ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

استفاده از هوش مصنوعی استارتاپ سوییسی در نخستین پروژه پاکسازی زباله‌های فضایی

«آژانس فضایی اروپا» قصد دارد با کمک سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی نخستین ماموریت جمع آوری زباله‌های فضایی موسوم به «ClearSpace-1» را در سال 2025 استارت بزند. برآورد می‌شود که درحدود 34000 قطعه با قطر ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱۳ آبان ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۴

«آژانس فضایی اروپا» قصد دارد با کمک سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی نخستین ماموریت جمع آوری زباله‌های فضایی موسوم به «ClearSpace-1» را در سال 2025 استارت بزند.

برآورد می‌شود که درحدود 34000 قطعه با قطر بیش از 10 سانتی‌متر با سرعت 10 برابر سرعت یک گلوله به دور زمین می‌چرخند. اگر یکی از این قطعات با فضاپیماها برخورد کند، آسیب‌های جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.

با افزایش زباله‌های فضایی، احتمال برخورد آنها نیز با فضاپیماها افزایش پیدا می‌کند. شهریورماه امسال نیز شاهد بروز چنین مشکلاتی بودیم.

استارتاپ سوئیسی «ClearSpace» در حال توسعه فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی است که به نظر می‌رسد در نخستین ماموریت جمع آوری زباله‌های فضایی قرار است از این سیستم استفاده شود. در این ماموریت، آداپتور محموله موشک «وگا» با نام «وسپا» که در ارتفاع حدود  660 کیلومتری مدار زمین در حال گردش است، جمع آوری خواهد شد. این محموله، ۱۰۰ کیلوگرم وزن دارد.

در ماموریتClearSpace-1 از دوربین مجهز به هوش مصنوعی برای رصد  زباله‌های فضایی استفاده خواهد شد. بازوهای رباتیکی زباله‌ها را جمع آوری می‌کند.

«ماتیو سالزمن»، یکی از اعضای پروژه اعلام کرد:

«باتوجه به اینکه تصویربرداری در فضا کار دشواری است، تمرکز اصلی پروژه، توسعه الگوریتم‌های یادگیری عمیق برای تخمین موقعیت زباله‌ها است.»

پس از شروع ماموریت، محققان برای تنظیم دقیق سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی،‌ تصاویری را از آن سوی جو زمین ثبت می‌کنند. در این پروژه، الگوریتم‌ها باید به پلتفرم سخت افزاری اختصاصی منتقل شوند.

در صورتی که  این ماموریت جمع آوری زباله‌های فضایی با موفقیت پیش برود، زمینه را برای ماموریت‌های بعدی فراهم می‌کند تا فضا را به مکانی امن تبدیل کند.

زباله‌های فضایی تبدیل به مشکلی جدی برای کشورهای مختلف شده است. با پرتاب مکرر فضاپیماها و راکت‌ها، وجود چنین زباله‌های در ابعاد و شکل‌های مختلف می‌تواند تهدید زیادی برای ماموریت‌های فضایی ایجاد کرده و با برخورد زباله‌ها با آنها، خسارت‌های جبران ناپذیری رخ خواهد داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Fereydoun
    Fereydoun | ۱۳ آبان ۱۳۹۹

    چرا با حوزه علمیه قم قرارداد نمیبندن! والا ما چندسال پیش برای کاهش بلایا خیلی هم خوبه

مطالب پیشنهادی