ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

از مراسم «One More Thing» اپل چه انتظاراتی داشته باشیم؟

اگرچه انتظار می‌رود سومین رویداد امسال اپل تحت عنوان «One More Thing» عمدتا روی چیپ جدید این کمپانی برای کامپیوترهای مک متمرکز باشد، اما محصولاتی دیگر نیز شانس حضور در این رویداد را دارند. بنابراین ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۶ آبان ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۰

اگرچه انتظار می‌رود سومین رویداد امسال اپل تحت عنوان «One More Thing» عمدتا روی چیپ جدید این کمپانی برای کامپیوترهای مک متمرکز باشد، اما محصولاتی دیگر نیز شانس حضور در این رویداد را دارند. بنابراین زمانش رسیده که مروری بر انتظارات‌مان از این مراسم داشته باشیم.

اپل اخیرا دعوت‌نامه‌های رویداد مجازی خود را برای اهالی رسانه ارسال کرد و مشخص شد که این بار با مراسمی به نام «One More Thing» طرف هستیم، نام‌گذاری‌ای که اشاره به جمله معروف استیو جابز به هنگام رونمایی از آخرین سورپرایزهای اپل در رویدادهای هر سال دارد.

در نخستین مراسم امسال اپل به نام «Time Flies» شاهد رونمایی از آیپد ایر ۴، آیپد ۱۰.۲ اینچی، اپل واچ سری ۶ و اپل واچ SE بودیم. مراسم دوم نیز «Hi, Speed» نام داشت و در جریان آن از آیفون ۱۲، آیفون ۱۲ مینی، آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس و همینطور هوم‌پاد مینی رونمایی شد. با توجه به اینکه اپل تاکنون حوزه‌های آیفون، آیپد، اپل واچ و هوم‌پاد را تحت پوشش قرار داده، این یعنی اکنون چیزهای زیادی برای معرفی در جریان مراسم سوم باقی نمانده و عمدتا می‌دانیم شاهد چه چیزهایی خواهیم بود.

درست مانند دو مراسم قبلی، مراسم سوم هم احتمالا تنها به صورت مجازی برگزار شود و در جریان لایو استریم اپل، شاهد ویدیوهای از پیش ضبط شده در مقر اپل پارک خواهیم بود.


سیلیکون جدید اپل برای کامپیوترهای مک

احتمال معرفی: قریب به یقین

در جریان WWDC، اپل به توسعه‌دهندگان اعلام کرد که به مرور زمان از پردازنده‌های اینتل فاصله گرفته و به سراغ طراحی مخصوص خودش به نام «Apple Silicon» می‌رود. اپل یک نقشه راه دو ساله برای این گذار تدارک دیده و اعلام کرده که نخستین کامپیوتر مک مجهز به اپل سیلیکون، تا پیش از پایان سال ۲۰۲۰ میلادی رونمایی خواهد شد.

از میان تمام محصولاتی که در این مقاله لیست کرده‌ایم، مک مجهز به اپل سیلیکون تنها چیزی است که حضورش در مراسم از سوی اپل تایید شده. و با توجه به ادعای معرفی چیپست تا پیش از پایان سال جاری میلادی، مک جدید اصلی‌ترین کاندیدای حضور در مراسم One More Thing است. این موضوع توسط افشاگران نام‌آشنا نیز تایید شده و برای مثال جان پراسر، کسی که اخبار مربوط به اپل را با اعتبار بسیار زیاد فاش کرده می‌گوید مراسم ماه نوامبر روی «مک آرم» متمرکز خواهد بود که در واقع اشاره‌ای به اپل سیلیکون است.

خبرگزاری بلومبرگ نیز طی ماه گذشته میلادی گزارش کرد که نخستین مدل از مک‌های جدید، «طی رویدادی مجزا در ماه نوامبر ظهور خواهند کرد» که با شایعات مربوط به رویداد ماه نوامبر سازگاری دارد. ضمنا شنیده‌ایم که ورژن اپل سیلیکون مک، همراه با چند محصول دیگر عرضه می‌شود و این یعنی احتمالا در برهه کنونی، چند مک مبتنی بر پردازنده‌های اینتل نیز خواهیم داشت.

گزارش‌ها حاکی از این بوده‌اند که نخستین دیوایس مبتنی بر اپل سیلیکون یا یک مک‌بوک ۱۲ اینچی است یا یک جور مک‌بوک پرو. این دستگاه ظاهرا تنها ۱ کیلوگرم وزن دارد و انتظار می‌رود از پردازنده A14X با پردازشگر گرافیکی شخصی‌سازی شده، USB Type-C و عمر باتری ۱۵ الی ۲۰ ساعته برخوردار باشد.

مینگ-چی کو، تحلیلگر شناخته‌شده اخبار اپل نیز گمانه‌زنی‌هایی راجع به مک جدید اپل داشته و می‌گوید نخستین دستگاه اپل سیلیکون، یک مک‌بوک پرو ۱۳.۳ اینچی است و بعد طی سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۰ یا سه‌ماهه ابتدایی ۲۰۲۱، از یک مک‌بوک ایر نیز رونمایی می‌شود. او عقیده دارد که بعد از این‌ها نیز، اپل به سراغ دو مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی خواهد رفت.

بلومبرگ نیز در گزارشی جداگانه با زمان‌بندی مشابه گفت که سه مدل مک‌بوک جدید در راه هستند: یک مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی، یک مک‌بوک ایر ۱۳ اینچی و یک‌ مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی که همگی با اپل سیلیکون از راه می‌رسند. هیچ‌یک از این مدل‌ها ظاهرا تغییراتی بنیادین از لحاظ طراحی نخواهند کرد و به جز تغییر پردازنده، شباهت زیادی به مدل‌های از پیش عرضه شده خواهند داشت.

در نهایت می‌دانیم که اپل سیلیکون در راه است و تا پیش از پایان سال مقابل چشم‌مان قرار می‌گیرد. فقط نمی‌دانیم که این چیپست در چه دستگاهی و با چه فرمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هرچند که ایده‌هایی گنگ در این زمینه نیز داریم.


macOS Big Sur

احتمال معرفی: بسیار بالا

احتمالا بدیهی‌ترین چیزی که اپل تا پیش از پایان سال ۲۰۲۰ معرفی می‌کند، macOS Big Sur باشد که بعد از iOS 14 ،iPadOS 14 ،tvOS 14 و watchOS 7 از راه می‌رسد. ورژن جدید macOS در حال حاضر در فاز تست بتا به سر می‌برد و بنابراین زمان چندانی تا عرضه‌اش باقی نمانده.

از آن‌جایی که macOS Bug Sur ارتباطی مستقیم با اپل سیلیکون جدید دارد، کاملا منطقی خواهد بود که رویداد بعدی اپل، با این سیستم عامل نیز از نزدیک آشنا شویم. درحالی که macOS Big Sur قرار است تغییراتی در رابط کاربری به وجود آورد، مثلا شاهد استفاده از برخی عناصر سافاری و Messages در اپلیکیشن‌های Catalyst خواهیم بود، دلیل اصلی فاز تست طولانی‌مدت سیستم‌ عامل، همین تغییرات اساسی است.

macOS Big Sur باید سازگاری کاملا با پردازنده‌های پیشین اینتل و اپل سیلیکون جدید داشته باشد و این هم خود یکی دیگر از عوامل نیاز نرم‌افزار به تست گسترده است. ورژن‌های جدید macOS معمولا در پایان سال‌ها عرضه می‌شوند و بنابراین با قطعیت نسبی، همین ماجرا امسال هم تکرار خواهد شد.


AirTags

آیفون ۹

احتمال معرفی: بالا

دستگاه جانبی AirTags برای مدت‌های طولانی موضوع شایعات بوده و گفته می‌شود باید منتظر نوعی دستگاه شبیه به کاشی باشیم که به متعلقات ارزشمند شما متصل شده و امکان پایش لوکیشن آن‌ها را از طریق آیفون مهیا می‌سازد. در واقع این دستگاه قرار است اپلیکیشن Find My را به سخت‌افزارها و محصولاتی متصل کند که توسط اپل ساخته نشده‌اند.

اگرچه در بیشتر شایعات به سازگاری AirTags با اپلیکیشن Find My اشاره شده، اما در برخی دیگر از شایعات آمده که این محصول با قابلیت واقعیت افزوده در آیفون‌ها سازگاری داشته و لوکیشن دقیق را از طریق دوربین موبایل به نمایش در می‌آورد. اگر آنچه شنیده‌ایم صحت داشته باشد، اپل در ایرتگز از بلوتوث و تکنولوژی فوق پهن‌باند استفاده کرده. جالب‌تر اینکه اگر متعلقات شما در جایی عمومی گم شوند، سایر آیفون‌های حاضر در محیط می‌توانند یک پینگ رمزنگاری شده از پایشگر دریافت کنند و محل آیتم گم‌شده را به صورت امن و از طریق iCloud به صاحب اصلی گزارش دهند.

در رندرهای افشایی و شایعات آمده که ایرتگز طراحی دایره‌ای شکل و بدنه‌ای از جنس فلز دارد، در واقع شبیه به یک جور دکمه یا پیکسل است. این امکان نیز وجود دارد که ایرتگز همراه با نوعی تجهیزات جانبی اضافه از راه برسد تا امکان اتصال آن به چیزهایی مانند دسته کلید مهیا شود.

یک گزارش اوایل ماه اکتبر منتشر شد که در آن آمده اپل تا پیش از سال ۲۰۲۱ به عرضه ایرتگز نخواهد پرداخت. اگر این موضوع حقیقت داشته باشد، پایشگر اپل در مراسم ماه جاری به نمایش در نمی‌آید، زیرا این مراسم بیشتر مناسب محصولاتی است که تا پیش از پایان سال به دست مشتریان خواهند رسید.


ایرپادز استودیو

احتمال معرفی: شاید

گفته می‌شود اپل برای عرضه AirPods Studio آماده شده که یک هدفون روگوشی پریمیوم با کیفیت صوتی AirPods و قابلیت اکتیو نویز کنسلینگ AirPods Pro است، اما در پکیجی متفاوت از راه می‌رسد. با عرضه این محصول در فرم یک هدفون، اپل می‌تواند وارد بازاری تازه شود و دیگر تنها در بازار ایرفون‌های توگوشی وایرلس فعال نباشد.

این هدفون بار دیگر قوت‌گرفته از چیپست H1 خواهد بود و بار دیگر از قابلیت «هی‌، سیری» پشتیبانی خواهد کرد. در شایعات آمده که البته موضوع همینجا خاتمه نیافته و باید منتظر سنسورهایی دیگر نیز در ایرپادز استودیو باشیم. از جمله این سنسورها می‌توان به حسگر مجاورت‌سنجی برای تشخیص اینکه هدفون روی گوش است یا دور گردن و همینطور سنسوری برای تشخیص چگونگی قرارگیری هدفون روی گوش تا کانال‌های صدای چپ و راست به درستی تنظیم شوند اشاره کرد.

از سوی دیگر اشاراتی به احتمال استفاده از چیپ U1 نیز شده که به هدقون اجازه می‌دهد با اپلیکیشن Find My قابل یافتن باشد. ماهیت روگوشی هدفون هم باعث می‌شود که تجربه صوتی درگیرکننده‌تری برای مشتریان به ارمغان آورد و از قابلیت نویز کنسلینگ بهبودیافته برخوردار باشد.

در جایی دیگر شنیده شده که ایرپادز استودیو قطعاتی قابل تعویض خواهد داشت و برای مثال قطعاتی مانند بالشتک‌های گوش، هدبند و چیزهایی از این دست با آهن‌ربا به بدنه متصل شده‌اند و می‌توان آن‌ها را تعویض کرد. این یعنی می‌توان ورژن‌هایی مختلف از هدفون‌ را برای مصارف مختلف تدارک دید. مثلا ورزشکاران می‌توانند از پلاستیک و لاستیک به جای مواد لوکس‌تر مانند چرم و فلز استفاده کنند.

هنوز مشخص نیست این هدفون با چه برچسب قیمتی روانه بازار می‌شود، اما گفته شده که اپل قیمت ۳۵۰ دلار را برای مدل پایه و قیمت ۵۹۹ دلار را برای مدل لوکس هدفون در نظر گرفته است. هدفون Beats Studio3 تیز در همین رنج قیمت است و در مدل‌های مختلف با رنگ‌بندی‌های متنوع و چیپ W1، با قیمت ۳۴۹ دلار به دست مشتریان می‌رسد.

با توجه به اینکه اپل پیش از رویداد ماه اکتبر، محصولات صوتی رقیب را از فروشگاه‌های خود حذف کرد، به نظر می‌رسید AirPods Studio همراه با خانواده آیفون ۱۲ عرضه شود، اما در نهایت چنین اتفاقی نیفتاد. اما هنوز هم آنقدرها دیر نشده و به نظر می‌رسد دیگر این دفعه شاهد عملی شدن استراتژی اپل باشیم.


AirPods X

احتمال معرفی: شاید

اما AirPods Studio ظاهرا تنها محصولی صوتی جدید نیست و اپل برای معرفی یک محصول دیگر نیز آماده شده است. این محصول، ایرفونی جدید به نام AirPods X است. اگرچه بعید نیست که این نام در واقع به همان ایرپادز استودیو اشاره داشته باشد، اما برخی گمانه زده‌اند که اپل به دنبال گسترش هرچه بیشتر اعضای خانواده ایزپادز است و پا به فلمروی هدفون‌های متصل خواهد گذاشت.

جان پراسر طی ماه آپریل در یک توییت نوشت که ایرفون‌های AirPods X به صورت خاص برای فعالیت‌های ورزشی و دوندگی ساخته شده‌اند و فرمی شبیه به BeatsX خواهند داشت. برخلاف دیگر مدل‌های ایرپاد، BeatsX از فرم فاکتور عادی برخوردار شده و میان دو ایرفون آن، یک کابل قرار گرفته و بعد با بلوتوث، به آیفون متصل می‌شود. این اتفاق در تئوری باعث می‌شود هدفون قیمتی پایین‌تر داشته باشد و شاید با حدود قیمت ۲۰۰ دلار به دست مشتریان برسد.


Apple TV 6

+ Apple TV

احتمال معرفی: پایین

از آخرین باری که خانواده اپل تی‌وی به‌روزرسانی شد، سه سال طولانی می‌گذارد و بعد از Apple TV 4K سال ۲۰۱۷، شاهد هیچ محصول جدیدی نبوده‌ایم. اپل محصولات میان مدل‌های مختلف اپل تی‌وی ۲ یا ۳ سال فاصله می‌اندازد و بنابراین به نظر می‌رسد اکنون زمان مناسب برای ورژنی جدید باشد.

این دستگاه جدید که فعلا با نام Apple TV 6 از آن یاد می‌کنیم، احتمالا در زمان عرضه خیلی ساده Apple TV نام بگیرد. گفته می‌شود این مدل به‌روزرسانی Apple TV 4K می‌پردازد و قرار نیست یک محصول کاملا متفاوت با آن‌چه قبلا دیده‌ایم باشد. در شایعات آمده که دستگاه به یکی از چیپ‌های جدید سری A مانند A12Z مجهز است که در تئوری به بهبود سرویس‌هایی مانند اپل آرکید مجهز می‌شود که اتکای فراوان بر پردازنده و پردازشگر گرافیکی دارند.

از سوی دیگر شنیده‌ایم که گران‌قیمت‌ترین مدل از اپل تی‌وی جدید با ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی از راه می‌رسد و یک مدل ارزان‌قیمت‌تر و ۶۴ گیگابایتی نیز خواهیم داشت. در برخی شایعات صحبت از استفاده از چیپ U1 برای پشتیبانی از تکنولوژی فوق پهن‌باند و همینطور یک سیری ریموت جدید به میان آمده. در نهایت باید افزود که قیمت‌گذاری اپل تی‌وی جدید با مدل 4K قبلی همسو خواهد بود و باید منتظر برچسب قیمت ۱۷۹ دلار برای مدل کم‌ظرفیت و ۱۹۹ دلار برای مدل پرظرفیت‌تر باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی