR که عملکرد فوکوس خودکار دوربین آیفون ۱۲ پرو مکس را در شرایط نوری ضعیف بهبود می‌دهد، می‌تواند برای شبیه‌سازی عمق میدان در ویدیوها نیز مورد استفاده قرار بگیرد؟ این یک چشم انداز جالب است، حتی اگر دوربین‌های هیبریدی کنونی با آن مخالفت کنند.

آیفون ۱۲ پرو مکس با دوربین حرفه‌ای

از دیدگاه عکاسی و فیلمبرداری، آیفون ۱۲ پرو مکس لایق عبارت پرو یا حرفه‌ای است. تفاوت‌های واضحی میان توانایی دوربین مدل‌های پرو و استاندارد وجود دارد و حتی مدل پرو مکس بالاتر از پرو قرار می‌گیرد چرا که از سنسور دوربین بزرگتر و لرزشگیر سنسور شیفت بهره می‌برد. اگر به دنبال خرید آیفون جدید هستید و کیفیت دوربین برای شما اهمیت بالایی دارد یا اولویت اصلی محسوب می‌شود، تا ورود مدل پرو مکس به بازار صبر کنید.

آیفون ۱۲ پرو مکس

آیفون ۱۲ پرو مکس از حرکت به سوی نوع جدیدی از دوربین اپل خبر می‌دهد. این دستگاه عکاسی محاسباتی را با قدرت سخت افزاری بالا ترکیب کرده و به آن کنترل خلاقانه با فرمت جدید و پشتیبانی از HDR دالبی ویژن را اضافه کرده است.

اگرچه این قابلیت‌ها نمی‌توانند با نگهداری مناسب، منظره‌یاب، کنترل‌کننده‌ها و سنسورهای بزرگ دوربین‌های بدون آینه رقابت کنند، اما آیفون ۱۲ پرو مکس را تبدیل به یکی از بهترین دوربین‌های کامپکت تا به امروز می‌کنند. در حقیقت این دوربین می‌تواند افرادی را که به دنبال خرید دوربین‌های بدون آینه میان‌رده هستند، جذب آیفون ۱۲ پرو مکس کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • mohsen aghaz
    mohsen aghaz | ۵ آبان ۱۳۹۹

    حسرت حسرت حسرت
    باور کنید دارم عکس ایفون و چیز های لاکچری مثل آناناس یا خیلی چیزا رو جمع میکنم‌سالهای بعد به بچه ام بگم نشان بدن که بدونه چیه

  • Ali Nazari
    Ali Nazari | ۵ آبان ۱۳۹۹

    هرگز! هیچ چیزی نمیتونه جای سایز سنسور رو بگیره،

  • mo13deh
    mo13deh | ۵ آبان ۱۳۹۹

    در اینکه گوشی اپل عکسهای خوبی میگیره شکی نیست....... ولی خیلی وقته بالاترین کیفیت عکس و فیلم گوشی ها رو نداره و این گوشی هم تمام ابداعاتش مال چند سال پیش بقیه هست که اپل طبق معمول به شکل زیبا تر و یکپارچه تری ارائه داده.....

مطالب پیشنهادی