ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

شهاب سنگ میشیگان حاوی ترکیبات ارگانیک فرازمینی است

به گفته محققان شهاب سنگی که سال ۲۰۱۸ در ایالات متحده با زمین برخورد کرد حاوی ترکیبات ارگانیک «بکری» است که می‌توانند سرنخ‌هایی از نحوه شکل گیری حیات روی زمین بدهند. ۱۸ ژانویه ۲۰۱۸ مردم ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۲ آبان ۱۳۹۹ | ۱۷:۱۵

به گفته محققان شهاب سنگی که سال ۲۰۱۸ در ایالات متحده با زمین برخورد کرد حاوی ترکیبات ارگانیک «بکری» است که می‌توانند سرنخ‌هایی از نحوه شکل گیری حیات روی زمین بدهند.

۱۸ ژانویه ۲۰۱۸ مردم چندین ایالت آمریکا گوی آتشینی را در آسمان شب مشاهده کردند که با صدایی بلند با زمین برخورد کرد. کمتر از دو روز پس از برخورد این سنگ با زمین، یکی از مردم منطقه قطعه‌ای از آن را روی سطح یخ زده دریاچه «استرابری» در نزدیکی شهر هامبورگ در ایالت میشیگان پیدا کرد و آن را به سرعت به محققان تحویل داد.

محققان می‌گویند این شهاب سنگ بسیار خاص است چرا که روی دریاچه یخ زده فرود آمده و به سرعت پیدا شده است. به گفته محققان این شهاب سنگ در وضعیتی بسیار بکر بوده و مواد معدنی موجود در آن تغییرات قابل توجهی نکرده‌اند.

محققان پس از مطالعه این شهاب سنگ متوجه شدند که حاوی مقادیر زیادی ترکیبات ارگانیک فرازمینی است. به گفته محققان احتمالاً ترکیباتی مشابه با ترکیبات این شهاب سنگ میلیاردها سال قبل توسط شهاب سنگ‌های دیگر به زمین آمده و سبب شکل گیری حیات شده‌اند.

محققان می‌گویند این شهاب سنگ از نوع نادر کندریت H4 است که فقط ۴ درصد از آن در زمین یافت می‌شود. تحلیل‌های اولیه نشان می‌دهند که این شهاب سنگ حاوی بیش از ۲۶۰۰ ترکیب ارگانیک جداگانه است که علی رغم آتش گرفتن شهاب سنگ حین عبور از جو زمین همچنان بکر باقی مانده‌اند. محققان تخمین می‌زنند که این شهاب سنگ احتمالاً ۱۲ میلیون سال قبل از سیارک مادر که ۴.۵ میلیارد سال قبل شکل گرفته جدا شده است.

با وجودی که این شهاب سنگ تقریباً در وضعیتی بکر به زمین رسیده، اما محققان چشم به راه بازگشت فضاپیمای Osiris-REx در سال ۲۰۲۳ هستند تا برای اولین بار مطالعه روی سنگ‌های فضایی کاملاً بکر و دست نخورده که از سیارک بنو گرفته شده را شروع کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی