ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هواوی برای غلبه بر تحریم‌های آمریکا در شانگهای کارخانه چیپ می‌سازد

هواوی به دنبال تأسیس کارخانه تولید چیپ در شهر شانگهای است تا تراشه‌های مورد نیاز خود را بدون نیاز به فناوری‌های آمریکایی تولید کند. این کارخانه توسط یکی از شرکت‌های همکار هواوی به نام Shanghai ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۲ آبان ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۰

هواوی به دنبال تأسیس کارخانه تولید چیپ در شهر شانگهای است تا تراشه‌های مورد نیاز خود را بدون نیاز به فناوری‌های آمریکایی تولید کند. این کارخانه توسط یکی از شرکت‌های همکار هواوی به نام Shanghai IC R&D Center اداره خواهد شد که توسط دولت چین پشتیبانی می‌شود.

کارخانه مورد بحث ابتدا کار خود را با تولید چیپ با لیتوگرافی قدیمی ۴۵ نانومتری شروع خواهد کرد و اواخر سال ۲۰۲۱ تولید چیپ‌ها با فرآیند ۲۸ نانومتری را آغاز می‌کند که برای بکارگیری در تلویزیون‌های هوشمند و دیوایس‌های اینترنت اشیا کافی خواهد بود.

این کارخانه سپس در اواخر سال ۲۰۲۰ تولید چیپ با فرآیند ۲۰ نانومتری را انجام خواهد داد و هواوی را در زمینه ساخت سخت افزار سلولی 5G تقریباً خودکفا خواهد کرد.

هواوی به کمک این کارخانه و چیپ‌هایی که انبار کرده، حداقل روی کاغذ توانایی سرپا نگه داشتن کسب و کار سخت افزار مخابراتی خود با کمترین نگرانی از تأثیر تحریم‌های آمریکا را پیدا خواهد کرد. چیپ‌های هواوی ممکن است از سال ۲۰۲۱ به بعد از رقبای بین المللی عقب بیفتند، اما تا زمان ارتقا فناوری‌ها توسط هواوی جوابگوی نیازهای بازار خانگی این کشور خواهند بود.

در این گزارش اشاره‌ای به موبایل نشده است. گوشی‌ها برای رقابت در بازار به چیپست‌های پیشرفته با فرآیند لیتوگرافی پایین نیاز دارند و برای مثال گوشی هواوی میت ۴۰ پرو از چیپست ۵ نانومتری استفاده می‌کند، بنابراین چیپ‌های کارخانه شانگهای در زمینه موبایل کمکی به هواوی نخواهند کرد.

هواوی برای تأمین چیپ‌های موبایل احتمالاً از شرکت تراشه ساز چینی SMIC کمک خواهد گرفت. علاوه بر این بر اساس گزارشی که چند روز قبل منتشر شده است، ایالات متحده تحت شرایطی مجوز فروش چیپست به هواوی را صادر خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • par
    par | ۱۵ آبان ۱۳۹۹

    هواوی زیرساختاش خیلی قویه و داره توی همه زمینه ها مستقل میشه اینطوری تحریمای امریکا هیچ تاثیری نداره براش.

  • molavy
    molavy | ۱۲ آبان ۱۳۹۹

    آمریکا بزن همه رو نابود کن، فقط اپل باید بمونه

  • آریا
    آریا | ۱۲ آبان ۱۳۹۹

    45 نانومتری ? ? ?

  • Reza12022
    Reza12022 | ۱۲ آبان ۱۳۹۹

    والا اينطور که میبینیم ایالات متحده تحريم میکنه چین ضد تحرمیشو میاره و تحریم میشکنه فقط این وسط ۱۰ ۱۲ تا شرکت امريکایی و ژاپنی ضرر میکنن و بازار فروششونو از دست میدن اونهم در حد 10 12 میلیارد دلار

  • sinagoogle
    sinagoogle | ۱۲ آبان ۱۳۹۹

    هووای و SMIC گفتن از فناوری آمریکایی در "ساخت" تراشه استفاده نمیکنن اما در مورد استفاده از فناوری آمریکایی در "طراحی" تراشه چیزی نگفتن که البته طراحی تراشه مهمتر از ساخت اون هست و بزرگترین پاشنه آشیل صنایع های تک چین در زمینه طراحی چیپ هست که بومی سازی این مورد با موفقیت انجام نشده. البته عملا حتی مراکز تحقیق و توسعه طراحی مدارهای مجمتع پیشرفته شرکت های آسیایی هم مثل سامسونگ و SK Hynix و TMSC در کالیفرنیا و تگزاس قرار داره.

    • ali_mlk
      ali_mlk | ۱۳ آبان ۱۳۹۹

      البته طراحی پردازنده توسط شرکت بریتانیایی arm صورت میگیره،وقتی بتونه تولید کنه قطعا تا چندسال آینده هم میتونه طراحی کنه،فقط میمونه نرم افزار طراحی که اونم آمریکایی هست که اونم کپی میکنن، بنظرم راه مقابله با چین این نیست چون با ثروت و قدرتی که داره فقط چندسال عقب میوفته، باید مجوز بهشون بدن و همیشه وابسطه باشن

مطالب پیشنهادی