ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

تحقیق و توسعه یا R&D چیست؟

تحقیق و توسعه یا همان Research and Development (به اختصار R&D)، شامل فعالیت‌هایی است که شرکت‌ها برای نوآوری و معرفی محصولات و خدمات جدید خود در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. این واحد در واقع، اولین قدم‌ها ...

تحریریه دیجیاتو
نوشته شده توسط تحریریه دیجیاتو | ۱۲ آبان ۱۳۹۹ | ۱۹:۴۵

تحقیق و توسعه یا همان Research and Development (به اختصار R&D)، شامل فعالیت‌هایی است که شرکت‌ها برای نوآوری و معرفی محصولات و خدمات جدید خود در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. این واحد در واقع، اولین قدم‌ها را برای توسعه محصولات، پیشرفت علم در صنعت و در نهایت ارائه محصولات باکیفیت طی می‌کند. هدف این واحد بسیار مهم در کارخانه‌های بزرگ دنیا، افزودن محصولات و خدمات جدید به خط تولید و ارائه آنها به بازار  است.

R&D در واقع بیانگر فعالیت‌هایی است که شرکت‌ها و سازمان‌ها برای محصولات و خدمات جدید خود ارائه می‌کنند. کارخانه‌های بزرگ دنیا با کمک این واحد خود، مزیت رقابتی بزرگی نسبت به رقبای پیدا می‌کنند که نتیجه آن بهبود کسب و کار، توسعه آن و افزایش درآمد کارخانه است. برای این که بهتر متوجه ارزش R&D شوید، باید بدانید که شرکت‌های دارویی، بیشترین هزینه را صرف این واحد در کارخانه یا کارگاه داروسازی خود می‌کنند.

R&D را بهتر درک کنیم

اصطلاح تحقیق و توسعه به‌طور گسترده‌ای با نوآوری در دنیای شرکت‌ها، دولت‌ها، بخش خصوصی و … آمیخته شده‌ است. این واحد به شرکت‌ها کمک می‌کند که از رقابت تنگاتنگ با رقیبان خود یک گام فراتر رفته و با یک برنامه مدون و دانشی که جدیدا بدست آمده، محصولی را به بازار عرضه کنند که طرفداران زیادی پیدا خواهد کرد.

در رابطه با این بخش از شرکت یا کارخانه باید بدانید که معمولاً عملکرد آن مستقل از دیگر بخش هاست و انتظار سودآوری کوتاه مدت از آن وجود ندارد. در واقع هیچ واحد تحقیق و توسعه ای در مدت زمان کوتاهی معمولاً نمی‌تواند هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های شده را جبران کند، اما در بلند مدت و با انجام فعالیت مستمر شما را به هدف خود نزدیک‌تر می‌کند.

شرکت‌های تولیدی بزرگ دنیا که محصولات مختلفی مثل لوازم خانگی تولید می‌کنند برای ارائه محصولات جدیدتر و باکیفیت تری مثل ماشین لباسشویی، یخچال و فریز، ماشین ظرفشویی و … از این واحد خود کمک گرفته و با سرمایه‌گذاری زیاد در این بخش از کارخانه به بازگشت سرمایه (ROI) امیدوار می‌مانند.

معمولاً اگر این واحد در یک کارخانه فعال باشد، بخش‌های دیگر نیز به‌طور خودکار پویاتر، فعال تر و بروزتر خواهند بود. البته این نظریه نسبی است و از نظر علمی اثبات نشده است. اگر کسب و کار کوچکی دارید و می‌خواهید که واحد تحقیق و توسعه راه اندازی کنید، بهتر است که قبل از هر اقدامی راجع به این موضوع تصمیم‌گیری کنید که آیا از پس هزینه‌های مورد نیاز برای آن بر می‌آیید؟ گاهی اوقات بهتر است که واحد تحقیق و توسعه خود را برون سپاری کنید تا هزینه‌های شما کاهش پیدا کنند و از مزایای این واحد نیز برخوردار شوید.

بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا برای واحد تحقیق و توسعه سالانه چه‌قدر هزینه می‌کنند؟

شرکت‌هایی که در صدر لیست بهترین‌ها هستند، همیشه بزرگ‌ترین واحد تحقیق و توسعه را دارا هستند. در واقع یک کسب و کار برای رشد و افزایش قیمت سهام خود به‌طور قطع به این واحد نیاز دارد، به همین علت در لیست زیر نام آشناترین شرکت‌های دنیا را مشاهده خواهید کرد:

  • آمازون: ۲۲٫۶ میلیارد دلار (بزرگترین فروشگاه اینترنتی دنیا)
  • آلفابت: ۱۶.۲ میلیارد دلار (شرکت صاحب برندهای گوگل، یوتیوب و اندروید)
  • فولکس واگن: ۱۵٫۸ میلیارد دلار (بزرگترین شرکت ماشین‌سازی دنیا)
  • سامسونگ: ۱۵٫۳ میلیارد دلار (بزرگ‌ترین شرکت تولید محصولات الکترونیکی مانند لوازم خانگی، موبایل و…)
  • اینتل: ۱۳٫۱ میلیارد دلار (بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده قطعات سخت‌افزاری خاص در جهان)
  • مایکروسافت: ۱۲٫۳ میلیارد دلار (توسعه دهنده ویندوز و محصولاتی مانند سرفیس)
  • اپل: ۱۱٫۶ میلیارد دلار (تولیدکننده محصولاتی مثل آیفون، مک بوک، آیپاد و …)
  • روشه: ۱۰٫۸ میلیارد دلار (شرکت داروسازی سوئیسی)
  • جانسون و جانسون: ۱۰٫۶ میلیارد دلار (شرکت داروسازی آمریکایی)
  • مرک: ۱۰٫۲ میلیارد دلار (شرکت داروسازی آلمانی)

انواع مدل‌های تحقیق و توسعه در کارخانه‌های بزرگ دنیا

معمولاً در شرکت‌های بزرگ دنیا واحدهای تحقیق و توسعه به سه بخش تحقیقات اساسی، تحقیقات کاربردی و تحقیقات توسعه دسته‌بندی می‌شوند. معمولاً در بخش تحقیقات اساسی برای مشکلات و چالش‌ها یک راه حل جدید پیدا می‌کنند و در بخش تحقیقات کاربردی روی تجاری سازی آن راه حل‌ها کار می‌کنند. اگر تحقیقات بخش کاربردی به اندازه کافی خوب بود، بخش تحقیقات توسعه با نمونه سازی اولیه محصول، فعالیت‌های لازم برای ورود محصول به بازار و … را برنامه‌ریزی می‌کند.

معمولاً همبستگی و تعامل این ۳ بخش از واحد تحقیق و توسعه، می‌تواند نتیجه‌ای بسیار بزرگ برای یک کسب و کار دربرداشته باشد و به آن کمک کند که در زمینه فعالیت خود، همیشه یک مزیت رقابتی نسبت به حریفان خود داشته باشد که مشتریان را به سمت خود بکشد.

در واحد تحقیق و توسعه شرکت‌ها و کارخانه‌های ایرانی چه می‌گذرد؟

احتمالاً شما هم اسنوا را می‌شناسید. گروه صنعتی انتخاب الکترونیک تحت عنوان برند اسنوا، اقدام به تولید محصولات و لوازم خانگی باکیفیتی می‌کند که آن را مدیون واحد تحقیق و توسعه پیشرفته خود است. در واقع سازمان‌ها، کسب و کارها و شرکت‌های فعال در زمینه تحقیق و توسعه به خوبی می‌دانند که این بخش از سازمان با فعال بودن، می‌تواند باعث تحقق اهداف بازاریابی کسب و کار شود.

نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا برند بزرگ دیگری را می‌شناسید که واحد R&D فعالی داشته که باعث رشد آن شده باشد؟ در بخش نظرات، می‌توانید دیدگاه‌های خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی