ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

معرفی و بررسی خودرو

تفاوت مسافت قابل پیمایش تسلا مدل 3 در هوای سرد و گرم چقدر است؟

خودروهای الکتریکی با وجود مزایای متعددی که دارند، هنوز با یک چالش بزرگ هستند و آن چیزی نیست جز مسافت قابل پیمایش محدود. با آنکه برد حرکتی این دسته از خودروها برای برآورده کردن نیازهای ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۴ آبان ۱۳۹۹ | ۱۶:۴۵

خودروهای الکتریکی با وجود مزایای متعددی که دارند، هنوز با یک چالش بزرگ هستند و آن چیزی نیست جز مسافت قابل پیمایش محدود. با آنکه برد حرکتی این دسته از خودروها برای برآورده کردن نیازهای روزانه اکثر افراد کافی است، اما در هر صورت از لحاظ این فاکتور در پس رقبای بنزینی و دیزلی قرار می‌گیرند.

مساله حائز اهمیت دیگر اینکه یک خودروی برقی ممکن است بسته به پارامترهایی چون سبک رانندگی، نوع تایرهای به کار رفته، شرایط جوی و دمای محیطی از نظر مسافت قابل پیمایش عملکرد بسیار متغیری داشته باشد.

حتما می‌دانید گرمای زیاد دشمن باتری است. این امر در رابطه با دماهای بسیار پایین و سرمای شدید نیز صادق است، از این رو معمولا در زمستان و روزهای سرد سال، برد حرکتی اتومبیل‌های برقی به‌طور محسوسی افت پیدا می‌کند. حال سوالی که پیش می‌آید اینست میزان افت تا چه حد می‌تواند باشد؟ برای پاسخ به این سوال شاخه ایتالیایی وبسایت InsideEVs آزمایش جالبی را با تسلا مدل 3 SR + انجام داده است.

در این آزمایش دست‌اندرکاران وبسایت مذکور دو مسیر واحد را یک بار در ژانویه و یک بار در اکتبر پیموده‌اند. این مسیرها شامل حد فاصل دو شهر رم و فورلی و همچنین خیابان‌های داخل رم می‌شوند. نکته دیگر اینکه راندمان سدان آمریکایی در دو حالت اقتصادی و حداکثری محاسبه شده است.

مسافت قابل پیمایش تسلا مدل 3

در تست اول که در ماه ژانویه برگزار شده، بیشترین میزان مصرف تسلا مدل 3 SR + برابر با 14.7 کیلووات ساعت به ازای هر صد کیلومتر مسافت اندازه‌گیری شده؛ این رقم در جریان تست ماه اکتبر به 11.9 کیلووات کاهش یافته است. با چنین رکوردی، سدان آمریکایی کم‌مصرف‌ترین خودروی برقی ارزیابی شده توسط InsideEVs محسوب می‌شود.

همانطور که مشاهده می‌کنید اختلاف دو سناریو کاملا قابل توجه است و تفاوتی 23.5 درصدی با همدیگر دارند. در صورت سفر با باتری پر، این رقم می‌تواند به معنای اختلاف 100 کیلومتری در برد حرکتی تسلا مدل 3 SR + باشد. در عمل نیز این اتفاق رخ داده، زیرا در تست مربوط به ماه ژانویه خودرو توقفی کوتاه در یک ایستگاه شارژ داشته، حال آنکه در تست ماه اکتبر کل مسیر بدون نیاز به شارژ مجدد طی شده است.

چه چیزی می‌تواند چنین اختلاف معناداری را توجیه کند؟ در پاسخ باید گفت استفاده بیشتر از چراغ‌های اصلی و سیستم گرمایشی. در ماه ژانویه چراغ‌ها به مدت بیشتری روشن باقی مانده و به خاطر هوای سردتر از سیستم گمایشی زیاد استفاده شده است. البته این دو متغیر نمی‌توانند چنان اختلاف چشمگیر در زمینه میزان مصرف انرژی را به تنهایی توجیه کنند. تایرها نیز همچنین؛ در ژانویه و اکتبر از تایرهایی با مقاومت چرخشی یکسان در تست‌ها بهره گرفته شده است.

عامل اصلی دمای محیطی است. تست‌ ژانویه در هوای ابری سرد و در دمای زیر 10 درجه سانتی‌گراد برگزار شده؛ در مقابل تست اکتبر در هوای صاف با دمای بیشتر از 20 درجه سانتی‌گراد برگزار شده است. همانطور که مشاهده می‌کنید شرایط در ماه اکتبر بسیار مساعد بوده، طوری که نیازی به استفاده از سیستم تهویه وجود نداشته است.

تست ژانویه تست اکتبر
تاریخ تست 24/01/2020 09/10/2020
شرایط جوی و دمای هوا هنگام آغاز و پایان سفر ابری، 15 درجه – ابری، 6 درجه صاف، 26 درجه – صاف، 18 درجه
میانگین انرژی مصرفی 14.70 kWh / 100 km (6.80 km / kWh) 11.90 kWh / 100 km (8.40 km / kWh)
هزینه صرف شده 12.17 euros 10.02 euros
مسافت تست 1,062 1,045
میزان کارکرد هنگام تست 1.014 15,918
میانگین سرعت در مسیر رم-فورلی 78 km / h 78 km / h
تایرها Michelin Pilot Alpin 5 - 235/45 R18 98V XL M + S (EU label: C, B, 68 dB) Michelin Pilot Sport 4 - 235/45 R18 98Y XL (EU label: C, A, 71 dB)

در هوای مطبوع و ملایم اکتبر، عملکرد تسلا مدل 3 SR + در مسیر داخل شهری نیز بهتر بوده و راندمان مناسب‌تری را نسبت به ماه ژانویه ارائه کرده است. در جدول زیر می‌توانید داده‌های بدست آمده را با هم مقایسه کنید.

تست ژانویه تست اکتبر
ترافیک داخل شهر رم 27.0 kWh / 100 km (3.7 km / kWh),
185 km range
15.0 kWh / 100 km (6.6 km / kWh),
330 km of autonomy
حالت ترکیبی داخل شهر و حومه 17.4 kWh / 100 km (5.7 km / kWh),
285 km of autonomy
14.0 kWh / 100 km (7.1 km / kWh),
355 km of autonomy
اتوبان 22.8 kWh / 100 km (4.3 km / kWh),
215 km of autonomy
19.2 kWh / 100 km (5.2 km / kWh),
260 km of autonomy
حالت اقتصادی 13.9 kWh / 100 km (7.1 km / kWh),
355 km of autonomy
9.2 kWh / 100 km (10.8 km / kWh),
540 km of autonomy
حداکثر مصرف 70 kWh / 100 km (1.4 km / kWh),
70 km of autonomy
81.4 kWh / 100 km (1.2 km / kWh),
60 km range

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • ali_mlk
    ali_mlk | ۱۵ آبان ۱۳۹۹

    یک سوال که خیلی وقته توی ذهنم هست اینه که ماشین های الکتریکی سیستم کولرشون چطور کار میکنه چون موتور احتراق داخلی ندارن که کمپرسور رو به چرخش دراره و اگر بخوان بوسیله برق انجامش بدن نیروی زیادی میخواد ولی همیشه دیدم که میگن گرمایش بیشتر برق مصرف میکنه تا سرمایش در خودروهای الکتریکی، کسی از دوستان اگر اطلاعاتی در این مورد داره لطفاً به اشتراک بزاره

    • saeed_u
      saeed_u | ۱۵ آبان ۱۳۹۹

      سرمایش مثل موتور یخچال یا کولرگازی هست و گرم کردن مثل سشوار

    • Sae77
      Sae77 | ۱۵ آبان ۱۳۹۹

      تسلا برای سرمایش خودرو از کمپرسور برقی (مشابه یخچال های خانگی) استفاده میکنه که با ولتاژ 400 کار میکنن. طبیعتا مصرف انرژی این کمپرسورها بالا هست اما با توجه به ظرفیت بالای باتری ها مشکلی ایجاد نمیکنن. استفاده از کولر در خودروهای درونسوز هم فشار اضافی بر موتور وارد میکنه و باعث افزایش مصرف میشه.
      اما نقطه ضعف خودروهای الکتریکی در بخش گرمایش کابین هست که با توجه به عدم وجود گرمای پیشرانه درونسوز و کافی نبودن گرمای تولید شده از باتری ها تسلا از مقاومت برای ایجاد گرما استفاده میکنه که مصرف انرژی زیادی داره.

      • ali_mlk
        ali_mlk | ۱۷ آبان ۱۳۹۹

        مرسی از توضیحات مفید شما، ولی جالبه که این سیستم رو چقدر خوب طراحی کردن که بشدت کم مصرف تر از موتور یخچال هست که حتی از گرمایش کمتر مصرف انرژی داره

مطالب پیشنهادی