ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

صادقیان درباره رفتن به اسنپ: رقابت همیشه وجود دارد اما هیچ دشمنی همیشگی نیست

«علیرضا صادقیان» مدیرعامل پیشین هلدینگ کسب‌وکار نوین ایرانیان و پلتفرم چیلیوری به تازگی خبر عضویت خود در گروه اسنپ را رسانه‌ای کرده است؛ خبری که واکنش‌های بسیار متفاوتی از سوی جامعه فناوری ایران دریافت کرد. ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۲ آبان ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۱

«علیرضا صادقیان» مدیرعامل پیشین هلدینگ کسب‌وکار نوین ایرانیان و پلتفرم چیلیوری به تازگی خبر عضویت خود در گروه اسنپ را رسانه‌ای کرده است؛ خبری که واکنش‌های بسیار متفاوتی از سوی جامعه فناوری ایران دریافت کرد. صادقیان در گفتگویی با دیجیاتو از دلایل خود برای رفتن به گروه اسنپ می‌گوید اما نکته مهمی که او به آن اشاره و البته گلایه می‌کند، «واکنش احساسی» به این تغییر است. او در این گفتگو اعلام می‌کند رقابت همیشه وجود دارد اما هیچ دشمنی همیشگی وجود ندارد.

بی‌راه نیست اگر مدیرعامل سابق چیلیوری را یکی از بزرگ‌ترین منتقدان عملکرد اسنپ در سال‌های اخیر بدانیم. او تنها شرکتی را مدیریت کرد که توانست یکی از اعضای گروه اسنپ را در شورای رقابت محکوم کند. اما اکنون، ۸ ماه پس از تعطیلی چیلیوری، وقتی با عینک کسب‌وکار به موضوع نگاه کنیم توضیحات کنونی صادقیان نیز منطقی‌تر به نظر می‌رسند. او در پاسخ به این سوال که چرا به عنوان منتقد اصلی اسنپ در اکوسیستم استارتاپی به این گروه پیوسته، به تاریخچه موضوع اشاره می‌کند و به دیجیاتو می‌گوید

«۲ سال گذشته بیش از حد پر ماجرا بود و من به عنوان مدیرعامل و یکی از اعضای تیم، نهایت تلاشم را انجام دادم تا ماموریت‌مان به سرانجام برسد. تصور می‌کنم تیمی عالی و استراتژی خوبی داشتیم. اینکه چرا به نتیجه نرسیدیم، دلایل متعددی دارد. اما مشخصاً بحث‌های سابق مطرح است؛ یعنی سیستم قانونی کشور راه‌حل اجرایی برای موضوعی که ما مطرح می‌کردیم نداشت و من مسئول تصحیح سیستم قانونی کشور نیستم. من مسئول سهامداران شرکت و رسیدن به اهداف تعیین شده در آن هستم. ما حرف‌های خودمان را زدیم، اما سیستم با عملکردش به ما گفت که حق با شما نبود.»

او در ادامه توضیح می‌‌دهد که به هر حال در این مدت با افراد مختلفی صحبت کرده؛ از جمله اسنپ: «با صحبت کردن توانستیم بسیاری از اختلاف‌ها را کنار بگذاریم. این را هم اضافه کنم که علی‌رغم تمام دعواهایی که داشتیم، از سال‌ها پیش باهم در تماس بودیم و همیشه نسبت به همکاری ابراز علاقه می‌کردند اما در مورد چیلیوری، این همکاری را انجام ندادند. اما نهایتا با صحبتی که شد، قرار شد به عضویت گروه اسنپ درآیم. این به معنای این نیست که اسنپ غول بزرگ پر ایرادی بوده و حالا تبدیل به یک فرشته بدون ایراد شده. هر شرکتی، خوبی‌ها و بدی‌های خودش را دارد و ما هم در شرکت خودمان خوبی ها و بدی های خودمان را داشتیم. من هم هرجا باشم، چه چیلیوری و چه اسنپ، نهایت تلاشم را برای «ساختن» انجام می‌دهم. این تلاش زمانی در نت‌برگ اتفاق می‌افتاد، زمانی در توسعه‌ی چیلیوری و امروز هم در توسعه‌ی اسنپ تلاش می‌کنم.»

او همچنین به انتقادهایی هم که در شبکه‌های اجتماعی از تصمیمش شده واکنش نشان می‌دهد و می‌گوید این بحث‌ها در شبکه‌های اجتماعی تاحدی احساسی است:

«بیزینس معمولا با منطق، استراتژی، مذاکره و قانون جلو می‌رود. اما بحث‌های استارتاپی در کشور ما معمولاً احساسی می‌شود. سال‌ها پیش از من پرسیدند نت‌برگ را می‌فروشید؟ گفتم چرا نفروشم! من در کسب‌وکار یاد گرفته‌ام که اگر چیزی X ریال می‌ارزد، اگر کسی X به علاوه‌ی ۱ ریال بخواهد باید بفروشیم و در غیر این صورت ۱ ریال ضرر کرده‌ایم. باید منطقی فکر کرد، در لحظه صلاح شرکت و سهامداران و البته سودآوری را در نظر گرفت. در این حوزه رقابت همیشگی وجود دارد اما هیچ دشمنی همیشگی وجود ندارد. این منافع شرکت است که تعیین می‌کند چه آینده‌ای برای شرکت متصور باشیم. تصور من این است که اکوسیستم استارتاپی ما تا حد زیادی در حوزه بیزینس، احساسی فکر می‌کند؛ در حالی که اینطور نیست و افراد در شرایط سخت باید تصمیم‌های سختی هم بگیرند. واقعیت این است که تعطیلی چیلیوری بعد از آن همه تلاش واقعا تصمیم ساده‌ای نبود یا حتی ادغام نت‌برگ و تخفیفان با اینکه تصمیم سختی بود اما منطق حکم می‌کرد که چنین اتفاقی رخ دهد. بحث حرفه‌ای و کاری با بحث احساسی متفاوت است.»

اما فارغ از این حاشیه‌ها، صادقیان امروز در مقام معاون استراتژی اسنپ قرار گرفته است؛ جایگاهی که پیش از این «ژوبین علاقبند» مدیرعامل سابق اسنپ آن را مدیریت می‌کرد. صادقیان در پاسخ به این سوال که به عنوان معاون استراتژی به دنبال چه است و با حضورش چه اتفاقاتی در اسنپ می‌افتد، گفت:

«در اسنپ یک هسته‌ی مرکزی وجود دارد که تصمیمات استراتژیک گروه را اتخاذ می‌کند. من در این حوزه به آن‌ها کمک می‌کنم تا در بحث سوپر اپلیکیشن چگونه بهتر پیش بروند؛ فرضاً چه مواردی و به چه طریقی در آینده به سوپر اپلیکیشن اسنپ اضافه شود. از طرفی به شکل مستقیم به برخی از کسب‌وکار و ونچرهایی که در اسنپ وجود دارد کمک خواهم کرد.»

هلدینگ کسب‌وکار ایرانیان که صادقیان پیش از این مدیریتش می‌کرد شامل چندین استارتاپ از جمله چیلیوری، نت‌برگ، سرمیز، دکتردکتر و تیکت می‌شود. تکلیف نت‌برگ مشخص است و این پلتفرم سال گذشته با تخفیفان ادغام شد، هرچند هر دو پلتفرم هنوز هم به کارشان ادامه می‌دهند. صادقیان در پاسخ به این سوال که چه اتفاقی برای سایر محصولات این هلدینگ افتاد به دیجیاتو می‌گوید: «در دکتردکتر، ما سهم‌مان را به سرمایه‌گذار واگذار کردیم و از شرکت خارج شدیم. برای تیکت هم در حال بررسی هستیم که بعد از کرونا کار را ادامه دهیم و برمی‌گردیم.»

صادقیان همچنین تلاش درباره بازگشت چیلیوری در ماه‌های ابتدایی پس از تعطیلی این پلتفرم را تایید کرد و گفت: «ما در سال جدید تلاش کردیم سرمایه‌گذار برای چیلیوری پیدا کنیم و کار را پیش ببریم اما از بین جلساتی که داشتیم کسی در این شرایط [کرونا] حاضر به سرمایه‌گذاری نبود. تصور من این است که مشکل اصلی چیلیوری، مشکل جذب سرمایه بود، و اگر سرمایه ای که مد نظر ما بود تامین می شد، می توانستیم با استراتژی هایی که داشتیم، تا حد خوبی در بازار رقابت کنیم. ما به بیشتر از ۵۰ سرمایه‌گذار مراجعه کردیم و کسی حاضر به سرمایه‌گذاری نشد. سعی کردیم اما نشد و منطقاً کار به تعطیلی کشید.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی