ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

نکاتی که باید قبل از تغییر شغل به آن‌ها توجه کنید

برای اینکه موفقیت شغلی را تجربه کنید، باید عاقلانه تصمیم بگیرید. در صورتی که به دنبال تغییر شغل هستید، مواردی را در این مطلب به شما گوشزد می‌کنیم. امسال شیوع ویروس کرونا بسیاری از کارکنان ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۱ آبان ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۰

برای اینکه موفقیت شغلی را تجربه کنید، باید عاقلانه تصمیم بگیرید. در صورتی که به دنبال تغییر شغل هستید، مواردی را در این مطلب به شما گوشزد می‌کنیم.

امسال شیوع ویروس کرونا بسیاری از کارکنان و کارفرمایان را با چالش‌های مختلفی روبه‌رو کرده که همین موضوع باعث شده افراد به دنبال شغل‌های جدیدی باشند. این شغل‌ها برای آن‌ها جذابیت بیشتری دارند یا با ریسک کمتری در زمینه تعدیل نیرو روبه‌رو می‌شوند.

قبل از شکل‌گیری بحران کنونی، بسیاری از مردم درباره شغل خود تفکر می‌کردند و دستاوردهای خود را مورد ارزیابی قرار می‌دادند. افراد برای رسیدن به موفقیت اهداف شغلی خود را تغییر می‌دهند و مسیرهای جدیدی تعریف می‌کنند. اما حالا که با رکورد اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنیم، افراد بیشتر به فکر تغییر شغل هستند.

هرچقدر افراد بیشتر شاهد از دست دادن شغل‌ها و کاهش درآمد دیگران باشند، اضطراب آن‌ها درباره امنیت شغلی و مالی بیشتر می‌شود. فرقی نمی‌کند به تازگی شغل خود را از دست داده‌اید یا در شغل کنونی خود احساس ناامنی می‌کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم قبل از تغییر شغل سه نکته زیر را مدنظر قرار دهید:

علت تغییر شغل

چه دلیلی باعث شده به فکر تغییر شغل باشید؟ چرا مجبور به انتخاب شغل کنونی خود شده‌اید و چه موردی شما را مجبور به انتخاب شغل جدید می‌کند؟ آیا دلایل آن موقعیت، شهرت، پول، علایق و موارد دیگر است؟

اگر به سوالات بالا پاسخ دهید، بهتر می‌توانید به علت کار خود پی ببرید و همچنین در شرایط سخت‌تر وضعیت خود را بهتر خواهید کرد. بدون هیچ شکی در موقعیت‌های مختلف بدون درنظر گرفتن زمینه شغلی، شرایط سخت را تجربه خواهید کرد.

تغییر شغل

افرادی که عمیق‌ترین سطح موفقیت شغلی را تجربه می‌کنند، توسط عواملی فراتر از موقعیت، شهرت یا پول به سمت آن حرکت می‌کنند. در این موضوع که باید تمام ما زندگی کنیم، شکی نیست و باید برای خودمان و اعضای خانواده درآمد داشته باشیم و علاوه بر این به علت تمایلات ذاتی باید به خاطر تلاش و تعهد به کارمان مورد تقدیر قرار بگیریم و اعتبار کسب کنیم.

این موارد و همچنین تلاش برای کسب موقعیت اجتماعی بهتر و تحسین دیگران مشکل ذاتی ندارند، با این حال اگر به علت موقعیت، شهرت یا پول به دنبال تغییر شغل هستید، این احتمال وجود دارد که به ازای رضایت شغلی به امنیت مالی دست پیدا کنید.

تعریف موفقیت شغلی

شما می‌توانید در نقاط مختلف جهان افرادی را پیدا کنید که به اهداف خود مانند موقعیت شغلی مناسب یا درآمد بالا دست پیدا کرده‌اند، با این حال شاید تمام این افراد واقعا خوشحال و راضی نباشند. زمانی که می‌خواهید شغل خود را تغییر دهید، باید به این موضوع توجه کنید شغل کنونی شما با شغل بعدی چه تفاوت‌هایی دارد و چگونه می‌تواند در تعریف موفقیت شغلی مشارکت کند.

اگر در شغل بعدی خود به دفتر جدیدی بروید، حقوق بیشتری دریافت کنید و موقعیت بهتری داشته باشید اما ندانید که چگونه در تعریف شما از موفقیت شغلی نقش بازی می‌کند، احتمالا در نهایت با ناامیدی و پوچی روبه‌رو می‌شوید.

موفقیت شغلی ترکیبی از دستیابی به سطح معقول ثبات مالی و لذت از کاری است که انجام می‌دهید. اگر کار خود را دوست دارید اما از نظر مالی امنیت ندارید، شانس شما برای موفقیت شغلی کاهش پیدا می‌کند. در صورتی که درآمد بالایی دارید اما از شغل خود لذت نمی‌برید نیز چنین موضوعی صادق است. برای موفقیت شغلی باید این دو مورد در تعادل باشند.

لذت‌ها و چالش‌های شغل‌های مختلف

تمام شغل‌ها مشکلاتی دارند و بدون توجه به زمینه‌ای که در آن مشغول به فعالیت هستید، مواردی را تجربه خواهید کرد. افراد موفق یک درد را با درد دیگری مبادله می‌کنند، ریسک‌پذیر هستند و برخی مواقع مورد پذیرش قرار نمی‌گیرند.

زمانی که از بیرون به موقعیتی نگاه می‌کنید، به نظر می‌رسد افراد به همه چیز دست پیدا کرده‌اند و شاید تصور کنید که برخی شغل‌ها لذت بیشتری دارند و شما را کمتر به چالش می‌کشند. بدون هیچ شکی شغل‌ها با یکدیگر متفاوت هستند، با این حال با توجه به تعریف موفقیت شغلی لزوما بهتر نیستند.

برای اینکه بدانید کدام شغل یا مسیر شغلی برای شما بهتر است، باید ببینید حاضر به قربانی کردن چه مواردی هستید. اگر فکر می‌کنید که با تغییر شغل تمام نگرانی‌ها و درد شما از بین می‌روند، اشتباه می‌کنید و احتمالا با نگرانی‌ها و دردهای جدیدی روبه‌رو خواهید شد که البته بخشی از زندگی محسوب می‌شود و طبیعی است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Fereydoun
    Fereydoun | ۱۱ آبان ۱۳۹۹

    تو این کشور شغل گیر نمیاد که بخوایم بیخیالش بشیم و بریم دنبال بعدی!!!!! یه چیزی رو ترجمه میکنی از یه سایت خارجی اولش چک کن ببین اصلا مناسب مملکت خودمون هست؟!!!!!!!!!!!!!!!!

مطالب پیشنهادی