ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا برندگان مسابقه 20 هزار دلاری طراحی توالت فضایی را اعلام کرد

ناسا قصد دارد قبل از سفر فضانوردان به ماه در سال 2024، مساله توالت فضایی آنها را حل کند. تیرماه امسال، ناسا با همین هدف، مسابقه «Lunar Loo» را با همکاری «HeroX» برای طراحی بهترین توالت ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۴ آبان ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰

ناسا قصد دارد قبل از سفر فضانوردان به ماه در سال 2024، مساله توالت فضایی آنها را حل کند. تیرماه امسال، ناسا با همین هدف، مسابقه «Lunar Loo» را با همکاری «HeroX» برای طراحی بهترین توالت فضایی با جایزه 20 هزار دلاری برگزار کرد. برندگان این مسابقه از سوی ناسا مشخص شدند.

آخرین باری که فضانوردان در دسامبر 1972 روی ماه فرود آمدند، از پوشک‌های مخصوصی استفاده کردند. تاکنون ناسا موفق به طراحی توالت‌های فضایی مناسبی برای ماموریت‌های فضایی نشده است. فضانوردانی که همگی آنها مرد بودند، در کیسه‌های مخصوصی مدفوع می‌کردند یا از پوشک مخصوص فضایی استفاده می‌کردند.

ناسا در سال 1973 نخستین سرویس بهداشتی فضایی را به اولین ایستگاه فضایی آمریکا فرستاد. فناوری طراحی توالت فضایی از آن زمان به بعد پیشرفت کرده است. آخرین توالت فضایی 23 میلیون دلاری ناسا مجهز به فن‌های پیشرفته‌ای است که فضولات انسانی را به سمت پایین مکش می‌کند.

مقام اول مسابقه طراحی توالت فضایی

ناسا در مسابقه «Lunar Loo» از کلیه مهندسان، طراحان و علاقمندان به فضا در سراسر جهان درخواست کرد تا طرح‌های خود را برای توالت فضایی ارائه دهند.

توالت‌های فضایی باید برای کلیه فضانوردان زن و مرد با قد و وزن متفاوت کارایی داشته باشد. البته در توضیحات مفاد مسابقه اعلام شده بود که وزن فضانورد کمتر از 15 کیلوگرم در نظر گرفته نشود.

بیش از 2000 طرح از سراسر جهان برای مسابقه ارسال شد و ناسا در نهایت طرح‌های برنده را معلوم کرد. برترین طرح به تولت فضایی با نام «مخزن فوق بحرانی» (THRONE) تعلق گرفت. مهندس «بوش دیویدسون» از واشنگتن این توالت فضایی را طراحی کرده است.

 

وی ایده اولیه این طرح را از «سوزان هلمز» دریافت کرده بود که توانست تولت فضایی با طراحی شبیه قیف ارائه دهد. با چنین طراحی، فضانوردان مرد به راحتی می‌توانند در فضا ادرار کننند و طراحی آن به گونه‌ای است که فضانوردان زن هم بتوانند براحتی در آن ادرار کنند.

از دیگر طرح‌های توالت فضایی، طرح «دیویسون» بود که ماکت اولیه آن یک درپوش جمع شونده دارد که پس از باز شدن درپوش، فن بدون تیغه‌ای در زیر کاسه باز می‌شود. فن فضولات را پایین می‌کشد. دیویدسون اعلام کرد که تیم او ایده پوشش جمع شونده را از سقف جمع شونده استودیوم مرسدس بنز در آتلانیا الهام گرفته‌اند.

 

«تاچر کاردون»، سرهنگ نیروی هوایی ایالات متحده که قبلا در سال 2017 در چالش توالت فضایی هیروکس برنده شده بود، مقام دوم مسابقه ناسا را از آن خود کرد. وی سیستمی را طراحی کرده بود که فضانوردان بتوانند به راحتی و بدون درآوردن لباس خود از توالت استفاده کنند. در قسمت پایین لباس، حفره‌ای درنظر گرفته شده بود که آنها به راحتی بتوانند از توالت استفاده کنند.

 

«فرانشیزکا فولکر» نیز توانست در این مسابقه مقام سوم را از آن خود کند. توالت فضایی با الگوی سانتریفیوژی، صندلی عریضی را در اختیار فضانوردان قرار می‌دهد تا بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند و فضولات با سمت پایین مکش پیدا می‌کند. با دستگاه برش، مدفوع و دستمال توالت خرد می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • AbbasMousavi
    AbbasMousavi | ۵ آبان ۱۳۹۹

    انشاء الله امام زمان میاد همه پیشرفت میکنن

  • mohammadshg
    mohammadshg | ۵ آبان ۱۳۹۹

    ما کجاییم و آن ها کجا!
    دیروز یه خبر شنیدم مبنی بر اینکه عکس زن ها رو از یه قبرستونی تو یجایی تو ایران پاک کردن!
    داریم با آسانسور به عقب بر میگردیم ?

    • Nnb
      Nnb | ۸ آبان ۱۳۹۹

      این چیزی که الان هستیم حاصل تصمیمات گذشته اس و نیازی به حسرت نیست
      کافیه تصیم جدیدی برای اینده داشته باشیم!

مطالب پیشنهادی