ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اسپیکرهای هوشمند با کمک هوش مصنوعی جهت صدای کاربر را تشخیص می‌دهند

محققان دانشگاه «کارنگی ملون» با استفاده از مدل یادگیری ماشینی، موفق به توسعه سیستمی مبتنی بر هوش مصنوعی شده‌اند که باعث می‌شود اسپیکرهای هوشمند بتوانند جهت صدای کاربر را تشخیص دهند. با این سیستم کار ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱۴ آبان ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۰

محققان دانشگاه «کارنگی ملون» با استفاده از مدل یادگیری ماشینی، موفق به توسعه سیستمی مبتنی بر هوش مصنوعی شده‌اند که باعث می‌شود اسپیکرهای هوشمند بتوانند جهت صدای کاربر را تشخیص دهند. با این سیستم کار کردن با اسپیکرهای هوشمند راحت‌تر خواهد شد.

ارتباط چهره به چهره در مراودات اجتماعی به بهبود روابط ما با دیگران کمک می‌کند. در حوزه فناوری نیز از چنین الگوهایی برای ارتباط با تجهیزات هوشمند الگوبرداری شده است.

کاربران برای استفاده از اسپیکرهای هوشمند، معمولا مقابل آن قرار می‌گیرند یا با کمک ژست‌های حرکتی به دستگاه هوشمند اطلاع می‌دهند که درخواستی دارند. برخی دیوایس‌های هوشمند دوربین تشخیص چهره دارند و کاربر باید مقابل دوربین قرار بگیرد تا درخواست خود را اعلام کند.

محققان در تلاش هستند تا با توسعه سیستمی مبتنی بر هوش مصنوعی نیاز به قرار گرفتن کاربر جلوی اسپیکر یا استفاده از ژست‌های حرکتی را حذف کنند. در واقع با کمک هوش مصنوعی، دیگر نیاز نیست کاربر مستقیم جلوی اسپیکر قرار بگیرد و اسپیکر هوشمند می‌تواند به راحتی جهت صدا را تشخیص بدهد.

در واقع  این سیستم می‌تواند به راحتی فرکانس گفتار کاربر را با توجه به جهتی که در آن قرار گرفته متوجه شود. در نتیجه به راحتی تشخیص می‌دهد صدا از کدام سمت آمده است.

محققان ادعا می‌کنند سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی، نخستین، بلندترین و واضح‌ترین صدا را شناسایی می‌کند و به صداهای آرام‌تر و دورتر توجهی نشان نمی‌دهد.

حتی وقتی دوربین تشخیص چهره اسپیکر خاموش باشد، دستگاه با دریافت پیام صوتی به راحتی کار می‌‌کند. از این زاویه، چنین سیستمی برای افرادی که نگران رعایت حریم خصوصی خود هستند و تمایلی به استفاده از دوربین‌های تشخیص چهره در دستگاه‌های هوشمند ندارند، می‌تواند موثر باشد.

محققان در توضیح سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی اعلام کردند که این روش مبتنی بر نرم افزار است و نیازی به ارسال داده‌های صوتی به فضای ابری ندارد.  محققان روی سیستم جدید کار می‌کنند و بی‌شک مدتی طول می‌کشد تا فناوری به دستگاه‌های هوشمند اضافه شود. باید ببینیم چه زمانی این فناوری روی اسپیکرهای هوشمند به صورت عملیاتی در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی