ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پژوهشگران زمان مناسب نوشیدن قهوه برای داشتن متابولیسم سالم را اعلام کردند

بسیاری از افراد پس از تجربه یک خواب شبانه نامناسب پیش از خوردن صبحانه به سراغ قهوه می‌روند که پژوهشی جدید تاثیر آن روی بدن را مورد بررسی قرار داده است. این مقاله جدید که ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۷ آبان ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۰

بسیاری از افراد پس از تجربه یک خواب شبانه نامناسب پیش از خوردن صبحانه به سراغ قهوه می‌روند که پژوهشی جدید تاثیر آن روی بدن را مورد بررسی قرار داده است.

این مقاله جدید که در ژورنال «British Journal of Nutrition» به چاپ رسیده به این موضوع اشاره می‌کند که اگر یک شب خواب مناسبی نداشته باشید، تاثیر چندانی روی متابولیسم شما ندارد اما نوشیدن قهوه پیش از صبحانه می‌تواند چنین کاری را انجام دهد.

در این پژوهش افرادی که پس از یک خواب نامناسب شبانه قهوه قدرتمند و تلخ نوشیده بودند و پس از آن به سراغ یک نوشیدنی با قند بالا رفته بودند، با مشکل در زمینه کنترل قند خون مواجه شده بودند که نشانه‌ای از مشکل در متابولیسم محسوب می‌شود.

یکی از نویسندگان این مقاله به نام «هری اسمیت» اعلام کرده:

«شاید بهتر باشد برای نوشیدن قهوه تا بعد از صبحانه صبر کنید چرا که این نوشیدنی می‌تواند متابولیسم گلوکز را مختل کند.»

قهوه

مصرف متعادل قهوه مزایای زیادی برای سلامتی دارد که شامل کاهش ریسک مشکلات قلبی و برخی سرطان‌های خاص می‌شود، بنابراین یافته جدید محققان چنین مواردی را زیرسوال نمی‌برد و آن‌ها به دنبال بهترین زمان برای مصرف این نوشیدنی بوده‌اند.

برای بررسی این موضوع که خواب نامناسب و قهوه چگونه روی عملکرد متابولیک تاثیر می‌گذارد، ۲۹ مرد و زن سالم مورد بررسی قرار گرفتند و در سه آزمایش به شرح زیر شرکت کردند:

  • افرادی که خواب شبانه عادی داشتند و یک نوشیدنی قنددار در صبح مصرف کرده بودند.
  • افرادی که خواب شبانه مناسبی نداشتند و یک نوشیدنی قنددار در صبح مصرف کرده بودند.
  • افرادی که خواب شبانه مناسبی نداشتند و ۳۰ دقیقه قبل از مصرف نوشیدنی قنددار، قهوه تلخ و قدرتمند نوشیده بودند.

محققان قبل از شروع پژوهش خود شرایط مختلف افراد مانند وزن و قد را اندازه‌گیری کردند. پژوهشگران به این موضوع پی بردند که اگر فردی یک شب خواب نامناسب داشته باشد، روی حساسیت به انسولین یا تحمل کلوگز که نشانگر سلامت متابولیک هستند، تاثیر نمی‌گذارد. باید به این نکته اشاره کرد که اختلال شدید در خواب با اختلال در متابولیسم گلوکز و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی همراه است.

طبق این تحقیق، مصرف قهوه تلخ و قدرتمند در صبح باعث افزایش ۵۰ درصدی گلوکز می‌شود که اگرچه به سرعت باعث ابتلای افراد به دیابت یا مشکلات متابولیک نمی‌شود، اما اگر یک عادت باشد می‌تواند چنین مشکلاتی برای فرد ایجاد کند و در بلندمدت حساسیت به انسولین کاهش پیدا خواهد کرد.

لاغری

این پژوهش نشان می‌دهد که قهوه می‌تواند توانایی بدن در تحمل قند موجود در صبحانه را محدود کند. علت چنین موضوعی، وجود کافئین در این نوشیدنی است که روی حسگرهای موجود در عضله که به خروج گلوکز از خون کمک می‌کنند، تاثیر منفی دارد که نتیجه آن افزایش گلوکز خون است. کافئین همچنین باعث افزایش ترشح لیپیدها در خون می‌شود که روی توانایی عضلات برای خروج کلوگز از خون تاثیر منفی می‌گذارد.

برای دستیابی به نتیجه دقیق به انجام آزمایش‌ها و تحقیقات بیشتری نیاز است، با این حال یافته‌های پژوهش اخیر نشان می‌دهد که افراد باید پس از صبحانه به سراغ قهوه بروند تا با اختلال متابولیک مواجه نشوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی