ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

جو بایدن پیروز انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا؛ برنامه او برای دنیای تکنولوژی چیست؟

طی یک رقابت نفس‌گیر و چند روزه، حالا بالاخره رسانه‌های آمریکایی گزارش می‌کنند که نامزد دموکرات‌ها یعنی «جو بایدن» در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا برنده شده است. اگرچه هنوز رای‌گیری به شکل کامل به پایان نرسیده ...

تحریریه دیجیاتو
نوشته شده توسط تحریریه دیجیاتو | ۱۷ آبان ۱۳۹۹ | ۲۰:۵۸

طی یک رقابت نفس‌گیر و چند روزه، حالا بالاخره رسانه‌های آمریکایی گزارش می‌کنند که نامزد دموکرات‌ها یعنی «جو بایدن» در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا برنده شده است. اگرچه هنوز رای‌گیری به شکل کامل به پایان نرسیده اما بعید است نتیجه تغییر کند و از سوی دیگر، مشخصا ترامپ هم در آن سوی میدان آرام نخواهند ماند و این نتیجه را به شکل حقوقی به چالش می‌کشد. اما فارغ از این‌ها، به قدرت رسیدن این سیاستمدار کهنه‌کار چه تاثیری روی دنیای فناوری، مخصوصاً غول‌های بزرگی که ما به شکل روزانه از سرویس‌های آن‌ها استفاده می‌کنیم، خواهد داشت؟

دونالد ترامپ و جو بایدن نه تنها از دو حزب متفاوت هستند، بلکه در بسیاری از زمینه‌ها نیز دیدگاه مختلفی دارند که یکی از آن‌ها مربوط به غول‌های فناوری آمریکایی می‌شود. با ورود جو بایدن به کاخ سفید، این شرکت‌ها باید منتظر چه اتفاقاتی باشند؟ در ادامه نگاهی به احتمالات خواهیم داشت.

جو بایدن

مالیات

اولین یا شاید بهتر است بگوییم مهمترین موضوع، پول است و کمپانی‌های بزرگ در زمان ریاست جمهوری ترامپ عملکرد بسیار مناسبی از خود نشان داده‌اند. این شرکت‌ها نه تنها با بهبود وضعیت بازار سهام مواجه شدند، بلکه یک هدیه مخصوص نیز دریافت کردند که آن کاهش مالیات در سال ۲۰۱۷ بود و مالیات آن‌ها از ۳۵ درصد به ۲۱ درصد کاهش یافت.

جو بایدن شاید در این زمینه تغییراتی ایجاد کند و مالیات‌ها را به ۲۸ درصد افزایش دهد. در حقیقت رئیس جمهور جدید آمریکا می‌خواهد مالیات افراد ثروتمند را افزایش دهد که همین موضوع می‌تواند جذابیت سرمایه‌گذاری خطرپذیر یا سرمایه‌گذاری جسورانه را با کاهش روبه‌رو کند و تفکر صاحبان استارتاپ‌ها نیز تغییر کند.

ویزای H-1B

کمپانی‌های بزرگ با استفاده از ویزای H-1B متخصصان خارج از کشور را استخدام می‌کنند که دولت ترامپ برای آن محدودیت ایجاد کرد و همچنین به دنبال نابودی لاتاری ویزای H-1B بود.

در مقابل ترامپ، رئیس جمهور جدید ایالات متحده آمریکا یعنی جو بایدن به دنبال اصلاح سیستم ویزای H-1B است و می‌خواهد محدودیت‌های مربوط به تعداد ویزاهای سالانه را از بین ببرد.

تنظیم‌گری شبکه‌های اجتماعی

قانون‌گذاران در دو حزب خواستار رگولاتوری شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک و توییتر هستند و در حالی که تعداد نمایندگان بیشتری چنین موضوعی را دنبال کردند، اما در دو سال اخیر تغییر زیادی ایجاد نشد. اما حالا اطلاعات غلط و همچنین تعصبات سیاسی به موضوع مهمی تبدیل شده است.

با توجه به این موضوع، بدون توجه به رئیس جمهور جدید سال آینده میلادی با تغییراتی درون شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو خواهیم شد، اما نوع تغییر نسبت به آنچه مدنظر ترامپ بود احتمالا متفاوت است.

در حالی که جمهوری‌خواهان به دنبال مقابله با سانسور محتوا هستند، دموکرات‌ها می‌خواهند علاوه بر مدیریت محتوا، الگوریتم‌ها و همچنین نحوه مدیریت اطلاعات شخصی کاربران نیز شفاف شوند.

ماده ۲۳۰ - قانون شایستگی ارتباطات

توییتر در روزهای اخیر بارها توییت‌های ترامپ را محدود کرده است. عده‌ای اعتقاد دارند شبکه‌های اجتماعی باید رویکرد مشخصی داشته باشند و رویکرد توییتر در روزهای اخیر نقض آزادی بیان بوده است. تنظیم‌گری شبکه‌های اجتماعی نوین مشخصا یکی از چالش‌های دوران ریاست‌جمهوری بایدن خواهد بود.

دونالد ترامپ برای مقابله با قدرت شبکه‌های اجتماعی با دستور اجرایی به دنبال تغییر ماده ۲۳۰ قانون شایستگی ارتباطات بود که از آن‌ها درباره پرونده‌های قانونی برای میزبانی محتوا محافظت می‌کرد. این ماده به سال ۱۹۹۶ برمی‌گردد و البته این دستور بعد از برچسب‌گذاری توییت ترامپ توسط توییتر امضا شد.

بایدن دستور ترامپ را لغو خواهد کرد، اما خود طرفدار این ماده نیست. جو بایدن از این ماده انتقاد کرده اما هنوز به صراحت از تغییر آن حرفی نزده است. با این حال به گفته تحلیلگران رئیس جمهور قدرت کافی برای چنین کاری را ندارد و کنگره باید دست به کار شود.

تعامل با غول‌های فناوری

به تازگی وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا (DOJ) از آلفابت برای حکمرانی در بازار جستجوها و تبلیغات شکایت کرده است و همچنین شاهد پرونده‌هایی علیه سیاست‌های اپل در اپ استور و آمازون هستیم. فیسبوک نیز با تحقیقات دست و پنجه نرم می‌کند. چنین پرونده‌هایی چندین سال در دادگاه‌ها در جریان خواهد بود، اما جو بایدن تغییراتی در آن ایجاد خواهد کرد.

جو بایدن حتی در زمانی که معاون باراک اوباما بود نیز از «سیلیکون ولی» انتقاد می‌کرد. به احتمال زیاد رئیس جمهور جدید آمریکا از تلاش‌های کنگره برای جلوگیری از انحصار حمایت کامل خواهد کرد و از طرفی تلاش خواهد کرد رویکرد بهتری نسبت به اقتصاد دیجیتال داشته باشد.

در نهایت اما این دولت بایدن است که باید درباره تجزیه‌ شدن یا نشدن غول‌های بزرگ فناوری آمریکایی تصمیم بگیرد، چراکه در حالت کنونی به شکل طبیعی شرکت‌های دیگر قادر به رقابت با آن‌ها نیستند.

رابطه با چین

هواوی میت‌بوک D15

جنگ تجاری ترامپ با چین، باعث شد شرکت‌های هردو کشور آسیب ببینند و برای مثال می‌توان به تعرفه‌ها اشاره کرد؛ اقدامی که از یک سو به شرکت‌های چینی آسیب زد و از سوی دیگر محصولات الکترونیکی مصرفی را برای خود مصرف‌کنندگان آمریکایی گران‌تر کرد.

اگر ترامپ در کاخ سفید باقی می‌ماند، تنش‌ها افزایش پیدا می‌کرد و کمپانی‌ها بیشتر ضرر می‌کردند. بایدن احتمالا جنگ تجاری را متوقف می‌کند و نرم‌تر با دولت پکن برخورد می‌کند، البته انتظار می‌رود رئیس جمهور جدید آمریکا با یک ائتلاف بین‌المللی و نه تنها با چین مقابله کند.

در حالت کلی به نظر می‌رسد غول‌های فناوری با بایدن آینده روشن‌تری دارند؛ البته باید تا اعلام سیاست‌های دقیق رئیس جمهور جدید آمریکا صبر کرد. بر اساس گزارش‌های رسمی، در بین ۱۰ شخص یا شرکتی که به کمپین بایدن بیشترین کمک مالی را کرده‌اند، نام ۵ شرکت نام آشنای تکنولوژی دیده می‌شود. آلفابت، آمازون، اپل، فیسبوک و مایکروسافت در مجموع بیشتر از ۱۰ میلیون دلار به کمپین بایدن کمک کرده‌اند؛ در حالی که غول‌های فناوری هیچ جایگاهی در بین ۲۵ شرکت برتری که به کمپین ترامپ کمک کرده‌اند، نداشته‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • mamad r€Za
    mamad r€Za | ۱۸ آبان ۱۳۹۹

    هنوز بایدن نیومده قضاوتش میکنید.شما دیگه کی اید?

  • آریا
    آریا | ۱۸ آبان ۱۳۹۹

    خیلی باید احمق باشه که به چین آسون بگیره
    امیدوارم اینقدر احمق نباشه

  • Moslem
    Moslem | ۱۸ آبان ۱۳۹۹

    بایودنت روابط کاخ سفید با قول های تکنولوژی و سیاستمداران جهانو بهتر میکنه و با همدیگه ایرانو تحریم میکنن

    که خیلی بدتر از ترامپه که میخواد تنهایی به جنگ بره

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی