ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پروژه ۳ ساله آلفابت X برای تشخیص افسردگی از روی سیگنال‌های مغزی شکست خورد

آلفابت ایکس که گوگل از آن به عنوان «Moonshot Factory» یاد می‌کند، در پست جدید وبلاگ خود خبر از عدم موفقیت پروژه‌ای تحت عنوان «Project Amber» را به صورت رسمی منتشر کرد که به مدت ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱۴ آبان ۱۳۹۹ | ۰۸:۳۰

آلفابت ایکس که گوگل از آن به عنوان «Moonshot Factory» یاد می‌کند، در پست جدید وبلاگ خود خبر از عدم موفقیت پروژه‌ای تحت عنوان «Project Amber» را به صورت رسمی منتشر کرد که به مدت سه سال روی آن کار می‌کرد. هدف پروژه تعیین زیست نشانگری برای تشخیص بیماری افسردگی بود که نتوانست به نتیجه مورد نظر نرسید.

نتایج این پروژه به صورت منبع باز در دسترس محققان حوزه تحقیقات بهداشت و روان قرار می‌گیرد تا بتوانند از آن استفاده کنند. زیست نشانگر یا «Biomarker»، شاخص‌ قابل سنجشی در حوزه پزشکی است که برای تشخیص وجود بیماری یا گاهی شدت آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محققان آلفابت در نظر داشتند زیست نشانگر مرتبط با بیماری افسردگی را شناسایی کنند؛ اما ظاهرا تلاش‌های بی وقفه آنها به مدت سه سال بی‌نتیجه ماند. اکنون محققان معتقد هستند که تنها یک زیست نشانگر برای بیماری افسردگی و اضطراب وجود ندارد.

باتوجه به اینکه نتایج تحقیقات بلند مدت با همه جزئیات به صورت منبع باز در دسترس محققان دیگر این حوزه قرار می‌گیرد؛ محققان امیدوار هستند شاید گروه‌های دیگری بتوانند با استفاده از دستگاه‌های الکتروانسفالوگراف (EEG) و یادگیری ماشینی به راهکارهای جدیدی برای شناسایی زیست نشانگر بیماری افسردگی دست پیدا کنند.

محققان امیدوار بودند که افسردگی نیز مانند سایر بیماری‌ها و اختلالات، دارای نشانگر زیستی مشخصی باشد تا متخصصان بتوانند از طریق آن بیماری افسردگی را به راحتی تشخیص دهند.

در بررسی‌های انجام شده توسط دستگاه EEG، افراد مبتلا به افسردگی عموما در برخی تست‌هایی که نتیجه مثبت می‌گرفتند، امواج مغزی آنها روی انسفالوگراف وضعیتی از بی‌تفاوتی را نشان می‌داد. در نتیجه، به نظر می‌رسید شاید بتوان با همین رویکرد، نشانگر زیست محیطی برای شناسایی بیماران مبتلا به افسردگی مشخص کرد.

بی‌شک این نخستین پروژه‌ای نیست که بدین شکل به پایان راه خودش می‌ر سد و در حوزه فناوری چنین شرایط مشابهی بارها تکرار شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی