ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

راکت لب با تلاش برای بازیابی موشک رقابت با اسپیس ایکس را وارد مرحله جدیدی می‌کند

پرتاب موفق راکت یک فرایند پیچیده و دشوار است و تنها برخی کمپانی‌ها و دولت‌ها در آن موفق می‌شوند. اخیرا شرکت‌ها شروع به استفاده از راکت‌های چندبار مصرف کرده‌اند و «راکت لب» می‌خواهد در این ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۷ آبان ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۰

پرتاب موفق راکت یک فرایند پیچیده و دشوار است و تنها برخی کمپانی‌ها و دولت‌ها در آن موفق می‌شوند. اخیرا شرکت‌ها شروع به استفاده از راکت‌های چندبار مصرف کرده‌اند و «راکت لب» می‌خواهد در این مسیر گام بردارد.

اسپیس ایکس با توسعه راکت فالکون ۹ می‌تواند چندین بار از آن استفاده کند و حالا راکت لب به عنوان رقیب شرکت تحت مدیریت ایلان ماسک قصد دارد مرحله اول راکت «الکترون» را در پرتاب بعدی بازیابی کند. این پرتاب هفته آینده در تاریخ ۲۵ آبان در نیوزلند انجام خواهد شد.

طی این پرتاب، مرحله اول از راکت جدا شده و برای ورود مجدد به جو، دوباره جهت‌گیری می‌کند و سپس با استفاده از چترهای نجات درون اقیانوس آرام قرار می‌گیرد.

محل بازیابی این راکت تقریبا ۴۰۰ کیلومتر از محل پرتاب آن فاصله دارد. المان‌های سیستم بازیابی در گذشته مورد آزمایش قرار گرفته‌اند و در دو پرتاب مرحله اول توانست در ورود به جو زمین سالم باقی بماند. راکت لب به صورت جداگانه سیستم چتر نجات را نیز مورد آزمایش قرار داده ولی در پرتاب هفته آینده، برای اولین بار این سیستم روی راکت مستقر می‌شود.

راکت لب

به گفته مدیرعامل این کمپانی به نام «پیتر بک»، پرتاب هفته آینده نتیجه چندین آزمایش راکت لب خواهد بود. بک به این موضوع اشاره کرده که بسیاری از موارد در حال حاضر ناشناخته هستند، بنابراین از عملکرد مناسب سیستم بازیابی در هفته آینده نمی‌توان اطمینان داشت.

پرتاب هفته آینده تمام المان‌های سیستم ریکاوری را تست می‌کند و مشخص می‌شود که آن‌ها می‌توانند با همکاری یکدیگر عملکرد موفقی داشته باشند یا خیر. به گفته بک اگر مرحله اول به صورت وارونه وارد جو شود، چترهای نجات کارایی نخواهند داشت.

اگر تمام کارها طبق برنامه پیش برود، مرحله اول با سرعت ۱۰ متر بر ثانیه وارد اقیانوس آرام خواهد شد و سپس دو قایق آن را از آب خارج می‌کنند. در نهایت پس از بازیابی راکت، مهندسان آن را مورد بررسی قرار می‌دهند تا برای استفاده مجدد آماده شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی