ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف سیاره نادری که نباید وجود داشته باشد

ستاره شناسان موفق به کشف سیاره فراخورشیدی از نوع بسیار نادر «نپتون داغ» شدند. نپتون‌های داغ سیاره‌هایی تقریبا هم اندازه با نپتون هستند که نزدیک به ستار‌ه‌های خود حرکت می‌کنند. یکی از دلایل نادربودن چنین ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۴ آبان ۱۳۹۹ | ۱۳:۲۹

ستاره شناسان موفق به کشف سیاره فراخورشیدی از نوع بسیار نادر «نپتون داغ» شدند. نپتون‌های داغ سیاره‌هایی تقریبا هم اندازه با نپتون هستند که نزدیک به ستار‌ه‌های خود حرکت می‌کنند.

یکی از دلایل نادربودن چنین سیاره‌هایی این است که به دلیل نزدیک بودن به ستاره‌هایشان ممکن است هر لحظه در اثر انفجارهای بزرگ نابود شوند. نپتون‌های داغ آنقدر نادر هستند که ستاره شناسان به منطقه نزدیک به ستاره، عنوان «صحرای نپتون» را اطلاق کرده‌اند.

ستاره‌ شناسان دانشگاه کانزاس با کمک داده‌های ماموریت‌های «TESS» و «Spitzer» ناسا، موفق به کشف یکی از این سیاره‌های داغ نپتون شدند.  سیاره «LTT 9779b» با استفاده از تکنیکی به نام تجزیه و تحلیل منحنی فاز مورد بررسی قرار گرفت که در آن نور مادون قرمز ساطع شده از این سیاره اندازه گیری شد تا گرمترین مناطق آن مشخص شود.

«یان کراسفیلد» یکی از ستاره شناسان این تیم در بیانیه‌ای اعلام کرد:

«برای نخستین بار، میزان نوری را که از این سیاره خارج می‌شود، اندازه گیری کردیم. این سیاره به شدت تحت تأثیر ستاره‌اش قرار دارد و دمای آن به بیش از 3000 درجه فارنهایت می‌رسد. چنین دمایی می‌تواند جو این سیاره را به صورت کامل از بین ببرد. با این وجود، بررسی‌های انجام شده توسط Spitzer ناسا، وجود جو این سیاره را از طریق ساطع کردن نور مادون قرمز نشان می‌دهد.»

موقعیت این سیاره کاملا نادر و غیر معمول است. علاوه بر این سیاره ویژگی‌های عجیب و غریبی نیز دارد. «کراسفیلد» در ادامه صحبت‌های خود اشاره کرد:

«این سیاره سطح جامدی ندارد و حتی از عطارد در منظومه شمسی گرمتر است. این درجه حرارت نه تنها منجر به ذوب شدن در جو سیاره می‌شود، بلکه پلاتین، کروم و فولاد ضد زنگ را نیز می‌تواند ذوب کند. یک سال در این سیاره کمتر از 24 ساعت است و سیاره به سرعت حول ستاره خودش می‌چرخد.»

«تلکسوپ فضایی جیمز وب» قرار است این سیاره را مورد بررسی دقیق‌تر قرار دهد و با استفاده از تکنیک‌های جدید جو سیاره مورد بررسی قرار گیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • AbbasMousavi
    AbbasMousavi | ۵ آبان ۱۳۹۹

    قدرت خدا رو ببینید چه درست میکند??

مطالب پیشنهادی