ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

انتشار تصاویری چشم نواز از خودنمایی ماه آبی در آسمان شب هالووین

امسال همزمان با شب هالووین، قرص کامل ماه در آسمان به رنگ آبی دیده شد و تصاویر بسیار زیبایی را به نمایش گذاشت. ماه کامل بعدی در شب دهم آذرماه نیز پدیده دیگری به نام ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱۲ آبان ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۰

امسال همزمان با شب هالووین، قرص کامل ماه در آسمان به رنگ آبی دیده شد و تصاویر بسیار زیبایی را به نمایش گذاشت. ماه کامل بعدی در شب دهم آذرماه نیز پدیده دیگری به نام «ماه یخ زده» را به می‌گذارد.

امسال در شب 31 اکتبر (‌10 آبان‌ماه)، قرص کامل ماه در تمامی مناطق زمانی ایالات متحده جلوه دیگری داشت و به رنگ آبی در آسمان دیده شد. این پدیده نادر هر چند سال یک‌بار اتفاق می‌افتد و تا سال 2039 دیگر چنین پدیده‌ای تکرار نخواهد شد. برای نخستین بار در سال 1944، اصطلاح ماه آبی مورد استفاده قرار گرفت.

ماه کامل بعدی روز دوشنبه 30 نوامبر 2020 (‌دهم آذرماه) در ساعت 09:42 دقیقه به وقت محلی (1:12 بعد از ظهر به وقت تهران) رویت خواهد شد که کمی متفاوت خواهد بود و به نام «ماه یخ‌زده» یا «Frosty Moon» یا «Beaver Moon Eclipse» شناخته می‌شود.

در این شب حدود 83 درصد ماه فقط از آمریکای شمالی و جنوبی، استرالیا و آسیای شرقی، به رنگ خاکستری تیره دیده می‌شود؛ زیرا زمین نمی‌گذارد بیشتر نور خورشید که آن را روشن می‌کند به ماه برسد.

پدیده ماه آبی چیست؟

اما سوال این است که پدیده ماه آبی چیست؟ به ندرت پیش می‌آید که ماه در آسمان به رنگ آبی دیده شود. معمولا به دلایل مختلف اعم از فوران آتشفشان یا آتش سوزی در جنگل که دود و ریزگردهای زیادی به جو می‌فرستد، به ندرت چنین اتفاقی می‌افتد.

 

ماه کامل در ساعات غروب، به رنگ نارنجی کم رنگ دیده می‌شود. تصویر از ماه به رنگ نارنجی در آنکارا ترکیه بسیار دیدنی بود. در همین زمان، اما شهروندان لندن ماه را به رنگ آبی در آسمان رویت کردند.

تعاریف مختلفی برای ماه آبی ارائه شده است. از یک منظر، در فصل نجومی که چهار بار قرص کامل ماه دیده می‌شود، به سومین قرص کامل آن ماه آبی می‌گویند. دیدن ماه آبی جزو پدیده‌های نادر محسوب می‌شود زیرا معمولا در فصل‌های نجومی با توجه به موقعیت زمین نسبت به خورشید، معمولا فقط سه ماه کامل را می‌توان رویت کرد.

درنظر داشته باشید که فصل‌های نجومی با فصل‌های بهار، تابستان، پاییز و زمستان متفاوت هستند.

یکی دیگر از تعاریفی که در مورد ماه آبی مطرح می‌شود، به سیزدهمین ماه کامل در سال تقویمی، ماه آبی می‌گویند که جزو پدیده‌های نادر است. هر سال عموما 12 ماه دارد. به دلیل اینکه چرخه‌های ماه 29.5 روزه است، این زمان‌‌ها با یکدیگر جمع شده و درنهایت هر 2.5 سال یک‌بار می‌توانیم یک بار ماه کامل سیزدهم را در سال ببینیم.

ماه آبی در کاراکاس

اما تعریف دیگری نیز برای ماه آبی مطرح می‌شود که به دومین ماه کامل در ماه تقویمی، ماه آبی گفته می‌شود. این ماه آبی دقیقا همانی است که در شب ۳۱ اکتبر امسال، رویت شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی