ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات: مدرک تحصیلی حریم خصوصی افراد نیست

«رضا باقری اصل»، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات و رئیس کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک اعلام کرد که استعلام مدرک تحصیلی افراد توسط کد ملی آنها بر اساس قانون فعلی ناقض حریم خصوصی نیست و ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۶ آبان ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۴

«رضا باقری اصل»، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات و رئیس کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک اعلام کرد که استعلام مدرک تحصیلی افراد توسط کد ملی آنها بر اساس قانون فعلی ناقض حریم خصوصی نیست و این طرح پس از توسعه پایگاه‌های آنلاین، اجرایی خواهد شد.

ظهر امروز نشست خبری شورای فناوری اطلاعات با حضور اهالی رسانه برگزار شد و «رضا باقری اصل» در این جلسه اعلام کرد که آنها اقدامات زیادی با دستگاه‌ها انجام داده‌اند که باعث شده بسیاری از استعلام‌ها به صورت آنلاین اجرایی شود و یکی از آنها را نیز استعلام مدرک تحصیلی افراد توسط کد ملی آنها توسط عموم مردم خواند؛ موضوعی که چندی پیش نیز توسط وزیر ارتباطات مطرح شده بود. جهرمی در این باره گفته بود که آنها می‌خواهند کاری کنند تا «کسی خودش را بیخود دکتر معرفی نکند». توضیحات جهرمی درباره این طرح چنین بود:

«برای حل این مشکل بحث این بود که مدارک تحصیلی بصورت الکترونیکی اصالت سنجی شود. هم وزارت علوم کارش به پایان رسیده است و از سال ۹۲ به بعد برای همه دانشگاه‌ها در سامانه‌ای که به این منظور تدوین شده، مدارک تحصیلی فارغ‌التحصیلان شده.»

باقری اصل در پاسخ به دیجیاتو مبنی بر اینکه آیا این مساله ناقض حریم خصوصی افراد است یا خیر می‌گوید که قرار است استعلام‌های لازم با دفتر حقوقی ریاست جمهوری گرفته شود تا مطمئن شوند که نمایش مدرک تحصیلی افراد تجاوز به حریم خصوصی آنها نخواهد بود: «نمایش ریز نمرات یا معدل در این طرح جایی ندارد و احتمالا به همان نمایش مدرک و دانشگاه ختم شود تا موضوع به مسائل شخصی افراد برخورد نکند؛ هرچند باید بگویم قانون آزادی اطلاعات کشور بحث حریم خصوصی را کاملا تبیین و شفاف کرده و مدرک تحصیلی به عنوان حریم خصوصی ذکر نشده است.»

باقری اصل می‌گوید در حال حاضر هیچ ممانعت قانونی برای انجام این پروژه وجود ندارد اما آنها هم قصد ندارند تا تمام جزئیات مدارک تحصیلی افراد را برای عموم مردم به نمایش بگذارند. او تاکید دارد اجرایی شدن این پروژه زمان‌بر خواهد بود چرا که پایگاه‌های آنلاین مربوط به انجام شدن این پروژه باید توسعه پیدا کنند و زیرساخت‌ها و دیتاهای لازم فراهم شود تا بتوان طرح را بدون نقص اجرا کرد.

وی با بیان اینکه از ابتدای دولت یازدهم تا به امروز این پروژه به نتیجه نرسیده بود گفت: «ما امروز یک پایگاه اطلاعاتی از مدارک تحصیلی داریم و دامنه اطلاعات آن نیز روز به روز افزایش می‌یابد. باور داریم با این کار دیگر امکان تقلب و سوءاستفاده از مدارک تحصیلی وجود ندارد.»

باقری اصل همچنین در پاسخ دیگر دیجیاتو مبنی بر اینکه پروژه اپلیکیشن دولت همراه به کجا رسیده و آیا سرویس‌های جدید آنلاین دولت الکترونیک در آن قابل استفاده است یا خیر پاسخ داد که قرار است به زودی نسخه جدیدی از این اپلیکیشن ارائه شود و دستخوش تغییرات زیادی خواهد شد: «در نسخه جدید سرویس‌های تازه دولت الکترونیک نیز قرار دارند. قرارداد اجرایی شدن این پروژه منعقد شده و به زودی نهایی خواهد شد.»

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در ادامه این نشست به برخی خدمات جدیدی که توسط تعامل دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی با این شورا به وجود آمده اشاره کرد. او به ارتباط خوب وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم در رابطه با الکترونیکی ساختن خدمات خود اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر امکان ثبت نام برخط دانشجویان اجرایی شده و بیش از ۹۰ دانشگاه اصلی به صورت الکترونیکی دانشجویان جدید الورود را ثبت نام می‌کنند و هیچ مدرک فیزیکی را از آنها نمی‌گیرند بلکه تمامی مدارک را به صورت برخط از پایگاه مدارک وزارت آموزش و پرورش استعلام می‌کنند.»

او با اشاره به گواهی ارزش تحصیلی دانش آموزان و الکترونیکی شدن بسیاری از امور دانش آموزی که پیش از این در طرح دولت الکترونیکی محقق شده بود تاکید کرد که همکاری وزارت آموزش و پرورش بیش از پیش نیاز است تا تمامی سرویس‌ها به صورت آنلاین در بیابند.

اجرایی شدن بسیاری از خدمات فیزیکی از طریق آنلاین در سازمان بورس و اوراق بهادار از دیگر خدماتی است که اجرایی شده و باقری اصل در این باره می‌گوید:‌ «بسیاری از مجامع به صورت الکترونیکی برگزار شد و ثبت نام غیرحضوری سجام نیز پروژه موفق آمیزی بوده به طوری که هم اکنون پانزده میلیون کد سجامی داریم و این عدد یک رشد ۶ برابری را نسبت به روزهای اول این پروژه نشان می‌دهد. سیزده میلیون تراکنش واریزی سود در بورس نیز تا به امروز به صورت آنلاین انجام شده است.»

باقری اصل با اشاره به دوران شیوع ویروس کرونا تاکید کرد که دولت نگاه ویژه‌ای به آنلاین کردن خدمات سلامت محور در ماه‌های اخیر داشته و در اینباره اقدامات خوبی با همکاری نهادهای گوناگون اجرایی شده است. به گفته دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات هم‌اکنون طرح «حذف تمدید دفترچه بیمه» به طور کامل اجرایی شده و پایگاه‌های بیمه درمانی نیز در یک پایگاه واحد خدمت رسانی می‌کنند و وبسایت استحقاق سنجی درمان کامل ایجاد شده است:‌ «حاصل این پروژه‌ها قطع صدور دفترچه‌های تکراری بین صندوق‌های و کارگزاری‌های مختلف است و همچنین آغازگر ورود به پروژه نسخه الکترونیک.»

باقری اصل درباره پروژه نسخه الکترونیک می‌وید که در حال حاضر این طرح به صورت گام به گام پیش می‌رود و زمان اجرایی شدن آن را منوط به زمانی می‌داند که مطب‌ها و داروخانه‌ها و دیگر مراکز پزشکی آموزش‌های لازم را در این باره دیده باشند و زیرساخت‌ها برای آنها فراهم شده باشد: «قصد داریم این پروژه را در وهله اول به صورت پایلوت و آزمایشی در ۴ استان کشور اجرایی کنیم و سپس تا پایان سال جاری، آن را در به طور سراسری در کشورمان پیاده سازی کنیم. باید بگویم در حال حاضر  هشتاد درصد مراکز درمانی به این پایگاه‌ها وصل هستند.»

ابلاغ الکترونیکی مالیات و پرداخت الکترونیکی امور مالیاتی از دیگر اقدامات جدید در راستای رسیدن به دولت الکترونیک کامل در کشور بوده که باقری اصل در نشست خبری این شورا از آنها رونمایی کرد. به گفته او. حلا بیش از ۷۰۰ سرویس به صورت آنلاین ارائه می‌شود ولی کماکان مقاومت خاص و عجیبی از سوی برخی نهادها و دستگاه‌ها در ارائه سرویس آنلاین مشاهده می‌شود؛ مقاومتی که به زعم او برای دوران شیوع ویروس کرونا خطرناک است.

گفتنی است این نشست با هدف آخرین اقدامات دولت در توسعه دولت الکترونیکی و الکترونیکی شدن خدمات پر کاربرد برای مردم، گزارش فعالیت کارگروه تعامل پذیری در سال گذشته و تعامل بین دستگاه ها و برنامه و نقشه راه توسعه دولت الکترونیکی برای ۹ ماه آینده برگزار شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • expire expre
    expire expre | ۸ آبان ۱۳۹۹

    یعنی فقط باید گفت جفتتتتتتتتتتتتتتتت پوچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچ جفتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت پوچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچ

مطالب پیشنهادی