ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سایکی ۱۶
علمی

ارزش فلزات موجود در سیارک «سایکی ۱۶» بسیار بیشتر از اقتصاد جهانی است

پژوهش جدید تلسکوپ فضایی هابل اطلاعات بیشتری درباره یکی از باارزش‌ترین سیارک‌ها در اختیار ما قرار داده. ارزش فلزات موجود در «سایکی ۱۶» تقریبا به ۱۰ هزار کوادریلیون دلار می‌رسد. ناسا در حال برنامه‌ریزی برای بازدید ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۸ آبان ۱۳۹۹ | ۰۰:۰۱

پژوهش جدید تلسکوپ فضایی هابل اطلاعات بیشتری درباره یکی از باارزش‌ترین سیارک‌ها در اختیار ما قرار داده. ارزش فلزات موجود در «سایکی ۱۶» تقریبا به ۱۰ هزار کوادریلیون دلار می‌رسد.

ناسا در حال برنامه‌ریزی برای بازدید از این سیارک در سال ۲۰۲۶ است، سیارکی که تقریبا ۳۷۰ میلیون کیلومتر از زمین فاصله دارد و یکی از بزرگترین اجسام در کمربند سیارکی اصلی منظومه شمسی در میان مریخ و مشتری محسوب می‌شود. قطر سایکی ۱۶ برابر ۲۲۶ کیلومتر است و برخلاف اغلب سیارک‌ها که دارای سطح سنگلاخی و یخی هستند، فلزی است.

تراکم و میزان فلز این سیارک به اندازه‌ای است که تصور می‌شود باقی‌مانده سیاره‌ای باشد که در زمان شکل‌گیری با مشکل مواجه شده و از آن با نام «پیش سیاره» یاد می‌شود.

در حالی که شهاب‌سنگ‌ها اغلب دارای جنس فلزی هستند، سایکی ۱۶ می‌تواند یک سیارک منحصر به فرد باشد که به صورت کامل از آهن و نیکل ساخته شده است. آهن و نیکل معمولا در شهاب‌سنگ‌های فلزی یافت می‌شوند و در هسته فلزی سیاره‌ها وجود دارند و زمین نیز دارای هسته فلزی است.

سایکی ۱۶

این ویژگی‌ها باعث شده سایکی ۱۶ تبدیل به یک جسم منحصر به فرد در منظومه شمسی شود. ارزش فلزات موجود در این سیارک نزدیک به ۱۰ هزار کوادریلیون دلار است که بسیار بالاتر از اقتصاد جهانی محسوب می‌شود. برای مقایسه بد نیست بدانید ارزش اقتصاد جهانی در سال ۲۰۱۹ برابر ۱۴۲ تریلیون دلار بوده است.

این احتمال وجود دارد که سایکی ۱۶ یک پیش سیاره باشد که در زمان شکل‌گیری با دیگر اجسام در منظومه شمسی برخورد کرده و پوسته و گوشته خود را از دست داده است.

دکتر «تریسی بکر»، دانشمند سیاره‌شناس در موسسه تحقیقات «ساوت‌وست تگزاس» که پژوهش جدید را انجام داده، به این موضوع اشاره می‌کند که تلسکوپ هابل این سیارک را در دو نقطه خاص مشاهده کرده است. این تلسکوپ همچنین طول موج‌های فرابنفش را مشاهده کرده و تا جای ممکن به اطلاعات بیشتری از سطح آن دست پیدا کرده است.

بکر به این موضوع اشاره می‌کند که سطح این سیارک اکثرا پوشیده از آهن خالص است، اگرچه وجود کمی آهن نیز می‌تواند روی مشاهدات فرابنفش تاثیرگذار باشد، بنابراین در عمل شاید ۱۰ درصد سطح آن آهن واقعی باشد. با وجود چنین موضوعی، در هنگام مشاهده سایکی ۱۶، این سیارک بطور فزاینده‌ای موج‌های فرابنفش عمیق‌تری را بازتاب می‌کرده که باید بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • Mohammad Siushi
    Mohammad Siushi | ۹ آبان ۱۳۹۹

    فکر کنم در آینده نزدیک عملی میشه و امریکا شروع میکه به استخراج و اوردن سیارک های با ارزش به ماه و انتقال به زمین با راکت های تجاری بزرگ مثل فالکون هوی من یه مقاله خوندم که توضیح میداد در سیاره های نزدیک و قابل دسترس زمین چه حجم عظیمی فلزات مثل طلا و نیکل و حتی الماس
    یه سیاره تمامش با اقیانوس های از متان یا الکل که خیلی بزرگتر از تمام اقیانوس زمین هست

    پمپ بنزین فضای امادست?

  • amir
    amir | ۸ آبان ۱۳۹۹

    چند سال پیش یه مطلب خوندم چین قراره یه سیارک بیاره زمین البته یادم نیست چه سال گفته بود که قراره این کاره کنه ولی فک کنم تو این دهه بود میلادی
    دهن سرویس بیشتر منابع زمین دارن بازم میخوان یه چیزای که تو لوازم الکترونیکی استفاده میشه مقادرش تو جهان خیلی کمه بیشترش تو چینه

  • Ali Ebadi
    Ali Ebadi | ۸ آبان ۱۳۹۹

    خب عالی چی مثلاً واس شما خیلی مهمه فردا میخوای بری بیاریش

  • fayyaz.saeed
    fayyaz.saeed | ۸ آبان ۱۳۹۹

    ارزش گذاری وقتی معنا داره که قابل تصرف و انتقال مالکیت داشته باشه. وگرنه فقط تخیل و جوکه. ازین آهن ها و نیکل های دست نیافتنی صد میلیون برابرش در هسته زمین هست. چند میارزه؟

    • porsesh
      porsesh | ۹ آبان ۱۳۹۹

      والتر لیتمن میگه اگر همه یکسان بیندیشند کسی بیشتر نمی‌اندیشد. اگر همه مانند شما فکر کنند کسی رویای دسترسی به چنین منابعی رو عملی نخواهند کرد

  • Nnb
    Nnb | ۸ آبان ۱۳۹۹

    عالی√

مطالب پیشنهادی