ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بهبود ۱۹ درصدی عملکرد پردازنده راکت لیک اینتل در بنچمارک تک هسته‌ای

اینتل در جدیدترین تیزر پردازنده راکت لیک از بهبود عملکرد دو رقمی آن نسبت به نسل قبلی خبر داد، حالا طبق نتایج بنچمارک این میزان در بخش تک هسته‌ای برابر ۱۹ درصد است. پردازنده‌های راکت ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۲ آبان ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۰

اینتل در جدیدترین تیزر پردازنده راکت لیک از بهبود عملکرد دو رقمی آن نسبت به نسل قبلی خبر داد، حالا طبق نتایج بنچمارک این میزان در بخش تک هسته‌ای برابر ۱۹ درصد است.

پردازنده‌های راکت لیک با تعداد هسته‌های مختلف از راه می‌رسند که بر اساس نتایج بنچمارک «UserBenchmark» به نظر می‌رسد بالاترین آن‌ها از ۸ هسته و ۱۶ رشته بهره می‌برد. گزارش‌ها به فرکانس پایه ۳.۴ گیگاهرتز و بوست ۴.۲ گیگاهرتز این پردازنده اشاره می‌کنند.

این پردازنده راکت لیک به وسیله مادربورد Z590-A Pro-12VO شرکت MSI مورد بررسی قرار گرفته که وجود عبارت 12VO به مشخصات ATX12VO اینتل اشاره دارد که کانکتور پاور ۱۰ پینی را جایگزین ۲۴ پینی می‌کند. در حال حاضر «ازراک» کانکتور ATX12VO را درون یکی از مادربوردهای Z490 قرار داده و ظاهرا MSI نیز در این مسیر قرار دارد.

UserBenchmark بهترین مرجع برای بررسی عملکرد یک پردازنده محسوب نمی‌شود و نمی‌توان چندان به آن اعتماد کرد. با این حال پردازنده ۸ هسته‌ای راکت لیک در اکثر بخش‌ها عملکرد بهتری نسبت به پردازنده اینتل Core i9-10900K از خود نشان می‌دهد.

در بخش تک هسته‌ای پردازنده جدید اینتل تا ۲۱ درصد عملکرد بهتری نسبت به Core i7-10700K از خود نشان می‌دهد، پردازنده‌ای که از فرکانس پایه ۳.۸ گیگاهرتز و فرکانس بوست ۵.۱ گیگاهرتز بهره می‌برد. در بخش ۸ هسته‌ای فاصله عملکرد این پردازنده‌ها به ۷ درصد می‌رسد.

پردازنده راکت لیک

اگر بخواهیم این پردازنده معرفی نشده را با یک پرچمدار دیگر مقایسه کنیم، Core i9-10900K انتخاب مناسبی است هرچند دو هسته بیشتر دارد. بدون توجه به این موضوع، در بخش تک هسته‌ای پردازنده Core i9-10900K با اختلاف ۱۹ درصدی از رقیب خود شکست می‌خورد. این محصول دارای فرکانس پایه ۳.۷ گیگاهرتز و بوست ۵.۳ گیگاهرتز است.

با توجه به نتایج، به نظر می‌رسد اینتل تصمیم گرفته بجای افزایش فرکانس روی بهبود عملکرد دستورالعمل در هر چرخه (IPC) تمرکز کند. با وجود اینکه Core i9-10900K در مقایسه با نمونه راکت لیک از ۲ هسته بیشتر بهره می‌برد، تنها ۴ درصد عملکرد از خود نشان می‌دهد. پردازنده‌های جدید اینتل در سه ماهه اول سال آینده میلادی از راه می‌رسند، اما آیا می‌توانند پردازنده‌های رایزن ۵۰۰۰ شرکت AMD را شکست دهند؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی