سر و صداهای بدن چه معنایی دارند؟ از قاروقور شکم تا ترق تروق مفصل ها

سر و صداهای بدن چه معنایی دارند؟ از قاروقور شکم تا ترق تروق مفصل ها

شاید خودمان دنبال زندگی آرام و بی سر و صدایی باشیم، اما بدن مان نظر دیگری دارد و تمام روز در حال سوت کشیدن، قاروقور و وزوز کردن است. این سر و صداها گاهی نشانه ی مشکلی پنهان هستند. در ادامه به معنای سر و صداهای بدن خواهیم پرداخت.

معنای سر و صداهای بدن

قاروقور کردن شکم

هر غذایی که می خوریم باید از ۸ متر روده عبور کند. دیواره های مجرای معده ای روده ای بدن برای آنکه حرکت مواد غذایی در این مسیر ادامه داشته باشد به آن ها فشار می آورند. بنابراین آن صدای قاروقوری که بعد از خوردن غذا می شنوید در اثر عبور غذا، مایعات و گاز از روده ها در حین فرآیند گوارش ایجاد می شود.

صدای قاروقور شکم در زمان گرسنگی هم به گوش می رسد. مغز سیگنال هایی به معده می فرستد تا آن را برای دریافت غذا آماده کند و وقتی شیره های گوارشی اسیدی – که برای تجزیه ی غذا تولید می شوند – با هوای درون معده ی خالی ترکیب می شوند، صدای قاروقور شکم بلند می شود.

گرچه قاروقور کردن شکم امری طبیعی است اما اگر این مسأله با نشانه های دیگری مثل نفخ، معده درد یا تغییر در اجابت مزاج همراه باشد، باید به پزشک مراجعه کنید چون ممکن است نشانه ی سندرم روده تحریک پذیر باشد.

وزوز کردن و زنگ زدن گوش

به وزوز یا زنگ زدن همیشگی یا مداوم گوش ها اصطلاحاً تینیتوس گفته می شود.

این مشکل با بالا رفتن سن بیشتر رخ می دهد و گرچه گاهی علت بروز آن می تواند کاهش شنوایی باشد (مغز با تولید صدا سعی بر تنظیم شرایط دارد)، اما در باقی موارد ممکن است این مشکل هیچ علت خاصی نداشته باشد، حالتی که به آن تینیتوس ایدیوپاتیک یا ناشناخته گفته می شود.

تینیتوس به طور کلی امر نگران کننده ای محسوب نمی شود. با این حال تینیتوسی که باعث ایجاد یک صدای ضربان دار ریتمیک مثل ضربان قلب شود را باید جدی گرفت.

به این حالت تینیتوس تپشی گفته می شود که از وجود مشکلی در رابطه با عروق خونی حکایت دارد.

این صدا بر اثر باریک شدن سرخرگ کارتوئید (که خون اکسیژن دار را به سر می رساند) در نتیجه ی انباشت پلاک های چربی به وجود می آید.

این امر باعث متلاطم شدن جریان خون هنگام عبور از قسمت باریک سرخرگ می شود، در نتیجه همان صدایی را ایجاد می کند که هنگام رسیدن جریان آرام و روان یک رود به تنداب یا یک آبشار به وجود می آید.

در صورت شنیدن صداهای ضربان دار در یک گوش خود به پزشک مراجعه کنید.

ترق تروق کردن مفصل ها

شنیدن صدای ترق تروق از شانه ها هنگام دراز کردن دست های خود امر نگران کننده ای نیست.

دور مفصل ها یک مایع روان ساز طبیعی وجود دارد و با حرکت دادن بدن خود حباب هایی درون این مایع تشکیل می شود که وقتی می ترکند صدای ترق تروق می دهند.

اما اگر با هر حرکتی این صدا را می شنوید یا احساس درد هم می کنید، باید به پزشک مراجعه کنید.

صدای ترق تروق در زانوها هنگام خم شدن هم معمولاً امر نگران کننده ای نیست. این صدا هم در اثر ترکیدن حباب هوای درون مایع روان ساز دور مفصل ها به وجود می آید.

با این حال، در صورتی که این اتفاق با احساس درد همراه باشد باید به پزشک مراجعه کنید.

سوت کشیدن بینی

علت سوت کشیدن بینی در اغلب موارد انباشت مخاط، احتمالاً بر اثر سرماخوردگی است که باعث می شود هوا به شکلی غیر طبیعی در بینی جریان پیدا کند.

علت این مسأله می تواند پارگی تیغه بینی هم باشد، دیواره ای که سوراخ های بینی را از هم جدا می کند و از جنس غضروف و استخوان است. علت این پارگی می تواند جراحت، عمل جراحی، عفونت یا زیاده روی در استفاده از اسپری های استروئیدی بینی باشد.

صدای ترق در سر

پریدن از خواب به خاطر یک صدای بلند ترق در سر نشانه ی سندرم انفجار در سر است. نظریات متعددی درباره ی علت این مسأله مطرح شده از جمله تشنج های جزئی، میگرن، اضطراب یا حرکت بخش هایی از گوش.

پزشکان می گویند سندرم انفجار در سر مسأله ی نگران کننده ای نیست، مگر اینکه باعث شدیدترین سردردی شود که تا به آن زمان تجربه کرده اید و بعد از نیم ساعت یا مصرف دارو برطرف نشود.

در اینصورت باید با اورژانس تماس بگیرید چون ممکن است نشانه ی خونریزی مغزی باشد.

تق تق کردن فک

هنگام جویدن یا خمیازه کشیدن ممکن است فک صدا دهد که این مسأله می تواند با درد همراه باشد.

علت این مسأله معمولاً به دیسک های غضروفی ای مربوط می شود که استخوان های فک را می پوشانند. وقتی این دیسک ها به دلیل جویدن زیاد یا سایش زیاد دندان ها به هم جا به جا می شوند، با باز کردن فک، دیسک ها سر جای خود باز می گردند که این اتفاق با یک صدای تق همراه است.

دندان قروچه

صدای دندان قروچه از کشیده شدن مینای دندان ها به یکدیگر به وجود می آید. بیشتر افراد در خواب دندان قروچه می کنند.

علت دندان قروچه ممکن است اضطراب، خواب منقطع، افتادگی دندان یا غیر طبیعی بودن نحوه ی قرارگیری دندان ها روی هم باشد. دندان قروچه باعث فک درد، سردرد و سایش دندان ها می شود.

آروغ زدن

علت این مسأله بلعیدن بیش از اندازه ی هوا است. با خروج هوای محبوس شده از مری، همان صدایی به وجود می آید که هنگام آروغ زدن به گوش می رسد.

سوء هاضمه یا رفلاکس اسید معده – زمانی که اسید معده به حلق برمی گردد – می تواند باعث آروغ زدن شود. این اتفاق شاید به این خاطر باشد که افراد سعی می کنند سوزش ناشی از اسید معده را بلعیدن هوا برطرف کنند.

باد شکم

این اتفاق زمانی رخ می دهد که بدن سعی می کند در هنگام گوارش از گازهای درون شکم خلاص شود. این گازها در اثر فعالیت تخمیری باکتری های درون دستگاه گوارش به وجود می آیند.

از بدن هر فرد عادی ۵ تا ۱۵ بار در روز باد شکم خارج می شود. این مسأله معمولاً بی ضرر است اما اگر با نشانه های دیگری مثل شکم درد، نفخ، اسهال یا یبوست همراه باشد باید به پزشک مراجعه کنید چون ممکن است نشانه ی سندرم روده تحریک پذیر، التهاب روده ای یا حساسیت غذایی باشد.

تنفس بریده بریده

اگر با یک صدای فین ناگهانی یا تنفس بریده بریده از خواب بپرید، ممکن است علت آن اختلال وقفه تنفسی در خواب باشد. در اختلال وقفه تنفسی با از کار افتادن ماهیچه های دور نای، مجرای تنفس باریک و در نتیجه تنفس فرد مختل می شود.

بدن به این اتفاق واکنش نشان می دهد. به همین دلیل است که با یک صدای ناگهانی از دهان یا بینی خود از خواب بیدار می شوید.

منبع: dailymail
دیجیاتو
بدون نظر

ورود