ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

پاسخ‌های کوتاه و هوشمندانه بیل گیتس برای رایج‌ترین سوالات در مصاحبه‌های شغلی

«بیل گیتس»، مرد نام آشنای حوزه فناوری تاکنون هزاران نفر را در شرکت مایکروسافت و «بنیاد بیل و ملیندا گیتس» استخدام کرده است. او به خوبی می‌داند که چگونه افراد متناسب و مورد نیاز خود ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱۲ آبان ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۰

«بیل گیتس»، مرد نام آشنای حوزه فناوری تاکنون هزاران نفر را در شرکت مایکروسافت و «بنیاد بیل و ملیندا گیتس» استخدام کرده است. او به خوبی می‌داند که چگونه افراد متناسب و مورد نیاز خود را برای پست‌های شغلی مورد نظرش گزینش کند. اگر روزی ورق برگردد و بیل گیتس بخواهد در شرکتی استخدام شود، چگونه به سوالات مرسوم و متداول مصاحبه شغلی پاسخ خواهد داد؟

«استفان کاری» مجری شبکه «NBA » طی مصاحبه‌ای جالب، از بیل گیتس خواست تا نقش یک مهندس نرم افزار ارشد را بازی کند که می‌‌خواهد در مایکروسافت استخدام شود و حالا در جلسه مصاحبه استخدامی حاضر شده است.

بیل گیس در نقش مهندس نرم افزار به سوالات مصاحبه شغلی، پاسخ‌هایی مختصر و مفید می‌دهد. بی‌شک پاسخ‌های وی می‌تواند درس‌های ارزشمندی برای فارغ التحصیلان دانشگاه و جوانان متخصص جویای کار به همراه داشته باشد.

سوال اول استفان کاری: «چرا باید شما را استخدام کنیم؟»

بیل گیتس:

«باید کدهایی را که نوشتم نگاه کنید. می‌توانم برنامه‌های نرم افزاری را فراتر از آنچه در هر کلاس آموزشی که در آن شرکت کرده‌ام، بنویسم. فکر می‌کنم با گذشت زمان توانایی‌هایم رشد کرده است. می‌توانید بلند پروازی‌های من را با بررسی آنها متوجه شوید.

فکر می‌کنم می‌توانم با سایرین خیلی خوب کار کنم. ممکن است کمی از کدنویسی بقیه انتقاد کنم، اما در کل دوست دارم در یک تیم کاری فعالیت داشته باشم. اهداف بلند پروازانه را دوست دارم. دوست دارم به این موضوع فکر کنم که چگونه می‌توان آینده را پیش بینی کرد. نرم افزار عالی است و می‌خواهم درگیر چنین حوزه‌ای شوم.»

بیل گیتس در زمانی کمتر از 30 ثانیه به صورت مختصر و مفید در مورد دلایل استخدام شدن خود به مصاحبه کننده توضیح داد. وی برای نشان دادن اشتیاق خود جهت استخدام در پست مربوطه از کلمات مناسبی استفاده کرد.

اشتیاق وی برای فعالیت در پست شغلی مربوطه، به شدت در جملاتی که به زبان آورده به چشم می‌خورد و مشهود است. او فراتر از آنچه در کلاس‌های آموزشی آموخته، عمل می‌کند و نشان می‌دهد که عاشق کار خودش است. همچنین به مصاحبه شونده می‌گوید که برای کار گروهی مشکلی ندارد. وقتی بیل گیتس به صراحت می‌گوید «نرم افزار عالی است.» این جمله همچون تیری است که از کمان رها می‌شود و به هدف می‌خورد.

معمولا بیان چنین جملاتی باعث می‌شود که مصاحبه کننده فرد متقاضی را تحسین کند. بیل گیتس با استانداردهای بالایی به سوال پاسخ داده است. وقتی در مورد کار تیمی پاسخ می‌دهد، لبخندی به لب دارد و تاکید می‌کند که دوست دارد با تیم کار کند.

سوال دوم استفان کاری: «نقاط قوت و ضعف خودتان را مطرح کنید؟ چگونه در کار گروهی با چنین نقاط قوت و ضعفی ظاهر می‌شوید؟»

بیل گیتس:

«خب، من اطلاعات زیادی در مورد بازاریابی ندارم. از فروشنده بودن لذت نمی‌برم؛ اما شیفته موقعیت شغلی هستم که در آن محصولی را توسعه می‌دهید و درباره ویژگی‌هایی که محصول باید داشته باشد، هم اندیشی می‌کنید.

تاریخ صنعت را دنبال می‌کنم و درباره اشتباهاتی که در طول تاریخ رخ داده نیز مطالعه کردم. بنابراین در تعریف محصول و توسعه محصول، بسیار قوی هستم.

اگر گروه کاری دارید که به مشتریان، فروش و بازاریابی می‌پردازد، من شاید نتوانم نقش موثری در آن تیم کاری داشته باشم؛ اما از کار کردن با آنها لذت می‌برم.»

بیل گیتس در پاسخ 30 ثانیه‌ای این سوال به خوبی در مورد نقاط قوت و بهترین جایگاه خود در تیم به وضوح صحبت کرد. وی دقیقا مشخص کرد که به دنبال کار بازاریابی یا فروش نیست.

بیل گیتس با گفتن اینکه دوست دارد درباره صنعت مطالعه کند و از اشتباهات گذشته درس بگیرد، به مصاحبه کننده یادآوری می‌کند که به آموزش و یادگیری اهمیت می‌دهد.

سوال سوم استفان کاری: «انتظارات مالی شما برای این شغل به چه صورتی است؟»

بیل گیتس:

«فکر می‌‌کنم این شرکت آینده خوبی داشته باشد، می‌توانم ریسک کنم. بنابراین ترجیح می‌دهم به جای دریافت حقوق بالا، گزینه خرید سهام را در انتخاب کنم.

شنیده‌ام برخی شرکت‌ها حقوق بالایی پرداخت می‌کنند. اما من برخورد منصفانه‌ای دارم و روی گزینه‌های دیگر فکر می‌کنم.»

با وجودی‌ که گزینه دریافت سهام به جای حقوق بیشتر، یک تصمیم کاملا شخصی است ولی در این پاسخ بیل گیتس نیز نکات جالبی وجود دارد. با انتخابی که مطرح می‌کند نشان می‌دهد که اهل ریسک کردن است و به خوبی نشان می‌دهد که آینده شرکت برایش مهم است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • expire expre
    expire expre | ۱۳ آبان ۱۳۹۹

    بیل گیتس اگه ایران بود با این سیستم حکومتی و اداری ما ته تهش اگه سیگار فروش یا کریستالی نمیشد یه سوپر مارکت داشت دور میدون انقلاب

  • Fereydoun
    Fereydoun | ۱۳ آبان ۱۳۹۹

    آسیاتک تو یه اگهی کار چند وقت پیش دنبال شخصی بود که همزمان کوه نوردی بلد باشه و لیسانس مهندسی کامپیوتر نرم افزار و لیسانس مهندسی برق قدرت داشته باشه!!!!!! شما تو این مصاحبه با چه جوابهایی میخوای این شغل رو بدست بیاری!!!!

  • Aort
    Aort | ۱۲ آبان ۱۳۹۹

    چقد جالب. کاش سوالات بیشتری مطرح میشد

  • sinagoogle
    sinagoogle | ۱۲ آبان ۱۳۹۹

    آقای بیل گیتس بباد ایران و به سوالای کارفرماهای ایرانی موقع استخدام گوش کنه هنگ میکنه.
    دقیقا چرا از یک برنامه نویس یک اند (سمت سرور) انتظار دارن به react مسلط باشه؟ یا از یک مهندس نرم افزار انتظار دارن با برنامه های طراحی مدارهای الکتریکی کار کرده باشه؟ یا یه فروشنده یا صندوق دار ساده با برنامه های حسابداری کار کرده باشه؟ اما همینکه رفتی سر کار سخت ترین کارت به عنوان برنامه نویس ارشد اینه که تو گوگل بگردی و بهترین کدها رو کپی پیست کنی تا برنامه سریعتر اجرا بشه.

مطالب پیشنهادی