ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اینتل
تکنولوژی

نقشه راه اینتل برای پردازنده‌های Xeon تا سال ۲۰۲۲ افشا شد

اخیرا نقشه راه اینتل برای پردازنده‌های Xeon افشا شده که ما را با برنامه‌های این کمپانی برای پردازنده‌های «Ice Lake» و «Sapphire Rapids» آشنا می‌کند. طبق این نقشه راه، پردازنده‌های Ice Lake اواخر سه ماهه ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۵ آبان ۱۳۹۹ | ۱۰:۳۰

اخیرا نقشه راه اینتل برای پردازنده‌های Xeon افشا شده که ما را با برنامه‌های این کمپانی برای پردازنده‌های «Ice Lake» و «Sapphire Rapids» آشنا می‌کند.

طبق این نقشه راه، پردازنده‌های Ice Lake اواخر سه ماهه اول ۲۰۲۱ از راه می‌رسند و پردازنده‌های Sapphire Rapids در سه ماهه چهارم ۲۰۲۱ وارد بازار می‌شوند که فاصله اندکی با یکدیگر دارند، با این حال به علت رقابت فشرده در بازار، چنین برنامه‌ای منطقی به نظر می‌رسد.

در حال حاضر اینتل از معماری «Cascade Lake» برای پردازنده‌های Xeon استفاده می‌کند که تا پایان سال جاری میلادی شاهد تغییری در آن نخواهیم بود. پردازنده‌های Ice Lake اینتل در این نقشه راه روی سه پلتفرم مجزا قرار می‌گیرند که یکی از آن‌ها، «Tennesse Pass» است و برای سیستم‌های بهینه با گردش کار موازی درنظر گرفته شده است.

پردازنده‌های Xeon

این پلتفرم شامل ۲۴ DIMM و ۴ نوع ماژول می‌شود و در سه ماهه دوم ۲۰۲۱ از راه می‌رسد. در همین زمان شاهد «American Pass» یا «Whitley Lake» با ۲۴ DIMM خواهیم بود. علاوه بر این موارد، پلتفرم «Coyote Pass» نیز وجود خواهد داشت که دارای ۳۲ DIMM و ۱۶ NVDIMM به همراه ۸ درگاه PICe و ۲۴ مسیر می‌شود. در این اسناد به دسته «1S Performance» نیز اشاره شده که احتمالا پایانی بر Ice Lake باشد.

پردازنده‌های Ice Lake اینتل مبتنی بر طراحی ۱۰ نانومتری خواهند بود. اگر به دنبال پردازنده‌های Xeon قدرتمندتری باشید، باید تا سه ماهه چهارم ۲۰۲۱ صبر کنید. «Denali Pass» اولین پلتفرم Sapphire Rapids خواهد بود که جایگزین Tennessee Pass می‌شود و از نسل ششم PCIe و PVC پشتیبانی می‌کند. پلتفرم بعدی «Fox Creek Pass» نام دارد که دارای ۳۲ DIMM و ۱۶ NVDIMM به همراه ۸ درگاه PCIe و ۲۴ مسیر می‌شود.

اینتل در رویداد «Architecture Day 2020» تایید کرد پلتفرم Sapphire Rapids در سال ۲۰۲۱ از راه می‌رسد و قادر به پشتیبانی از رم DDR5 و نسل پنجم PCIe خواهد بود. این کمپانی همچنین به دنبال انتشار «OneAPI» در ادامه سال جاری میلادی است که در راستای برنامه اصلی آن مبنی بر یکپارچه‌سازی اکوسیستم دیتاسنتر خواهد بود.

پردازنده‌های Xeon

اینتل اطلاعاتی درباره معماری این پردازنده‌ها منتشر نکرده، اما انتظار می‌رود در آن از ۱۰ نانومتری سوپرفین استفاده شود. AMD به پشتیبانی پردازنده‌های «Genoa» از رم DDR5 و PCIe 5.0 اشاره کرده، بنابراین اینتل به دنبال شکست آن در دو بخش است که یکی از آن‌ها خروجی یا عملکرد به ازای هر هسته و همچنین کاهش هزینه هر هسته است.

طبق اطلاعات منتشر شده، ساختار Sapphire Rapids شامل چهار CPU می‌شود که هرکدام از ۱۴ هسته بهره می‌برند. این پردازنده‌ها شامل چهار HBM2 با حداکثر ۶۴ گیگابایت حافظه می‌شوند و مجموع پهنای باند به ۱ ترابایت بر ثانیه می‌رسد.

پردازنده‌های Xeon

پردازنده‌های پرچمدار این سری با ۸۰ مسیر PCIe 5.0 در اختیار خریداران قرار می‌گیرند و تعداد کانال به ازای هر CPU برای ۸ خواهد بود. توان طراحی حرارتی بالاترین مدل این پردازنده به ۴۰۰ وات می‌رسد که برای صنعت دیتاسنتر اهمیت چندانی ندارد و هزینه تهیه آن اهمیت بالاتری دارد.

پردازنده‌های Xeon

سایر پردازنده‌های این سری دارای توان طراحی حرارتی ۳۰۰ وات خواهند بود که بالاتر از پردازنده‌های Genoa شرکت AMD است. در حالی که AMD به دنبال عرضه این پردازنده‌ها در اواخر ۲۰۲۱ است، گزارش جدید به ارائه پردازنده‌های اینتل پیش از AMD اشاره می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی