ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

انتشار پیش‌نویس «شرایط استفاده» از رسانه توسط ساترا: کاربران مسئول فعالیتشان هستند

سازمان تنظیم مقررات رسانه‌­های صوت و تصویر فراگیر موسوم به «ساترا» اعلام کرد که با هدف ارائه الگوی مطلوب ارتباط ارائه‌‏دهندگان خدمات رسانه‌­ای صوتی و تصویری با کاربران، اقدام به نگارش ضوابط «شرایط استفاده» از ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۲ آبان ۱۳۹۹ | ۱۵:۵۱

سازمان تنظیم مقررات رسانه‌­های صوت و تصویر فراگیر موسوم به «ساترا» اعلام کرد که با هدف ارائه الگوی مطلوب ارتباط ارائه‌‏دهندگان خدمات رسانه‌­ای صوتی و تصویری با کاربران، اقدام به نگارش ضوابط «شرایط استفاده» از رسانه (Terms of Use) کرده است. این سازمان تاکید کرده که این بندها باید در تمامی رسانه‌ها درج شود تا کاربران بعد از خواندن آنها به عضویت سامانه در بیایند. در این پیش‌نویس اعلام شده که مسئولیت تمامی فعالیت‌­های حساب کاربری، به عهده صاحب حساب است.

«شرایط استفاده» از رسانه در زمان عضویت در هر سامانه‌ صوتی و تصویری، جزء مراحل ثبت‌نام به کاربران ارائه می‌شود و بعد از پذیرش مندرجات آنست که کاربران می‌توانند از سایت مذکور استفاده نمایند. ساترا اعلام کرده در گام نخست تمامی رسانه‌ها ملزم به درج این قسمت می‌­شوند و کاربر پیش از عضویت حتماً ضوابط را، که شامل قوانین و مقررات و موارد مرتبط با حریم خصوصی رسانه است، مطالعه می‌­کند.

ساترا تاکید کرده به منظور تعامل، همفکری و استفاده از نظرات پژوهشگران و فعالان حوزه صوت و تصویر، «ضوابط و الزمات شرایط استفاده» پیش از ابلاغ جهت ملاحظه و اعلام نظرات منتشر کرده تا از همفکری دیگران در راستای بهتر شدن این قوانین بهره ببرد. ساترا تصریح کرده که مخاطب باید پیش از عضویت از «شرایط استفاده از رسانه» آگاه شود و یک متن موجز و مختصر باشد و ادبیات این بخش متناسب با کاربران باشد؛ این ویژگی بخصوص در سایت‌های کودکان بسیار کاربردی خواهد شد.

ساترا تاکید کرده که این موارد باید در متن شرایط استفاده از رسانه حتما ذکر شوند: ارائه توضیح اجمالی راجع به چیستی «شرایط استفاده از رسانه»، «توضیحات لازم برای معرفی خدمات قابل ارائه رسانه» و متعهد کردن کاربر به رعایت ضوابط و مقررات. این مقررات نیز شامل مواردی چون تعهد به ارائه اطلاعات صحیح هنگام عضویت، رعایت کلیه قوانین و مقررات جاری کشور، رعایت حقوق مالکیت فکری، بیان حداقل سن استفاده از سرویس، تعهد به حفظ حریم خصوصی و عدم جمع‌آوری و اشتراک‌گذاری اطلاعات شخصی دیگران بدون رضایت، شرایط پرداخت هزینه استفاده از سرویس و استرداد آن در صورت انصراف کاربر، درخواست گزارش‌­دهی در صورت مشاهده تخلف است.

به نظر می‌رسد با وضع این قوانین باید در هنگام عضویت در سایت‌های دانلود فیلم هم حتما اطلاعات صحیح هویتی درج کرد و مسئولیت تمامی فعالیت‌­های حساب کاربری، برعهده صاحب حساب است. این بخش از قوانین باعث می‌شود که مشکلاتی نظیر اتفاقی که برای آپارات رخ داد برای مدیران عامل سایت‌های رسانه‌ای و دانلود پیش نیاید.

ساترا تاکید کرده تعهد رسانه به رعایت ضوابط و مقررات ذیل با توجه به عدم اجازه سلب کامل مسئولیت نیز باید برای کاربران به نمایش در بیاید و سایت  تعهد نسبت به ایفای کامل ارائه خدمات و تعهدات مطروحه را برای کاربر داشته باشد. همچنین  بیان شیوه اطلاع‌رسانی به کاربر در زمان تغییر «شرایط استفاده از رسانه»و بیان روشن ضمانت­‌های اجرایی نقض تعهدات توسط کاربر و جبران خسارت رسانه از دیگر مواردیست که باید سایت‌ها در بخش شرایط استفاده ذکر کنند.

بخش دیگر از این دستورالعمل به حریم خصوصی اختصاص دارد. در این بخش باید محدوده دسترسی به اطلاعات کاربر همچنین علت دسترسی به اطلاعات، شرح مدت زمان دسترسی به اطلاعات پس از حذف حساب کاربری کاربر به صورت کامل مشخص شود. همچنین توضیح موارد استفاده از اطلاعات، شرح علت، نوع داده و روش سامان‌دهی و تحلیل اطلاعات و نحوه پیشنهاد دهی به کاربر بیان شود. در این بخش همچنین باید رسانه به حفاظت از حریم خصوصی و داده‌‌های کاربر متعهد شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • molavy
    molavy | ۱۲ آبان ۱۳۹۹

    اینکه رسانه هیچ مسءولیتی نداره معنی نمیده، جهت شفاف سازی باید یک سری کار ها انجام بشه، مثل کشور مبدا ناشر محتوا یا کامنت گذار باید مشخص باشه تا افراد بدونند این محتوا از کجا قرار داده شده

    • molavy
      molavy | ۱۲ آبان ۱۳۹۹

      الان هم خیلی سایت ها گذاشتن کار خاصی هم نداره از روی آی پی مشخص میشه کشور

مطالب پیشنهادی